Tällä 680 hv:n autolla yritetään tehdä uusi sähköautojen ennätys Pikes Peak -kisassa

24.4.2018   21.02

Volkswagen Motorsport haluaa nimiinsä sähköautojen ennätyksen Pikes Peak -kisassa. Ennätysyritystä varten VW on valmistanut täyssähköisen superauton nimeltään I.D. R Pikes Peak.

Tämä superauto tuottaa tehoa 500 kW (680 hv) ja vääntöä 650 Nm, painoa on vajaat 1 100 kg.

Tavoitteena on lyödä sähköautojen voimassaoleva 8.57,118 minuutin ennätys 24.6.2018 ajettavassa legendaarisessa kilpailussa Pikes Peakin huipulle – kilpailu tunnetaan myös nimellä Race to the Clouds, korkean ilmanalan aiheuttaessa omat haasteensa.

Kaikkein nopein aika kautta aikain on Sébastien Loebin nimissä Peugeot 208 T16 Pikes Peak -autolla. Aika on 8.13,978.

Saavuttaakseen uuden ennätyksen I.D. R Pikes Peak pinkaisee suoraan tulevaisuuteen: nollasta sataan 2,25 sekunnissa – nopeammin kuin Formula 1 ja Formula E -autot.

Kaksi sähkömoottoria

Päätavoite Volkswagen I.D. R Pikes Peak -mallia kehitettäessä oli löytää ideaalinen tasapaino energiakapasiteetin ja painon välille.

Keskiössä ei ollut tällä kertaa, kuten kilpa-autoissa yleensä, maksimaalinen teho.
Volkswagenin Pikes Peakiin suunnittelema prototyyppi kantaa nimessään kahta tunnusta: R-kirjain kertoo tehosta ja I.D.-kirjainyhdistelmä on symboli Volkswagenin uudesta, älykkäästä sähköautojen tekniikasta.

Insinöörien valinnaksi tuli, kuten aikanaan Pikes Peak -kisoihin 1985, 1986 ja 1987 tehdyssä Golf Bi-Motor -mallissa, kaksi tehonlähdettä. I.D. R Pikes Peakissa on kaksi sähkömoottoria, yhteisteholtaan 500 kW (680 hv).

Kuten sarjavalmisteisissa sähköautoissa, energianvarastointiin käytetään litiumioniakkuja.
Vaatimukset akkukennoille ovat korkeat: niiden tehosuhde on ratkaiseva tekijä järjestelmässä, kun tuotetaan suurta jännitettä.

Suurin mahdollinen teho

Toisin kuin sarjatuotantoautoissa, Motorsportin insinöörien tavoitteena ei ollut maksimaalinen toimintamatka, vaan suurin mahdollinen teho matkalla Pikes Peakin huipulle.

Noin 20 prosenttia tarvittavasta sähköenergiasta kehitetään 20 kilometriä pitkän erikoiskokeen aikana.

Avainsanana energian talteenotto (rekuperaatio): jarrutettaessa sähkömoottorit, jotka tässä tapauksessa toimivat generaattoreina, muuntavat osan jarrutusenergiasta sähköksi ja syöttävät sen akustoon.

Yksi Pikes Peak -kisan erikoisista haasteista on, että Colorado Springsissä sijaitsevalla 19,99 kilometrin pituisella reitillä ylös huipulle, testausmahdollisuudet ovat hyvin rajoitetut ja mahdollisia vain tietyllä reitin osuudella.

Siksi valtaosaa testauksesta ei tehdä varsinaisella kilpareitillä, vaan kilparadoilla.

Maailmanluokan huippukuski ja Pikes Peak -kilpailun voittoaan puolustava Romain Dumas on kuljettajana I.D. R Pikes Peakin yrittäessä rikkoa voimassa olevaa täyssähköautojen ennätystä.

39-vuotias ranskalainen Dumas rakastaa haasteita: kolmen Pikes Peak -voiton lisäksi hän on voittanut Le Mansin 24 tunnin kilpailun kahdesti.

Pikes Peak -ajo

Kisa ajetaan tänä vuonna 24.6.

Startti 2 862 metriä meren pinnan yläpuolella, 1 440 metrin korkeusero, 156 mutkaa, asfalttitie, vain yksi yritys.

Ei ole harvinaista, että kesäkuun lopulla 4 302 metrin korkeudessa Pikes Peakin huipulla lämpötila saattaa olla nollan alapuolella.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän