Uusi Alfa Romeo Junior mahdollistaa yhä useammalle pääsyn erottuvan ja viehättävän italialaisen brändin ja auton pariin. Auton tarkoituksena on innostaa uusi autonostajasukupolvi Alfa Romeon pariin, esimerkiksi uuden muotokielen avulla.
Uusi Junior on saatavilla hybridinä ja täyssähköisenä, mutta voimalinjaversio ei vaikuta auton ulkonäköön tai varusteisiin – oli voimalinja mikä tahansa, kyseessä on 100-prosenttisesti aito Alfa Romeo.
Junior on saatavilla “Ibrida” eli hybridivoimalinjalla, ja malli on luokkansa ensimmäinen auto, joka tarjoaa myös Q4-nelivedon tämän tekniikan yhteyteen. Junior on myös ”Elettrica” eli täyssähköinen, tarjolla on kaksi eri tehoversiota: 156 hv ja urheilullinen 240 hv tuottava Veloce. Malli on Alfa Romeon urheilullisuuden ruumiillistuma.
Uusi Alfa Romeo Junior on suunniteltu muuttamaan Euroopan suurimman autosegmentin käsitystä urheilullisuudesta. Junior on kompakti auto, vain hieman yli 4-metrinen. Se huokuu nykyaikaista urheilullisuutta, joka ei käsitä vain suorituskykyä vaan myös sitä, mitä on olla urheilullinen Alfa Romeo.
Uutuus on 4,17 metriä pitkä, 1,78 metriä leveä ja 1,5 metriä korkea – malli on Alfa Romeon muotoilukeskus Centro Stilen luomus ollen aito italialainen muotoiluikoni.
Auton mittasuhteiden muotoilussa inspiraatiota on haettu historiasta, kuten lyhyet ylitykset, lihaksikkaat pyöränkaaret ja typistetty perä, joka hakee inspiraationsa legendaarisesta Giulia TZ -mallista.
Lisäksi Juniorin keulassa on voimakas identiteetti – siitä löytyy Alfa Romeon legendaarinen kilpitunnus, joko Leggenda- tai Progresso-versioina.
Ajo-ominaisuudet
Juniorin ajo-omaisuuksien lähtökohtana on luokkansa alhaisin omapaino sekä optimaalinen painonjakauma.
Juniorin ajo-ominaisuuksista on vastannut sama ryhmä, joka kehitti Giulia GTA:n Baloccon testiradalla Italiassa. Ryhmän tavoitteena oli luoda luokkansa parhaat ajo-ominaisuudet, jotka koostuvat useista teknisistä ratkaisuista.
Näitä ovat mm. luokkansa nopein ohjausvälitys (14.6), ohjaus on myös kalibroitu olemaan äärimmäisen tarkka. Veloce-version urheilujousitus on 25 mm matalampi kuin perusmallissa. Etu- ja takakallistuksenvakaajat ovat erityisen urheilulliset ja takaavat suuret mutkanopeudet sekä paljon pitoa. Velocen jarrulevyt ovat kooltaan jopa 380 mm, niiden parina toimivat nelimäntäiset jarrusatulat.
Lisäksi Torsen-tyyppinen tasauspyörästön lukko tarjoaa parhaan mahdollisen vetopidon kaikissa olosuhteissa. Suorituskykyiset 20-tuumaiset ja sähköautoille suunnitellut renkaat tarjoavat erittäin korkean pidon.
EV Routing – reititys pikalatureille navigoinnissa
Junioriin on saatavilla nykyaikainen ja tätä päivää sähköautoissa oleva toiminto, joka takaa mukavuuden pidemmilläkin matkoilla. EV Routing -reititys on rakennettu sisään navigaattoriin.
Asiakkaan tarvitsee asettaa vain haluttu kohde navigaattoriin, ja järjestelmä osaa ottaa huomioon tarvittavat latauspysähdykset matkan varrella. Reaaliaikaiset liikennetiedot sekä akuston ja ajotavan tarkkailu mahdollistavat ajamisen pidemmillä matkoilla ilman toimintamatka-ahdistusta.
Uudenlaista urheilullisuutta
Juniorin täyssähköisessä versiossa on täysin uusi sähkömoottori ja uusimman sukupolven akusto. Junior on saatavilla täyssähköisenä kahtena eri tehoversiona: 156 hv ja 240 hv. 156-hevosvoimainen versio tarjoaa 410 km sähköistä toimintamatkaa WLTP-syklillä. DC-pikalataus toimii 100 kW:n teholla, ja lataus 10-80 % onnistuu alle 30 minuutissa optimiolosuhteissa.
Sähköisen liikkumisen tunteet ilman lataustarvetta
Uusi Junior tarjoaa kaksi eri vetotapaa Ibrida-hybridimalleistaan: etuveto ja Q4-neliveto, joka tulee tarjolle myöhemmässä vaiheessa.
Junior Ibrida saa uuden 136 hv 48 V Hybrid VGT -version. Uudessa 1,2-litraisessa kolmisylinterisessä turbomoottorissa käytetään Miller-työkiertoa ja muuttuvageometrista turboahdinta.
Sähköiset komponentit koostuvat 48 voltin litiumioniakustosta ja 21 kW tuottavasta sähkömoottorista, joka on asennettu uuden 6-portaisen kaksoiskytkentävaihteiston yhteyteen.
Junior Ibrida tarjoaa pehmeästi toimivan ajokokemuksen kaupunkiolosuhteissa, jossa voidaan liikkua jopa yli 50 % ajasta pelkällä sähköllä. Junior Ibridalla on mahdollisuus liikkua sähköllä myös hitaissa nopeuksissa, kuten parkkipaikalla tai ruuhkassa.
Lanseerausmalli malliston huipulle
Speciale on uuden Juniorin erittäin kattavasti varusteltu lanseerausversio. Se on saatavilla sekä Ibrida- ja Elettrica-voimalinjojen yhteyteen. Speciale yhdistää urheilullisuuden, uusimmat teknologiat ja mukavuuden paketissa, jossa on mukana Junior-malliston parhaat ominaisuudet.
Junior Speciale erottuu edukseen keulassa sijaitsevalla ”Progresso”-maskillaan, mattavärisillä yksityiskohdillaan yhdessä upean Brera-punaisen värin kanssa ja 18-tuumaisilla ”Petali”-alumiinivanteillaan. Auton sisällä urheilullinen teema jatkuu ”Spiga”-vinyyli ja kangassisustuksella, nahkapäällysteisellä ohjauspyörällä ja sähkösäätöisillä hierontaistuimilla.
Ohjaamossa on lukuisia detaljeja, kuten elegantti 8-värinen tunnelmavalaistus, erityiset ilmansuuttimet, Alfa Romeolle tyypilliset teleskooppityypiset mittaristosyvennykset. Lisäksi Junior Speciale tarjoaa aktiivisen vakionopeudensäätimen kaistakeskittimellä, navigoinnin liitettävyyspalveluilla, 180-asteisen peruutuskameran, sähköisen takaluukun jalkapyyhkäisytoiminnolla ja avaimettoman käynnistyksen.
Alfa Romeo Juniorin alkuperäinen mallinimi oli Milano. Italian valtionhallinnon toiveesta Alfa Romeo päätti muuttaa uutuuden mallinimen sellaiseksi, joka ei viittaa suoraan Italiaan. Uusi nimi Junior on haettu Alfa Romeon historiasta 60-luvulta.
Uusi Alfa Romeo Junior on saapumassa Suomeen loppuvuodesta 2024.
Lue myös
Päivitetyt Alfa Romeo Giulia ja Stelvio nyt myynnissä
Nelivetoisen Alfa Romeo Tonale PHEV -mallin ennakkomyynti alkanut!
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //