26.7.2018 16.35
POP Vakuutus on uudistanut autovakuutustaan: jatkossa kaikki alle 20 000 kilometriä vuodessa ajavat saavat jatkuvaa alennusta autovakuutuksestaan.
Kaksi vuotta sitten POP Vakuutus toi ensimmäisenä Suomessa markkinoille autovakuutustuotteen, jossa sekä kasko- että liikennevakuutusmaksun suuruus määräytyy vuosittaisten ajokilometrien mukaan.
POP Vakuutuksen teettämän kyselyn* mukaan lähes 80 prosenttia kotitalouksista ajaa ykkösautollaan alle 20 000 kilometriä vuodessa ja kuuluu näin POP Vakuutuksen kilometreihin pohjautuvan autovakuutushinnoittelun piiriin.
Aikaisemmin POP Vakuutuksen asiakkaat saivat valita tavallisen ja kilometripohjaisen autovakuutuksen väliltä.
Heinäkuusta 2018 alkaen ajokilometrien huomioiminen hinnoittelussa koskee kaikkia POP Vakuutuksen uusmyynnissä olevia henkilö- ja asuntoautovakuutuksia.
Kun kilometreihin perustuva hinnoittelu koskee sekä liikenne- että kaskovakuutuksia, säästöä voi tulla aikaisempaan autovakuutukseen verrattuna jopa satasia.
Vähemmän ajaville sattuu vähemmän vahinkoja
Suomessa suurin osa autoilijoista ajaa suhteellisen vähän, alle 20 000 kilometriä vuodessa. Vahinkotilastojen mukaan suurin osa vahingoista sattuu kuitenkin autoilijoille, joille vuosittaisia ajokilometrejä tien päällä kertyy enemmän.
Mutta miksi vähemmän ajavien täytyisi maksaa enemmän ajavien vahingoista, jos vähemmän ajaville vahinkoja sattuu vähemmän?
Mistä ajokilometreihin pohjautuvassa autovakuutuksessa on kyse?
- POP Vakuutus uudisti autovakuutustuotettaan 2.7.2018. Kaikkien uusmyynnissä olevien henkilö- ja asuntoautovakuutusten hintaan vaikuttavat jatkossa autolla ajetut vuosittaiset kilometrit.
- Autovakuutusten perushinnaksi on määritelty 20 000–25 000 kilometriä vuodessa ajavien vakuutusten hinta. Jos ajoa kertyy tätä vähemmän, saa alennusta portaittain sen mukaan, kuinka vähän autolla vuodessa ajetaan.
- Autovakuutuksesta on mahdollista saada jopa 25 prosentin jatkuva alennus.
- Vakuutusturviltaan POP Vakuutuksen autovakuutukset säilyvät ennallaan – vakuutusten kattavuudesta ei siis ole tingitty.
*Kyselyn toteutti POP Vakuutuksen toimeksiannosta tutkimusyhtiö M3 Research huhtikuussa 2017. Kyselyyn osallistui 1000 suomalaista aikuista eri puolilta Suomea, iältään 18−65 vuotta.