Škoda esittelee Vision IN -konseptiautomallinsa Intiassa

Škoda esittelee Vision IN -konseptiautomallin Auto Expo 2020 -autonäyttelyssä 5.‒12. helmikuuta. Tämä konseptiauto antaa konkreettista esimakua uudesta keskikoisesta perheauto-katumaasturista, joka on ensimmäinen skaalautuvasta MQB-perustekniikasta erityisesti Intian markkinoille kehitettyyn MQB-A0-IN-versioon pohjautuva automalli.

India 2.0 -projektin osana Škoda on kesäkuusta 2018 alkaen vastannut Volkswagen-konsernin mallistoaktiviteeteista Intian markkinoilla.

Tämän projektin tärkeänä vaiheena Volkswagen-konsernin kolme Intiassa edustettuna ollutta henkilöautomerkkiä perustivat lokakuussa 2019 yhteisyrityksen Škoda Auto Volkswagen India Private Limited (SAVWIPL).

Sen ansiosta toimintojen koordinointi kehittyy, päätöksenteko nopeutuu ja tehokkuus paranee, kun olemassa olevat synergiaedut saadaan hyödynnettyä.

Automallien osalta Škoda esittelee Intian markkinoille uutuutena Karoq-katumaasturin, päivitetyn Superb-lippulaivamallin, Rapid-perheautomallista Monte Carlo – ja Matte Concept 1.0 TSI -erikoismallit, uuden mallin Kodiaq-katumaasturista sekä sporttisen Octavia RS 245 -mallin.

New Delhin autonäyttelyssä nyt esiteltävällä Vision IN -konseptiautomallilla Škoda antaa ensivaikutelmia uuden, keskikokoisen perheauto-katumaasturimallinsa muotokielestä.

Škoda jatkaa katumaasturimallistonsa laajentamista tuomalla tähän konseptiautoon pohjautuvan sarjatuotantomallin Intian markkinoille alkuvuonna 2021.

Se on ensimmäinen uuteen, lokalisoituun MQB-A0-IN-perustekniikkaan pohjautuva automalli. Auton pituus on 4 256 mm ja akseliväli 2 671 mm. Voimanlähteenä on 110-kilowattinen (150 hv) 1.5 TSI -bensiinimoottori.

Vision IN on selvästi tunnistettavissa Škoda-katumaasturimalliksi erityisesti led-ajovalojen ja -takavalojen osittain valaistuista kristallimaisista elementeistä, jäähdyttimen säleiköstä ja perän valolistasta. Korin kirkkaan oranssi metalliväri viestii elämästä ja luovuudesta.

Kuva: Skoda.

Moderni tekniikka, Intian perinteet ja vegaanimateriaalit

Vision IN -konseptiautomallin sisätiloissa Škoda yhdistää modernin tekniikan ja innovatiiviset vegaanimateriaalit perinteiseen intialaiseen muotoiluun ja böömiläisen kristallin maailmaan.

Kojelaudan koristelista on saanut inspiraationsa kalamkarista, intialaisesta kankaanpainantatekniikasta, jossa puusta käsin veistetyillä leimasimilla painetaan perinteisiä kuosikuvioita.

Sisätiloissa käytetään myös innovatiivista orgaanista raparperinahkaa sekä tamminahkaa ja muutoin jätteeksi päätyvistä ananaspuun lehdistä valmistettua Piñatex-vaihtoehtonahkaa.

Kattoverhous on valmistettu kierrätetystä muovikuidusta ja koristelistat aidosta kristallista. Kojelaudan keskelle sijoitettu kristallimainen elementti toimii digitaaliseen maailmaan vievänä siltana, kuten myös kojelaudassa oleva, leijuvalta vaikuttava 12,3-tuumainen keskusnäyttö, yksilöllisesti muunneltava Virtual Cockpit -mittaristo ja 7-vaihteisen dsg-vaihteiston Shift by Wire -valitsinvipu.

Škoda Auto vastaa Volkswagen-konsernin mallistokehityksen johtamisesta Intiassa

Vuoden 2018 puolivälistä alkaen Škoda on johtanut India 2.0 -projektia ja siten vastannut Volkswagen-konsernin mallistokehityksestä Intiassa. Vahvistaakseen asemaansa tällä tärkeällä markkina-alueella Volkswagen-konserni investoi projektiin kaikkiaan miljardi euroa, josta 250 miljoonaa panostetaan tutkimus- ja kehitystyöhön.

Škodan ja Volkswagenin tavoite on markkinoiden ja autosegmenttien kehityksestä riippuen yhteensä viiden prosentin markkinaosuus vuoteen 2025 mennessä. Škodan ja Volkswagenin tulevat volyymimallit Intian markkinoilla pohjautuvat Intiassa lokalisoituun ja valmistettavaan MQB-A0-IN-perustekniikkaan.

Intian markkinoille suunnitellut MQB-A0-IN-perustekniikkaan pohjautuvat automallit

Škoda on kehittänyt MQB-A0-IN-perustekniikan erityisesti paikallisiin olosuhteisiin ja tarpeisiin samalla varmistaen, että se täyttää kaikki Intian markkinoiden uusien automallien tulevat, tiukentuvat turvallisuus- ja päästövaatimukset.

Tämä perustekniikka toimii pohjana kaikille tuleville Intian niemimaan markkina-alueen Škoda- ja Volkswagen-automalleille. Škoda arvioi myös mahdollisuuksia viedä Intiassa valmistettuja autoja muihin maihin.

New Delhin autonäyttelyssä esiteltävä Škoda Vision IN -konseptiauto on ensimmäinen tälle perustekniikalle valmistettava auto.

Markkina-alueläheisyys on avaintekijä

Punen kaupunkiin tammikuussa 2019 avattu tekniikkakeskus varmistaa markkina-alueläheisyyden: 95 prosenttia MQB-A0-IN-perustekniikasta käyttävistä autoista valmistetaan Intiassa.

Lokakuussa 2019 syntyi Škoda Auto Volkswagen India Private Limited (SAVWIPL), kun Volkswagen India Pvt Ltd (VWIPL), Volkswagen Group Sales India Pvt Ltd (NSC) ja Škoda AUTO India Pvt Ltd (SAIPL) yhdistyivät tavoitteenaan olemassa olevien synergioiden tehokkaampi hyödyntäminen.

Škoda- ja Volkswagen-automallien ohella yhteisyrityksen tuotevalikoimaan sisältyy Audin, Porschen ja Lamborghinin automalleja. Mallisto kattaa useita eri autosegmenttejä lähes 30 eri mallilla.

Paikallisen osaamisen integrointi 2025 Strategy -ohjelman seuraaviin vaiheisiin

Škoda laajentaa innovaatiokeskustensa verkostoa ja kehittää nerokkaita mobiiliratkaisuja paikan päällä. Punen tehtaan uusi aurinkokennokatto on edistyksellinen.

Kaikkiaan 25 770 aurinkokennomoduulin yhteispinta-ala on 63 000 m². Se on lajissaan yksi Intian suurimmista, ja se pienentää tehtaan hiilijalanjälkeä 9 000 tonnilla vuodessa. Sen myötä Škoda on luonut perustan tavoitteelleen olla ilmastoneutraali vuoteen 2030 mennessä.

Škoda Auton historia Intian markkinoilla

Škodan historia Intiassa alkoi jo kauan sitten: Toukokuussa 1934 neljä Škoda Popular -autoa lähti 15 000 kilometrin taipaleelle Prahasta Balkanin, Turkin, nykyisen Syyrian ja Irakin kautta Intian Kalkuttaan. Sieltä matka jatkui Mumbaihin ja sitten takaisin laivalla Triesten kautta Prahaan.

Kaksi vuotta myöhemmin vuonna 1936 tšekkiläiset maailmanmatkaajat Břetislav Jan Procházka ja Jindřich Kubias lähtivät 97 päivän maailmanympärimatkalle, jonka myötä he ajoivat hieman sarjatuotantomallista muunnetulla Škoda Rapidilla kolmessa päivässä Quettasta New Delhin kautta Mumbaihin.

Osittain juuri näiden retkikuntien saaman huomion seurauksena Škoda vei Intiaan 1930-luvun lopulla vuosittain jopa 90 autoa. Vuonna 1938 Intia oli Škodalle seitsemänneksi suurin vientimaa kaikkiaan 39 maasta. Vuonna 2001 perustettiin Škodan oma Intian tytäryhtiö Škoda Auto Volkswagen India Private Limited.

Škoda-automallistossa on neljä Intian markkinoille tarkoitettua automallia, joita valmistetaan kahdessa Intian-tehtaassa: Škoda Rapipd tehdään Punessa ja Škoda Octavia, lippulaivamalli Superb sekä katumaasturi Kodiaq Aurangabadissa. Nyt New Delhin autonäyttelyssä esiteltävä Karoq tulee myyntiin tämän vuoden aikana. Punessa sijaitsevan pääkonttorin ohella Škoda Auto Volkswagen India Private Limitedillä on aluetoimistot Delhissä, Mumbaissa ja Bengalurussa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!