Porsche teki erikoismallin 70-vuotisjuhlavuoden kunniaksi

Porsche

9.6.2018 23.55

Porschen urheiluautoille tulee tänä vuonna täyteen täydet seitsemän vuosikymmentä, ja yhtiö juhlistaa merkkivuotta erikoismallilla: 911 Speedster Concept on katuvalmis konseptitutkielma urheiluautosta.

Uusi Speedster-konsepti luo linkin 8. kesäkuuta 1948 tyyppihyväksynnän saaneen Porsche 356 ”No. 1” Roadsterin ja Porschen nykyisten autojen välille.

Uutuuskonseptin kaksivärisen korin sisäänsä kätkemä teknologia on saatu Porschen uusimmista GT-malleista.

Auto on kehitetty Porsche Motorsportilla, missä alkunsa ovat saaneet myös muun muassa 911 GT2 RS ja äskettäin lanseerattu uusi GT3 RS.

911 Speedster Concept sai maailman ensiesittelynsä Zuffenhausenissa Porschen urheiluautojen 70. merkkivuoden juhlallisuuksien yhteydessä. 

Ei vielä päätöstä sarjatuotannosta

Konsepti antaa aavistuksen mahdollisesta sarjatuotantomallista, jota saataneen kuitenkin odottaa vuoden 2019 puolelle. Lopullinen päätös sarjatuotannon suhteen tehdään lähikuukausina.

911 Speedster Conceptin leimaa-antaviin piirteisiin kuuluu lyhyempi ikkunalinja: tuulilasi viettää entistä jyrkemmin ja sivuikkunoita on lyhennetty vastaavasti.

Erityinen hiilikuituinen takakansi peittää turvakaaren takaistuinten takana muodostaen perinteisen ”double bubble” -elementin, joka on kuulunut Speedster-mallien muotoilukieleen vuoden 1988 911 Speedsteristä alkaen.

Mustat säleiköt takakannen ja korin välissä antavat aerodynaamisen vaikutelman, ja pleksistä valmistetussa läpinäkyvässä ilmaohjaimessa on ”70 years of Porsche” -logo.

Historiallisen esikuvansa tavoin 911 Speedster ‑konseptissa on katon sijasta neljällä Tenax-kiinnikkeellä kiinnitetty kevyt kuomu, joka suojaa pysäköidyn auton sisätiloja sateelta.

Speedster-filosofian mukaan navigointi-, audio- ja ilmastointijärjestelmät on jätetty pois. Hiilikuiturakenteiset täyskuppi-istuimet ja vaaleanruskea Cognac 356 ‑aniliininahkaverhoilu tuovat muistumia konseptin klassisista esikuvista.

Leveä kori on lainattu 911 Carrera 4 Cabrioletista, mutta pyöräkotelot, etupelti ja takakansi on valmistettu kevyestä hiilikuitukomposiitista.

Korin perinteiset GT-hopean ja valkoisen sävyt muistuttavat Porschen varhaisista kilpa-autoista. Tätä vaikutelmaa vahvistavat monet tarkkaan suunnitellut yksityiskohdat, kuten etukannen keskelle sijoitettu 50-luvun tyylinen polttoainesäiliön korkki, Talbot-tyyppiset sivupeilit ja pääajovalojen ainutlaatuinen muotoilu.

Ajovalojen läpikuultavat suojukset viittaavat takavuosien moottoriurheilukäytäntöön, jossa ajovalot teipattiin ennen kisaa niiden suojaamiseksi kiveniskuilta. Leveissä B-pilareissa ja perässä on kullattu Speedster-teksti.

Alusta 911 GT3 -mallista

Alusta on lainattu lähes sellaisenaan 911 GT3:stä.

21-tuumaisissa Fuchs-vanteissa on korin sävyille kontrastia luova kiiltävän musta neliapilakuviointi ja ensimmäistä kertaa myös lukkomutterit.

Porschen GT-suunnittelijoilla oli sormensa pelissä myös titaaniputkilla varustetun pakosarjan ja kuusivaihteiseen manuaalivaihteistoon pohjautuvan voimansiirron suunnittelussa.

Minimalistisen uutuuskonseptin kuusisylinterinen bokserimoottori kehittää tehoa yli 500 hv ja yltää jopa 9000 kierrokseen minuutissa.

Porschen Speedster-mallien historia alkoi Yhdysvalloissa

Avoautonautinnon uskomattomaan ajodynamiikkaan yhdistävät Speedster-mallit ovat olleet osa Porschen historiaa jo vuodesta 1952.

Kaikkien Porschen Speedster-mallien edelläkävijän, 356 1500 America Roadsterin, alumiinikori oli sataprosenttista käsityötä.

Auto painoi 60 kiloa vähemmän kuin 356 Coupé ja saavutti nelisylinterisen 70 hv:n bokserimoottorinsa ansiosta aikanaan vaikuttavan 175 km/h:n huippunopeuden.

Taittuvalla sadekuomulla ja kevyillä kuppi-istuimilla varustettu 356 1500 America Roadster sisälsi monia myöhemmän Speedster-muotoilun peruselementtejä. Malli kehitettiin pelkästään Yhdysvaltojen markkinoille, ja sitä valmistettiin vain 16 yksilöä.

Vuoteen 2010 mennessä Porsche loi Speedster-lisänimellä kahdeksan eri mallisarjaa ja erikoismallia.
Erityisiä kohokohtia olivat 356 A 1500 GS Carrera GT Speedster vuonna 1957 ja ensimmäinen 911 Speedster vuonna 1988.

Speedster-tuotannon päätti väliaikaisesti vuonna 2010 lanseerattu 911 Speedster 997, jota valmistettiin tasan 356 yksilöä kunnianosoituksena alkuperäismallille.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here