Scanialta täysin uudet dieselmoottorit

Scanian uusi moottorivalikoima on täysin uusi moottorialusta, jonka suunnitteluun Scanian T&K-osasto käytti viisi vuotta. Uuteen moottorialustaan on panostettu 2 miljardia euroa.

Uuden moottorimalliston myötä Scanian polttomoottorikäyttöisiä ajoneuvoja ostavat asiakkaat saavat paremman polttoainetehokkuuden, biopolttoaineen siedon, käyttötalouden ja CO2-päästöjen vähennyksen, todetaan Scanian tiedotteessa.

Uusi moottorimallisto sopii lukuisiin kuljetustehtäviin ja myötävaikuttavat merkittävästi ponnistuksiin kohti fossiilitonta kuljetusalaa.

Uusien moottoreiden terminen hyötysuhde on Scanian mukaan noin 50 prosenttia, tasolla, johon polttomoottorilla ei Scanian mukaan ennen ole päästy.

Vaikuttavan suorituksen takana on esimerkiksi kaksi yläpuolista nokka-akselia ja AdBluen annostelu Scania Twin SCR -tekniikalla. Voimansiirtolinjan toimintaa valvovat moottorinohjausjärjestelmät myötävaikuttavat käyttötalouteen kaikissa olosuhteissa.

Moottorit on rakennettu kestämään vähintään 2 miljoonaa kilometriä; käyttöön perustuvat optimoidut huoltovälit, tukena myös Scania ProCare ennalta ehkäisevän huollon palvelu

– Jos haluamme, että kuljetusala saavuttaa Pariisin sopimuksen mukaiset tavoitteet, muutoksen on tapahduttava nyt, Scanian kuorma-autotoimintojen johtaja Stefan Dorski sanoo.

– Siksi Scania tuo markkinoille energiatehokkaita ajoneuvoja ja rohkaisee siirtymään uusiutuvien biopolttoaineiden laajempaan käyttöön. Liiketoiminnan tavoitteiden toteuttaminen on myös paras tapa varmistaa, että pystymme investoimaan muutokseen, kuten yhtiömme ja koko alan sähköistykseen.

Lähempänä fossiilittomia kuljetuksia

Aluksi uudessa moottorivalikoimassa on neljä Euro 6 -moottoria, teholtaan 420, 460, 500 ja 560 hv, joten ne sopivat laajasti erilaisiin kuljetustehtäviin.

Ajoneuvoilla, joissa ne yhdistettiin uusiin Scania Opticruise -vaihteistoihin (G25 ja G33, joka esiteltiin vuonna 2020) ja uusiin Scania-taka-akseleihin, saavutettiin kahdeksan prosentin polttoaineensäästö esimerkiksi tavaraliikenteessä ja kylmäkuljetuksissa. Kaikki moottorit voivat käyttää HVO:ta, ja kaksi voi tilata sataprosenttista uusiutuvaa biodieseliä käyttävinä.

– Scania-asiakas, joka käyttää uudella 500 hevosvoiman moottorilla varustettua kuorma-autoa huomaa polttoainekulujen putoavan dramaattisesti edellisen sukupolveemme verrattuna, Dorski sanoo.

Uusi 13-litrainen moottorivalikoima – tekniset tiedot

Kuva: Scania.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän