Scania täydentää bioetanolilla toimivien moottorien valikoimaansa esittelemällä uuden 9-litraisen, 5-sylinterisen ED95-rivimoottorin.
Kyseessä on 13-litraisen ja 410-hevosvoimaisen moottorin sisarmalli.
Scanian bioetanolimoottorit toimivat diesel-periaatteella. Etanoli eri muodoissaan on maailman eniten käytetty uusiutuva polttoaine.
Sitä tuotetaan paljon ja kuorma-auton käyttäjät voivat sen avulla saavuttaa merkittäviä hiilidioksidivähennyksiä nopeasti, edullisesti ja helposti.
Uusi 9-litrainen bioetanolimoottori soveltuu hyvin monenlaisiin käyttökohteisiin ja erityisesti kaupunkiympäristöön. Se tuottaa 280 hevosvoimaa ja 1 400 Nm vääntöä jo 1 000 kierroksella minuutissa – lukemat ovat tyypillisiä Scanian matalien kierrosten filosofian mukaan kehitetyille moottoreille.
Moottorissa käytetään puristussytytystekniikkaa ja SCR-järjestelmää päästöjen vähentämiseksi.
Uudessa moottorissa on muuttuvageometrinen turboahdin ja aikaisempia versioita parempi puristussuhde, mikä tarkoittaa pienempää polttoaineenkulutusta.
Moottori voidaan tilata Scanian kaikkiin ohjaamosarjoihin (L, P, G, R ja S), ja siihen voidaan yhdistää automaattinen tai manuaalinen vaihteisto ja Scanian hidastin.
Polttoainesäiliöitä on tarjolla neljä erilaista, joista suurimman käyttötilavuus on 588 litraa.
ED95-seoksessa on 95 prosenttia etanolia ja 5 prosenttia lisäaineita, jotka parantavat sytytystä ja voitelua.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //