Sähköauton 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka todennettiin maantiellä

  • Kaksi DS N°8 -autoa ajoi 750 kilometrin matkan maanteillä ja taajamissa ilman välilatausta niin, että akkuun jäi vielä 50 km toimintamatkaa. Tämä suoritus täydentää DS N°8 Euroopan-laajuisissa testeissä todennettua 500 kilometrin toimintamatkaa moottoritieajossa.
  • DS N°8:ssa on uusi energiatiheä akku, jonka nettokapasiteetti on 97,2 kWh. Se on Automotive Cells Companyn (ACC) suunnittelema ja se valmistetaan Pohjois-Ranskassa sijaitsevassa tehtaassa.
  • Saavutettavaa tasasähköistä luksusta tarjoava DS N°8 on nyt Suomessa. Hinta 750 WLTP-toimintamatkaan yltävälle Long Range -mallille alkaen 61 390 euroa ja koko DS N°8 -mallistolle 55 990 euroa.

Pitkien matkojen ajaminen sähköautolla ilman huolta toimintamatkasta tai lataamisesta on keskeinen osa DS Automobilesin tavoitetta ilmentää « ranskalaista matkanteon taitoa ».

DS N°8 ei tyydy ainoastaan lunastamaan lupaustaan yli 500 kilometrin toimintamatkasta moottoritiellä. Se menee vielä pidemmälle osoittaen kykynsä taittaa erittäin pitkiä matkoja ilman lataustaukoja.

Viimeisin osoitus tästä on testi, jossa kaksi DS N°8 FWD Long Range -mallia ajoi Pariisin lounaispuolella sijaitsevasta Vélizystä Lounais-Ranskan rannikolla sijaitsevaan Biscarrosseen käyttäen ainoastaan maanteitä.

Testi suoritettiin ilman välilatausta, ja sen aikana autot kulkivat peräti 750 kilometrin matkan. Perille saavuttaessa akuissa oli jäljellä varausta vielä yli 50 kilometrin ajoon, mikä tarkoittaa teoreettisen toimintamatkan ylittävän 800 kilometriä.

Tämä todellisissa olosuhteissa suoritettu testi vahvistaa DS N°8:n kyvyn vapauttaa kuljettaja latauspysähdysten suunnittelusta.

”Kyse ei ole enää siitä, että akku pakottaa pysähtymään. DS N°8 muuttaa pelin säännöt täyssähköisessä pitkän matkan ajossa, ja se palvelee ranskalaista matkustamisen taitoa,” toteaa Xavier Peugeot, DS Automobilesin toimitusjohtaja

Täysimittaiset testit moottoriteillä

Vahvistaakseen lupauksen 500 kilometrin moottoritietoimintamatkasta DS Automobiles suoritti sarjan testejä useissa Euroopan maissa. Nopeusrajoitusten puitteissa ajetuilla 450–506 kilometrin reiteillä DS N°8 osoitti kykynsä suoriutua matkoista ilman latausta vaihtelevista maasto-, sää- ja liikenneolosuhteista huolimatta.

Nämä tulokset vahvistavat sen toimintamatkan paikkaansa pitävyyden moottoritienopeuksissa, mikä on aivan linjassa ilmoitetun WLTP- syklin mukaisen 750 kilometrin toimintamatkan kanssa.

VélizyBiscarrosse ilman latausta

Täydentääkseen suorituskyvyn osoitusta kaksi DS N°8 FWD Long Range -mallia lähti DS:n muotoilukeskuksesta Vélizystä kohti Les Landesin aluetta ja Biscarrossen kaupunkia pienempää tieverkkoa pitkin. Testireitti kulki Beauce ja Solognen alueiden halki, ohitti Poitiers’n ja Angoulêmen kaupungit ja jatkui Libournen ja Bordeaux’n kautta määränpäähän.

Matka korosti DS N°8:n poikkeuksellista energiatehokkuutta. Reitti yhdisteli valtateitä, pienempiä maanteitä, kaupunkialueita ja ohitusteitä. Lämpötilan vaihdellessa aamun 12 °C:sta iltapäivän 19 °C:een molemmat autot kulkivat 750 kilometriä 54 km/h keskinopeudella.

  • Reitti: Vélizy (Pariisin lounaispuoli) Biscarrosse (Lounais-Ranskan rannikko)
  • Ajettu matka:                750 km
  • Keskinopeus:                  54 km/h
  • Lämpötila-alue:             12 °C – 19 °C
  • Keskikulutus:                11,7 kWh/100 km
  • Akun varaus perillä:       5–8 %
  • Jäljellä oleva toimintamatka: Jopa 59 km

Tulos on erityisen merkittävä, sillä testiolosuhteet olivat vaativammat kuin virallisessa WLTP-mittaussyklissä, jonka keskinopeus on 46,5 km/h ja lämpötila 23 °C. Saavutettu 11,7 kWh/100 km keskikulutus alittaa selvästi auton 12,9 kWh/100 km tyyppihyväksynnän mukaisen WLTP-arvon. Perillä jäljellä ollut varaus riittää ylittämään jopa symbolisen 800 kilometrin toimintamatkarajan.

Ranskalainen insinööritaito suorituskyvyn ytimessä

DS N°8 ilmentää DS Automobilesin visiota vaivattomasta sähköisestä liikkumisesta, joka perustuu Ranskan teollisuuden huipputeknologiaan:

  • 97,2 kWh Long Range -akku: Automotive Cells Companyn (ACC) suunnittelema ja valmistama Pohjois-Ranskassa sijaitsevassa Billy-Berclaun tehtaassa. Akun energiatiheys 264 Wh/kg on markkinoiden kärkeä.
  • Sähkömoottori: Kootaan Koillis-Ranskassa sijaitsevassa Trémeryssä.

Nämä kaksi teollista valintaa kuvastavat DS Automobilesin sitoutumista kansallisen osaamisen edistämiseen osana johdonmukaista ja tehokasta teknologiaekosysteemiä.

DS N°8: Premium-luokan sähköisen liikkumisen uusi sukupolvi

Euroopassa suunniteltu ja valmistettu sekä uusimman sukupolven ranskalaisella akulla varustettu DS N°8 yhdistää huipputeknologian, dynaamisen mukavuuden ja hienostuneen eleganssin. Sen sekä karismaattiseksi että aerodynaamisesti tehokkaaksi (ilmanvastuskerroin, Cx 0,24) suunniteltu muotoilu ja huolellinen viimeistely tarjoavat ainutlaatuisen ajokokemuksen, jossa suorituskyky ja seesteisyys yhdistyvät ja luovat puitteet ranskalaiselle matkustamisen taidolle.

Lue muita juttuja DS-autoista.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän