Sähköakseli vähentää merkittävästi rekan dieselinkulutusta

Kuva: Bosch

Bosch tekee rekoista sähköavusteisia sähköisen akselin avulla. Ideana on yhdistää nykyiset vapaasti rullaavat akselit sähköistettyyn koneeseen, jolloin akselit voivat jarruttaessa tuottaa sähköä ja syöttää sitä perävaunun moottoriyksikköön.

Jos jäähdytysyksiköt käyttävät akseleiden tuottamaa sähköä, Bosch on laskenut sen säästävän vuoden aikana 9 000 litraa dieseliä.

Sähköavusteisen käynnistyksen ja tehostetun kiihdytyksen käyttö voi vielä lisätä polttoainesäästöjä. Polttoaineen säästäminen vähentää samalla myös hiilidioksidipäästöjä.

Lisäetuna erityisesti kaupungissa kuljetuksia tekeville on se, että sähköllä toimivat jäähdytysyksiköt tuottavat merkittävästi vähemmän melua kuin dieselkäyttöiset. Näin lähetyksiä voi toimittaa varhain aamulla tai myöhään illalla häiritsemättä asutusta.

Sähköakseli on tärkeä askel kohti perävaunujen automatisoitua parkkeerausta logistiikkayritysten parkkipaikoilla. Sähköisen voimansiirtolinjan lisääminen akseliin mahdollistaa puoliperävaunun siirtelyn ilman vetoautoa.

Bosch tarjoaa teknologiaansa sekä uusiin perävaunuihin että jälkikäteen asennettuna. Potentiaalinen kysyntä on valtava.

Pelkästään Euroopassa rekisteröidään uutena noin 250 000 perävaunua, joiden bruttopaino on yli 10 tonnia. Näistä yksi viidestä on varusteltu jäähdytysyksiköllä.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here