Suomalainen sähköautoilija osaa käyttää suurteholatausta ruotsalaisia paremmin

Recharge on Pohjoismaiden suurin avoin latausverkosto, ja sillä on Suomessa yhteensä lähes 900 julkista latauspistettä ja 295 suurteholatauspistettä. Nyt julkaistaan jo toinen Recharge Insights -raportti siitä miten sähköautoilijat käyttävät Rechargen laajaa latausverkkoa Suomessa, sekä muissa Pohjoismaissa.

Yritys vertaa ensimmäistä kertaa sähköautojen latausmarkkinan kehittymistä neljännesvuositasolla vuosien 2022 ja 2023 välillä.

Sähköautojen määrän voimakas kasvu on selvästi nähtävissä – Rechargen julkisilla suurteholatausasemilla

Suomessa ladattiin yli 213 % enemmän energiaa verrattuna vuoden takaiseen tilanteeseen. Lukujen perusteella nähdään myös, että suomalainen sähköautoilija käyttää suurteholatureita ruotsalaisia paremmin käyttämällä samaan energiamäärään vähemmän latausaikaa.

– Rechargella on erinomaista tietoa sähköautojen määrän kasvusta, ajotavoista, lataustavoista ja tilastoja miten Suomessa ja muissa Pohjoismaissa käytetään sähköautoja. Vuoden 2022 Insights-raportti oli erittäin suosittu tietopaketti Suomen ja Pohjoismaiden sähköautoilusta ja tämä vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen raportti jatkaa tätä säännöllisten julkaisujen sarjaa, kertoo Suomen Rechargen verkoston kehittämisestä vastaava Keijo Rouvali.

Suomalainen sähköautoilija käyttää suurteholatausta ruotsalaisia paremmin

– Suomalaiset sähköautoilijat lataavat keskimäärin 28 minuuttia suurteholatureilla, norjalaiset 30 minuuttia ja ruotsalaiset 33 minuuttia. Tämä viiden minuutin ero Suomen ja Ruotsin välillä saattaa johtua siitä, että ruotsalaisilla on uudempia sähköautoja suuremmilla akuilla. Asia muuttuu kuitenkin mielenkiintoiseksi, kun tarkastelee keskimääräistä toimitettua energiaa suurteholatauskertaa kohden.

– Koska ruotsalaiset lataavat autoa pidemmän ajan, voisi olettaa, että myös energiamäärä olisi selvästi suurempi jokaisella latauskerralla. Kuitenkin ero ladatun energian määrässä Ruotsin ja Suomen välillä on hyvin pieni. Ruotsalaiset lataavat keskimäärin 31,8 kWh latauskertaa kohden ja suomalaiset 31,39 kWh. Latausajasta ja ladatusta energiasta voidaan päätellä, että suomalaisten sähköautoilijoiden lataustavat hyödyntävät paremmin suurteholatauksen ominaisuuksia. Esimerkiksi varmistamalla, että akku on lämmin ennen lataamista tai että akun varausprosentti on riittävän pieni, kun lataus aloitetaan. Molemmissa tapauksissa sähköauton akku latautuu nopeammin suurteholatureilla. Rouvali tulkitsee.

Sähköautojen ja suurteholatausten määrä kasvaa huimaa vauhtia

– Kun katsomme kuinka paljon energiaa olemme toimittaneet vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen aikana verrattuna saman aikavälin 2022 lukuihin, näemme, että kasvu on tullut pääosin suurteholatureiltamme, joiden toimittama energiamäärä on kasvanut huimat 213,9 %. Jatkuvasti laajenevaa suurteholatausverkostoamme käyttämällä kuljettajat voivat käyttää vähemmän aikaa lataukseen ja pääsevät perille nopeammin, Rouvali tiivistää.

Voit tutustua Recharge Insights -raporttiin täällä

Recharge julkaissut laajan raportin sähköautojen latauskäytännöistä

Suuri sähköautojen latauskenttä avattu Kehä III:n ja Lahdenväylän risteysalueen läheisyyteen

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän