Länsi-Uudenmaan poliisi valvoi räjähdekuljetuksia 28.6.
Kymmenestä tarkastetusta kuljetuksesta kolmessa oli todella vakavia puutteita.
Puutteellisille kuljetuksille oli yhteistä, että tarkastuksiin joutuminen yritettiin välttää jättämällä vaarallisten aineiden kuljetuksen vaatimat oranssit varoituskilvet käyttämättä.
Turvavarusteet olivat osin puutteelliset, eikä ADR-ajolupaa eli vaarallisten aineiden kuljettamiseen oikeuttavaa ajolupaa ollut.
Kaikilla kuljettajilla oli kuitenkin panostajan lupakirja eli räjähteet ja niiden vaarallisuus oli tiedossa.
– Vaarallisinta oli sijoittaa 100 kiloa dynamiittia samaan tilaan sytyttimien kanssa puutteellisesti sidottuna. Tämä olisi voinut aiheuttaa esimerkiksi kolaritilanteessa suurta tuhoa, kertoo komisario Ilkka Kantola.
Puutteista seurauksena on tavallisesti sakko sekä ajokieltoa. Näin kävi myös viime viikon valvonnan yhteydessä Espoossa ja Kirkkonummella.
Poliisi muistuttaa, että vastuu räjähteiden asianmukaisesta kuormauksesta ja kuljettamisesta on ensisijaisesti kuljettajalla. Jos joku toinen on kuormannut ajoneuvon, osavastuu on myös hänellä.
Poliisin valvonnassa esiin tulleet puutteet
Kuljetus 1
- Pakollisista vaarallisten aineiden kuljetuksessa vaadituista turvavarusteista löytyi ainoastaan suojalasit ja heijastinliivi. Sammuttimet, kuljetettavien aineiden ja kirjallisten ohjeiden vaatimat varusteet puuttuivat.
- Ajoneuvosta puuttuivat kokonaan oranssit varoituskilvet.
- Kuljettajalta puuttui ADR-ajolupa.
- Pakollinen rahtikirja puuttui.
- Kirjalliset turvaohjeet puuttuivat.
- Kuormausta ei ollut suoritettu asianmukaisesti. Kuorman sidonta oli puutteellinen, eikä nalleja ja räjähteitä ollut eristetty toisistaan.
Kuljetus 2
- Kaikki pakolliset turvavarusteet puuttuivat.
- Ajoneuvosta puuttuivat kokonaan oranssit varoituskilvet.
- Kuljettajalta puuttui ADR-ajolupa
- Pakollinen rahtikirja puuttui.
- Kirjalliset turvallisuusohjeet puuttuivat.
- Kuormana olleet nallit ja räjähdysaineet olivat sitomatta.
- Kuljettajalla ei ollut voimassa olevaa ajokorttia (määrätty ajokieltoon toistaiseksi).
Kuljetus 3
- Pakollisista vaarallisten aineiden kuljetuksessa vaadituista turvavarusteista löytyi ainoastaan sammuttimet. Muut kuljetettavien aineiden ja kirjallisten ohjeiden vaatimat varusteet puuttuivat.
- Ajoneuvosta puuttuivat kokonaan oranssit varoituskilvet.
- Kuljettajalta puuttui ADR-ajolupa.
- Pakollinen rahtikirja puuttui.
- Kirjalliset turvaohjeet puuttuivat.
Toimituksen kommentti: On todella hämmästyttävää, kuinka leväperäisesti ammattilaiset suhtautuvat räjähdekuljetuksiin. Tällainen kuorma on riski muulle liikenteella ja koko ympäristölle, mutta vielä suurempi riski on, kun kaiken kukkuraksi yritetään salaa kuljettaa räjähteitä!
Vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta niillä varoitusmerkinnöillä kerrotaan potentiaalisille pommimiehille, että tässä autossa olisi räjähteitä varastettavaksi. Eli osaltaan se myös lisää riskejä, mahdollisesti paljon vakavampia riskejä. Samalla voi kysyä, että pienentääkö noiden merkintöjen käyttö jotain riskiä?
Ei nuo ajoneuvoissa olevat vaarallisten aineiden varoitusmerkin
pienennä mitään riskiä, vaan onnettomuuden tapahduttua,
palo ja pelastusviranomairet tietäisivät mitä kuormassa on. Kappaletavara kuorma jossa VAK paketit on kuormatilassa sekaisin muun kappaletavara kuorman kanssa, varoitusmerkeillä
ei paljonkaa ole merkitystä
Mielenkiintoista, että näistä asioista ei huolehdita. Asustelen itse valtatie 6-varrella ja rahtiliikennettä riittää aamusta iltaan. Lueskelin aiheesta lisää ja ilmeisesti vaarallisten aineiden kuljetuksiin on kuitenkin tiukat lait ja säädökset. Ihan kuka tahansa ei voi rahdata vaarallisia aineita ilman asianmukaisia asiakirjoja sekä koulutusta. Onneksi ei ole kodin läheisyydessä vielä tapahtunut vakavaa kolaria.