Tällainen on uusi Porsche 718 T -parivaljakko

Kuva: Porsche.

Uusi 718 T tuo Porschen kaksiovisten urheiluautojen valikoimaan tuulahduksen vuodelta 1968 – aidon ja alkuperäisen 911 T:n puristisesta muotoilukielestä.

Uusissa 718:n T-malleissa on 20 tuuman kevytmetallivanteet, ajokorkeutta 20 millimetrillä madaltava PASM-urheilualusta, lyhennetty vaihdevipu punaisella vaihdekaaviolla ja Sport Chrono ‑varustepaketti.

Kuva: Porsche.

Sekä Boxster- että Cayman-variantit on varustettu vakiona kuusivaihteisella vaihteistolla ja Porsche Torque Vectoring (PTV) ‑järjestelmällä, johon sisältyy mekaaninen taka-akselin tasauspyörästön lukko. Porschen kaksoiskytkinvaihteisto on saatavissa lisävarusteena.

Porschen mallinimissä T-kirjain on perinteisesti tarkoittanut Touringia. Autossa on mustat ovien avauslenkit ja kahteen suuntaan sähköisesti säädettävät urheiluistuimet, joiden keskiosat on verhoiltu mustalla Sport-Tex-kankaalla. Pääntuissa on kirjaillut 718-logot.

Kuva: Porsche.

Porsche Communication Management (PCM) ‑järjestelmän paikalla on nyt suurikokoinen säilytyslokero.

Järjestelmää kaipaavat asiakkaat voivat toki edelleen tilata sen lisävarusteena. Sisätiloihin tehdyillä muutoksilla on kompensoitu uuden bensiinihiukkassuodattimen (GPF) autolle tuomaa lisäpainoa.

718 T:n erityisluonnetta on korostettu auton sisällä myös sporttisilla yksityiskohdilla. Niihin kuuluu muun muassa halkaisijaltaan 360-millimetrisen, ajotilan valintakytkimellä varustetun GT-urheiluohjauspyörän nahkaverhoilu, joka takaa poikkeuksellisen pitävän otteen.

Mustia mittaritauluja koristavat Boxster T- tai Cayman T ‑logot, ja mittaristossa ja keskikonsolissa on näyttävät kiiltävänmustat koristepaneelit. Myös kynnyslistoissa on Boxster T- tai Cayman T ‑logot.

Kuva: Porsche.

Porsche 718 T:n turboahdettu 300-hevosvoimainen (220 kW) bokserimoottori kiihtyy ärhäkästi ja pyörii jopa 7500 kierrosta minuutissa.

Kaksilitrainen ja nelisylinterinen voimanlähde saavuttaa 380 Nm:n huippuväännön 2150 kierroksella ja painaa vain 1350 kiloa (PDK-vaihteiston yhteydessä 1380 kiloa).

Vain 4,5 (4,6) kg/hv:n paino-tehosuhteen ansiosta moottori kiidättää uuden 718 T:n nollasta sataan kilometriin tunnissa 5,1 (4,7) sekunnissa. Uutuusmallin huippunopeus on 275 km/h.

Kuva: Porsche.

718 T:n vakiona on neljä valinnaista ajotilaa (Normal, Sport, Sport Plus ja Individual), jotka ovat valittavissa ohjauspyörän tilakytkimellä.

Sport- ja Sport Plus ‑tiloissa moottorinhallintajärjestelmän ja kaasupolkimen säädöt ovat urheilullisemmat ja automaattinen kaksoiskytkintoiminto tehostaa pienemmälle vaihteelle vaihtoa käsivaihteistolla varustetuissa autoissa.

Kuva: Porsche.

Sport Plus ‑tila hienosäätää menoa vieläkin sporttisempaan suuntaan optimoimalla Porsche Active Stability Management (PASM) ‑järjestelmän, dynaamisten vaihteiston kiinnikkeiden (PADM) ja lisävarusteena saatavan kaksoiskytkinvaihteiston asetukset.

Kaksoiskytkinvaihteiston yhteydessä käytettävissä ovat myös Launch Control ‑toiminto ja tilanvalintakytkimen keskelle sijoitettu Sport Response -painike.

Porsche 718 Cayman T:n myynti Suomessa alkaa tammikuussa 2019. Hinnat sekä WLTP-mittaustavan mukaiset päästö- sekä kulutustiedot julkaistaan myös samalla.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here