Scania esittelee uuden nousevan ja irtikytkeytyvän telivedon

Scania esittelee uuden RB662 taka-akseliston, jonka uutena ominaisuutena on nouseva ja irtikytkeytyvä teliveto.

Uusi ominaisuus soveltuu erinomaisesti 6×4- ja 8×4-alustoihin maansiirtoon, puuautoihin, sekä HCT-vetureihin. Ominaisuus parantaa Scanian tiedotteen mukaan ajoneuvon käsiteltävyyttä, vähentää renkaiden kulumista sekä pienentää polttoaineen kulutusta jopa 6% kevyillä kuormilla liikuttaessa.

Scanian uusi RB662 telivetoinen taka-akselisto on varustettavissa telin nosto -ominaisuudella. Teliä nostettaessa, takimmaisen vetävän akselin veto kytkeytyy automaattisesti pois päältä.

Uuden ominaisuuden avulla voidaan saavuttaa jopa 6 prosentin säästö polttoaineen kulutuksessa ajotehtävästä ja kuormituksesta riippuen.

Ominaisuus myös parantaa ajoneuvon käsiteltävyyttä, pienentää kääntösädettä ja vähentää renkaiden kulumista. Normaalilla runkokorkeudella ja rengaskoolla telin nosto kestää noin 25 sekuntia. Nostetun teliakselin maavara yläasennossa on jopa 70 mm.

Nouseva ja irtikytkeytyvä teliveto (LDTA) -ominaisuus vaatii alustaan ilmajousituksen. Alustan painoa ominaisuus lisää noin 60 kg.

Pääosa saavutetusta polttoaineen kulutussäästöstä syntyy vastuksen vähenemisestä kun takimmainen akseli on nostettu ja veto irtikytketty. Noin 10 % säästöstä syntyy pienemmästä vierimisvastuksesta teli ylhäällä ajettaessa. Ominaisuus on saatavilla 19, 21 ja 26 telipainoille ja teli ylhäällä sallitut taka-akselipainot ovat 9,5, 10 ja 13 tonnia.

Ensi vaiheessa LDTA -ominaisuus ei ole saatavilla napavälitteisiin taka-akselistoihin tai tridem-alustoihin (8×4*4).

Ominaisuuden käyttäminen on helppoa. Kuljettaja vain painaa telin nosto -painiketta. Mikäli kuormitus on liian suuri, järjestelmä varoittaa kuljettajaa ja telin nosto ei tällöin ole mahdollista.

Telin nosto onnistuu kaikissa nopeuksissa. Telivedon irtikykeytyminen perustuu yksinkertaiseen hammaspyöräkytkin -tekniikkaan.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here