Tällainen on urheilullinen Hyundai Kona N – malli

Täysin uusi Hyundai Kona N on N-brändin ensimmäinen SUV-autosta rakennettu N-malli.

Kona N:n etuspoileri, kaksisiipinen takaspoileri ja sivuhelmat parantavat aerodynaamiikkaa ja ne korostavat kilparadoilta tuttuja muotoja.

Leveä, ilmailualalta inspiraationsa saanut etupuskurin alaosan ilmanottoaukko hallitsee etupuskurin muotoa ja se samalla takaa moottorille jäähdytyksen kuumien ratakierrosten aikana. Uutuus on 4 215 mm pitkä, 1 800 mm leveä ja 1 565 mm korkea.

Tehoa ja ketterää suorituskykyä

Kona N -mallin moottorina on 2,0-litran turboahdettu GDI-moottori, jonka jatkeena on uusi 8-vaihteinen märkätyyppinen kaksoiskytkinvaihteisto (N DCT).

N DCT-vaihteisto on Hyundain kahdeksanvaihteisesta 8DCT-vaihteistosta kehitetty versio. Vaihteistossa kytkimen komponentit ovat vaihteiston sisällä ja niiden jäähdyttämiseen käytetään öljyä.

Kuva: Hyundai.

Järjestely aiheuttaa vähemmän kitkaa, paremman jäähdytyksen ja mahdollistaa suuremman vääntömomentin käytön vaihteistolle.

Välisuhteiden ansiosta uusi vaihteisto takaa 2,0-litraisen T-GDI-moottorin jatkona parhaan mahdollisen suorituskyvyn.

Vaihteiston ohjausyksikkö on N-tasolle uudelleen kalibroitu. Vaihtotapahtuma on entistä nopeampi ja N Grin Shift (NGS), N Power Shift (NPS) ja N Track Sense Shift (NTS) -toimintojen ansiosta ajaminen on entistä hauskempaa.

Voimalinja tuottaa 280 hevosvoiman maksimitehot ja 392 Nm:n edestä vääntöä. Ajamisen riemun voi maksimoida N Grin Shift -järjestelmän avulla, jolloin huipputeho nousee hetkellisesti 290 hevosvoimaan.

Moottori tuottaa voimaa tasaisesti läpi koko kierrosalueen, ja se reagoi kaasupolkimen liikkeisiin viiveittä, tehostaa kiihtyvyyttä sekä samalla lisää ajomukavuutta maanteillä sekä moottoriradoilla.

Kona N -mallin huippunopeus on 240 km/h, ja se kiihtyy Launch Control -lähtöjärjestelmän avulla 0-100 km/h 5,5 sekunnissa.

Kona N-mallissa on elektronisesti ohjattu N Corner Carving Differential -tasauspyörästö, joka sisältää vetäville pyörille voimaa jakavan tasauspyörästön kitkalukon (eLSD, Electronically Controlled Limited Slip Differential).

Kona N on varustettu erikoiskevyillä 19-tuumaisella taotuilla kevytmetallivanteilla, tehokkailla levyjarruilla ja Pirellin Hyundaille valmistamilla urheilulliseen ajoon suunnitelluilla renkailla.

N Grin -hallintajärjestelmä tarjoaa mahdollisuuden valita viidestä ei ajotilasta: Eco, Normal, Sport, N ja N Custom.

Kuva: Hyundai.

Ajotilat säätävät moottorin, jousituksen, elektronisen ajonvakautuksen (ESC), N-Corner Carving- tasauspyörästön (elektronisesti kontrolloitu tasauspyörästön lukko), ohjauksen tehostuksen sekä voimansiirron parametreja optimoidakseen ne erilaisiin ajo-olosuhteisiin. Custom-tilassa kuljettaja voi halutessaan itse määritellä haluamansa parametrit.

Korirakennetta on vahvistettu ylimääräisillä hitsauspisteillä, mikä paitsi vahvistaa rakennetta, myös parantaa korin jäykkyyttä, jotta korivauriot mahdollisessa onnettomuustilanteessa jäisivät minimaalisen pieniksi.

Pelikokemus tosielämässä

Kona N on varustettu uudella 10,25-tuumaisella infotainment-järjestelmällä sekä digitaalisella mittaristolla, joka N- tai Sport-ajotiloissa sisältää kilpa-ajomaisen heijastusnäytön, joka lisää ajon aikana videopeleistä tuttua ulottuvuutta.

Uuden infotainment-järjestelmän N-tilan design tarjoaa pelimäisen kokemuksen digitalisoiduilla elementeillä, ja se välittää kuljettajalle kierrosaikapäivitykset ja N-ratakartan, joka muiden tietojen ohella auttaa kuljettajaa ennakoimaan tulevat suorat ja mutkat.

Maksimoidakseen ajonautinnon, Kona N käyttää näkyviä ja helposti luettavia graafisia käyttöliittymiä, joiden tarjoamaa ajoinformaatiota kuljettaja voi seurata reaaliajassa.

Taatakseen turvallisen ja mukavan päivittäisen ajokokemuksen, Kona N on varusteltu kaikilla edistyneillä kuljettajaa avustavilla järjestelmillä.

Näitä ovat törmäyksenvälttämisavustin, kaistallapitoavustin, kaistallapysymisavustin, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, kaukovaloautomatiikka, katvealueen törmäyksenvälttämisavustin, takaa risteävän liikenteen törmäyksenvälttämisavustin, poistumisvaroitus ja älykäs vakionopeudensäädin.

Kona N on myös varustettu Traction Control -luistonestojärjestelmällä, jonka avulla ajonhallinta erilaisilla tiepinnoilla, sekä erityisesti N-versioon kehitetyllä Terrain Mode -toiminnolla, parantaa etenemiskykyä lumessa, syvässä lumessa, hiekalla tai mudalla. Kuljettaja voi valita tilanteeseen sopivan ajotilan helposti valitsimella.

Kona N -mallissa on tuki kahden laitteen liittämiseksi Bluetoothin avulla yhtä aikaa. Toinen laite voi olla esimerkiksi kuljettajan puhelin ja toinen musiikin lähteenä käytettävä tablettitietokone.

Hyundai Kona N -mallin hinta on 48 990 euroa (2.0 T-GDI 2WD 280 hv 8-DCT).

Ensimmäisiä autoja odotetaan Suomeen alkusyksystä 2021.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here