Tällainen on Lexuksen tulevaisuuden crossover

16.1.2018 21.55

Lexus lanseeraa täysin uuden konseptimallinsa Detroitin autonäyttelyssä. 

Lexus LF-1:n olemus on luotu yrityksen CALTY -muotoilustudiossa Californiassa.

Kuten kaikissa nykyisissä Lexus-malleissa, myös LF-1:ssä tiimalasimainen keulamuoto on keskeinen muotoiluelementti. LF-1:ssä sen merkitys on viety vielä vahvemmaksi, kun tiimalasimaiset yksityiskohdat alkavat auton takaosasta jatkuen kohti keulaa.

Jäähdytyssäleikössä on kolmiulotteinen toteutus, jonka väritoteutus on CALTY:n ominta käsialaa. Kromin sijaan keulan muodot tuodaan autoa lähestyttäessä esiin futuristisella led-toteutuksella.

Takaosassa huomio kiinnittyy suuriin viisteisiin, jotka saattavat näyttää pakoputkien ulostuloilta, mutta ovat itse asiassa takapyöriltä johdetut ilmakanavat. Kaksiosainen takaspoileri mahdollistaa luonnonvalon pääsemisen isosta ikkunasta takaistuimille.

LF-1 noudattaa japanilasta omotenashi-perinnettä tai tutummin vieraanvaraisuutta tasapuolisesti kaikille sisään astuville. Kuljettajan annetaan keskittyä oleelliseen, joten kaikki häiritsevät analogiset katkaisijat on poistettu ja korvattu liiketunnistimin. Myös kuljettajan edessä olevien näyttöjen määrä on minimoitu.

Chauffeur -tilassa auto toimii osittain itsenäisesti

Etumatkustajalla on vielä avarampi ja yhtenäisempi näkymä eteenpäin. Takamatkustajilla on samanlaiset istuimet kuin edessä, avarilla jalkatiloilla. Heillä on omat näyttöruudut, joilla ohjataan esimerkiksi ilmanvaihdon ja mukavuusvarusteiden säätöjä.

Myös valaistuksella on osansa sisätilojen ilmeessä ja tunnelmassa. Sisätilojen valaistuksen sävy vaihtuu valitun ajotilan mukaisesti. Ovipaneeleissa käytetään epäsuoraa, moniväristä led-valaistusta joka täydentää kohdennetumpaa matkustamon yläosan valaistusta.

LF-1:ssä on mahdollista valita niin sanottu Chauffeur -tila, jolloin auto ohjautuu, jarruttaa, kiihdyttää ja käyttää esimerkiksi suuntavilkkuja itsenäisesti. 

Ajamisen helpottamiseksi kaikki voimalinjaan liittyvät säätimet ja ajotilailmaisimet ovat ohjauspyörässä, jotta kuljettaja voi keskittyä ajoradan tarkkailuun.

Navigointijärjestelmä varaa hotellihuoneen

Konseptissa on myös 4D-navigointijärjestelmä, jossa aika on liitetty uudeksi dimensioksi. Järjestelmä toimii kyydissäolijoiden avustajana, ennakoiden heidän toiveensa ja tarpeensa ottamalla huomioon matkan edistymisen, liikenteen ja tieolosuhteiden mahdolliset muutokset.

Se ehdottaa sopivia tankkaus- ja lepotaukoja, suosittelee ravintoloita ja tekee jopa hotellivarauksia. Navigoinnin tiedot näkyvät kojetaulun ja takaistuinnäyttöjen lisäksi haluttaessa myös langattomasti matkustajien älypuhelimissa ja tableteissa.

Navigointia sekä mukavuus- ja viihdejärjestelmiä ohjataan kojetaulun ja takamatkustajien kosketusnäytöiltä. Ne tunnistavat tietojen syötön helpottamiseksi sormikirjoitusta.

Erilaisten voimanlähteiden hyödyntämiselle ei ole asetettu rajoitteita. LF-1 -konsepti voisi olla polttokenno-, hybridi-, plug-in-, bensiini- tai jopa täyssähköauto.

Mittoja:

Pituus 5 014 mm
Leveys 1 986 mm
Korkeus 1 605 mm
Akseliväli

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here