Skodan maastokäyttöön suunniteltu Kodiaq-malli on hinnoiteltu

31.10.2017 21.59

Škoda on tehnyt Kodiaq-mallista erityisen maastoversion, jossa on neliveto ja maasto-ominaisuudet vakiona. Malli tuntee nimeä Škoda Kodiaq Scout.

Škoda Kodiaq Scout erottuu massasta erityisen muotoilunsa ansiosta. Auto on 4 706 mm pitkä, siinä on jopa seitsemän istuinta ja suuret sisätilat ja kookas tavaratila.

Puskurin alaosan hopeanvärinen suojus on jaettu visuaalisesti kolmeen eri osaan. Kattokaiteet, ulkopeilikotelot ja sivuikkunoiden kehykset ovat hopeanväriset. Takalasi ja takasivulasit ovat tummennetut. 

Škoda Kodiaq Scout -mallissa on vakiovarusteena 19‑tuumaiset antrasiitinväriset kevytmetallivanteet. Auton tunnistaa myös etulokasuojissa ja hansikaslokeron kannessa olevista tekstilogoista.

Erityiset maastoajo-ominaisuudet

Škoda Kodiaq Scout -mallin vakiovarusteisiin lukeutuvat muiden muassa Offroad-tila, joka säätää elektroniset alustajärjestelmät automaattisesti näppäimen painalluksella, huonontien paketti sisältäen pohjan ja moottorin alapuolisen suojuksen, pysäköintitutka edessä ja takana, sekä ajoasetuksen valinta (Eco, Normal, Sport, Individual ja Snow), joka vaikuttaa moottorin, automaattivaihteiston, ohjaustehostuksen ja ilmastointilaitteen ohjaukseen.

Snow-ajoasetus mukauttaa jarrujen, vetoluistoneston ja mukautuvan vakionopeuden säätimen sekä moottorinohjauksen toiminnan lumisilla tai muutoin liukkailla teillä ajamiseen.

Škoda Kodiaq Scout -mallissa on vakiona Alcantara-verhoillut istuimet joissa Scout-logo, monitoimiohjauspyörä, jaloteräksiset poljinlevyt, led-tunnelmavalaistus jossa kymmenen värivaihtoehtoa, 8 tuuman Amundsen-navigointi- ja -tietoviihdejärjestelmä sekä Canton Sound System 10 kaiuttimella, Alcantara-oviverhoukset sekä Kodiaq-logo etuovien kynnyslistoissa.

Neljä moottoria

Tarjolla neljä moottorivaihtoehtoa, joiden tehot ovat 110 – 140 kW (150 – 190 hv):

  • 1.4 TSI

    / 110 kW (150 hv) 4×4 DSG: huippunopeus 194 km/h, kiihtyvyys 0 – 100 km/h 9,9 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 8,4 l / 100 km, maantie 6,2 l / 100 km, EU-yhdistetty 7,1 l / 100 km, CO2-päästö 163 g/km

  • 2.0 TSI

    / 132 kW (180 hv) 4×4 DSG: huippunopeus 207 km/h, kiihtyvyys 0 – 100 km/h 8,0 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 9,0 l / 100 km, maantie 6,3 l / 100 km, EU-yhdistetty 7,4 l / 100 km, CO2-päästö 170 g/km

  • 2.0 TDI

    / 110 kW (150 hv) 4×4 DSG: huippunopeus 194 km/h, kiihtyvyys 0 – 100 km/h 9,9 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 6,7 l / 100 km, maantie 5,1 l / 100 km, EU-yhdistetty 5,7 l / 100 km, CO2-päästö 149 g/km

  • 2.0 TDI

    / 140 kW (190 hv) 4×4 DSG: huippunopeus 210 km/h, kiihtyvyys 0 – 100 km/h 8,6 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 6,6 l / 100 km, maantie 5,3 l / 100 km, EU-yhdistetty 5,7 l / 100 km, CO2-päästö 150 g/km

Vakiona neliveto

Kaikissa Škoda Kodiaq Scout -malleissa on vakiona neliveto yhdistettynä dsg-vaihteistoon.

Nelivedon sydän on elektronisesti ohjattu monilevykytkin, joka on asennettu painonjakauman kannalta suotuisasti takavetopyörästön eteen, toisin sanoen heti nivelakselin takapäähän.

Nelivetojärjestelmän kytkeytymiset tapahtuvat erittäin nopeasti ja tarpeen mukaan. Ohjainlaite määrittää kummallekin akselille optimaalisen voimanvälityksen.

Vetopidon menettäminen estyy auton ajotilanteisiin reagoivalla ohjainlaiteohjauksella. Normaalissa ajotilanteessa, etenkin kun autossa on vähän kuormaa ja ajetaan verrattain tasaisilla nopeuksilla, monilevykytkin välittää moottorin voiman taloudellisesti lähes vain etupyörille.

Maastoajokelpoisuus

Škoda Kodiaq Scout -mallissa on 194 millin maavara. Ylityskulma on 21,3 astetta.

Korin lyhyiden etu- ja takaylitysten ansiosta lähestymis- ja jättökulmat ovat  20,1 ja 22,8 astetta.

Vakiovarustukseen kuuluva huonon tien paketti tarkoittaa auton pohjan, moottorin ja vaihteiston alapuolen sekä jarru- ja polttoaineputkien ja johtojen suojausta.

Kun päällystetty tie päättyy, kuljettaja voi valita Offroad-ajotilan käyttöön helposti katkaisinta painamalla. Lisävarusteena saatavan mukautuvan alustan säätöjärjestelmän (DCC, Dynamic Chassis Control) yhteydessä iskunvaimentimien toiminta sovitetaan asianmukaisesti ja kaasupolkimen reagointi mukautetaan hieman hitaammaksi.

Jarrujärjestelmä sallii pyörien lievän lukittumisen, jotta jarruttaessa pyörän eteen saadaan syntymään jarrutusta tehostava maa-aineskiila.

Jotta vetopito maastossa ajettaessa on parempi, vetoluistonesto sallii pyörien tavallista suuremman tyhjää pyörimisen ja elektroninen tasauspyörästölukko reagoi normaalia nopeammin.

Mäkilähtöavustin ja alamäkihidastin aktivoidaan myös tarvittaessa. Alamäkihidastin auttaa kuljettajaa pitämään ajonopeuden vakiona, kun kuljettaja aloittaa rinteen alas ajamisen.

Avustinjärjestelmät

Škoda Kodiaq -mallin uusia varusteita ja toimintoja ovat perävaunuavustin, takaviistossa kuollessa kulmassa olevasta ajoneuvosta varoittava kaistanvaihtovaroitin ja sivuilta lähestyvää liikennettä valvova peruutusvaroitin.

Matkustajien ennakoiva turvajärjestelmä (lisävaruste) sulkee törmäysvaaran uhatessa ikkunat ja kattoluukun, kiristää kuljettajan ja etumatkustajan turvavyöt ja toimii yhdessä edelleen kehitetyn automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän kanssa.

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä sisältää kaupunkiajo-hätäjarrutusavustimen ja ennakoivan jalankulkijasuojan.

Škoda Kodiaq -perusmallista tuttua pysäköintiavustinta on kehitetty edelleen. Keulaan ja perään sekä ulkopeilikoteloihin sijoitetuilla laajakuvakameroilla saadaan aikaan kuva alueesta auton ympärillä. Kuva näytetään tietoviihdejärjestelmän näytössä kojelaudassa.

Kuvanäkymävaihtoehdot ovat virtuaalinen näkymä auton ympäristöstä ylhäältäpäin ja 180 asteen kuvat auton edestä ja takaa. Kuvien näytön avulla kuljettajan on helpompi selviytyä autolla ahtaista paikoista ja vaikeassa maastossa.

Tietoviihde ja Škoda Connect

Škoda Kodiaq Scout -malliin on tarjolla uusimmat tietoviihdejärjestelmät. Niiden kapasitiivinen kosketusnäyttö on kirkaslasityyppinen.

Tietoviihteen Columbus-navigointijärjestelmässä on 9,2-tuumainen näyttö, lähiverkko ja 4G SIM-korttimoduuli.

Škoda Kodiaq Scout -mallissa on lisäksi erityinen näyttö, jossa näytetään ohjauskulma, kompassi, korkeusmittari sekä öljyn ja jäähdytysnesteen lämpötila.

Automaattinen hätäpuhelutoiminto on vakiovaruste.

Škoda Connectin sisältämät online-mobiilipalvelut ja -toiminnot täydentävät oivallisesti auton nykyaikaista tietoviihdejärjestelmää. Toiminnot ja palvelut voidaan konfiguroida myös kotitietokoneelta tai Škoda Connect -sovelluksen kautta.

Halvin versio maksaa 48 978 euroa

Hinnastot, varusteluettelo sekä lisätietoa Kodiaq Scout -mallista löytyy

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän