Scanialla on nyt jo etäyhteys yli 600 000 kuorma-autoon, linja-autoon ja voimaratkaisuun/moottoriin, eli ”laivastoon”, joka tarjoaa yritykselle lähes rajattoman määrän arvokasta käyttötietoa.
Yhdistettynä Scanian omaan tietämykseen ja kokemukseen nämä tiedot luovat perustan Scania ProCaren kaltaisille palveluille, joissa kuluneet osat vaihdetaan ennaltaehkäisevästi ennen kuin niistä voi tulla asiakkaalle ongelma. Scania lisää nyt uusia digitalisoituja palveluja, jotka helpottavat sekä kuljetusliikkeiden että kuljettajien elämää.
Digitaalisten palvelujen innovaatiovauhti on vain kiihtynyt entisestään, kun sähköistetyt ratkaisut ja niiden aiheuttamat uudet asiakasvaatimukset ovat tulleet markkinoille.
My Scania – yksi yhteyspiste
– My Scania, uusi asiakasportaalimme, on hyvä esimerkki siitä, missä vaiheessa digitaalisten palveluidemme kanssa olemme, Scania Services yksikön tuotepäällikkö Emil Jungnelius sanoo.
– Kokoamme kaikki nykyiset ja tulevat palvelumme yhteen paikkaan, yhden kirjautumisen taakse ja jonka tarkoituksena on tarjota asiakkaillemme ensiluokkainen digitaalinen kokemus.
My Scania ei sisällä vain perinteisiä kalustonhallintapalveluita, vaan myös muita mielenkiintoisia toimintoja, kuten Scanian ajopiirturipalvelut, korjaamovaraukset ja Scanian kuorma-autokonfiguraattorin. My Scania tarjoaa myös yhteistyökumppaneiden ratkaisuja ja paikallisesti kehitettyjä palveluja. Uusia palveluita voidaan lisätä nopeasti, ja ne ovat saatavilla tästä yhdestä yhteyspisteestä.
My Scania on jo nyt kaikkien niiden Scanian asiakkaiden käytettävissä, joilla on kytketty ajoneuvo.
Uusi Scania Driver -sovellus, joka tekee päivittäisestä työstä helpompaa ja tehokkaampaa
Scania on myös ottamassa käyttöön oman kuljettajasovelluksen, joka tukee kuljettajia heidän tärkeissä päivittäisissä tehtävissään. Tarjoamalla näitä palveluja vain kuljettajille tarkoitetussa sovelluksessa Scania vastaa kohdennetusti tämän tärkeän yhteisön erityistarpeisiin.
– Sovelluksen avulla kuljettajat saavat käyttöönsä kaikki tarvittavat tiedot ajoneuvoistaan, näkevät varatut huoltokäynnit ja saavat tukea jäljellä olevan ajoajan laskemiseen. Tällä tavoin voimme helpottaa heidän tärkeää tehtäväänsä riippumatta siitä, ajavatko he diesel- vai sähkökuorma-autoa.
My Scania -portaalin ja Scania Driver -sovelluksen välisen yhteyden ansiosta myös yritysten sisäinen vuorovaikutus helpottuu ja tehostuu. Paikannus, ajoa edeltävät tarkastukset, jäljellä oleva ajoaika ja muut päivittäiset tehtävät hoituvat vaivattomasti Scanian ratkaisujen avulla.
BEV Control Package – uusia ratkaisuja uusiin vaatimuksiin
Sähköisten kuorma-autojen (BEV) käyttöönotto asetti uusia vaatimuksia nykyisille kalustonhallintapalveluille, minkä Scania huomasi nopeasti. BEV Control Package on mukautettu versio, joka kattaa nämä uudet vaatimukset.
Kunkin kuorma-auton sijainti esitetään kartoilla, ja tiedot päivitetään minuutin välein, ja kaikki kuorma-autot voidaan esittää samalla tavalla. Range Support -toiminto tekee tarkat laskelmat, jolloin kaikki arvailut ja mahdollinen toimintamatkan epävarmuus jäävät pois. Kuorma-auton suorituskykyä on myös helppo seurata, koska aiemmat suorituskykyraportit ovat saatavilla My Scania -portaalissa.
– BEV Control Package on ihanteellinen niille asiakkaille, jotka ovat päättäneet siirtyä sähköistettyihin, fossiilivapaisiin liikenneratkaisuihin saavuttaakseen vastuullisuustavoitteensa”, Jungnelius sanoo.
Asiakkaat, joiden kuorma-autoissa on oikeat varusteet – esimerkiksi kaikki Scanian BEV-ajoneuvot – voivat ottaa BEV Control Package -paketin käyttöön välittömästi. Näin he saavat täyden pääsyn My Scania -palveluun sekä verkko- että mobiilisovelluksiin.