Scania esittelee uuden sivutunnistustoiminnon

Scania esittelee uuden sivutunnistustoiminnon, joka perustuu kahteen eri järjestelmään.

Yhdessä järjestelmät auttavat estämään inhimillisistä virheistä johtuvia onnettomuuksia, joissa kuorma-auto törmää muihin tienkäyttäjiin.

Järjestelmät toimivat samanaikaisesti ja osin päällekkäin, vaikka niiden painopiste onkin erilainen.

Jalankulkijat ja pyöräilijät hyötyvät eniten näistä lisäsilmistä, joita Scania antaa kuorma-autoilleen tutkan, tutka-anturien ja kameran muodossa.

Sivutunnistus ja muut kehittyneet kuljettajien apujärjestelmät auttavat kuorma-auton kuljettajia valvomalla jatkuvasti ajoneuvon vierellä olevia kuolleita kulmia.

Yleisimmässä onnettomuustyypissä vasemmanpuoleisella ohjauksella varustettu kuorma-auto kääntyy oikealle eikä huomaa vierellä ajavaa pyöräilijää. Jos vaaravyöhykkeellä on pyöräilijä (tai jalankulkija), järjestelmä varoittaa kuljettajaa A-pilarin valomerkillä ja äänellä.

Katso tästä muita Scania-juttuja.

Kuolleen kulman varoituksen pääasiallinen tehtävä on varoittaa kuorma-auton kuljettajaa katveessa olevista autoista kaistaa vaihdettaessa, mutta se osaa varoittaa myös pyöräilijöistä ja jalankulkijoista.

Suojattoman tienkäyttäjän törmäysvaroituksen päätehtävä taas on pyöräilijöiden havaitseminen, mutta se havaitsee myös jalankulkijat.

Sivutunnistusominaisuudet parantavat turvallisuutta merkittävästi.

  • Kuolleen kulman varoitus (BSW) kuorma-auton kummallakin puolella toimii, kun nopeus on yli 2 km/h, myös moottoritiellä.
  • Suojattoman tienkäyttäjän törmäysvaroitus (VRUCW) matkustajan puolella on tarkoitettu etupäässä kaupunkiympäristöön, kun nopeus on alle 36 km/h.
  • Sivutunnistus antaa kolmitasoisen valo- ja äänivaroituksen.
  • Yhdistelmä hyödyntää tutkaa, tutka-antureita ja kameraa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän