Poliitikon puheenvuoro: Eija Pirinen, PS, Espoo

Eija Pirinen
Puolue: Perussuomalaiset
Kunta: Espoo


Autoilijoita ei saa kiusata!

Autoilu on tolkuttoman kallista, mutta välttämätöntä. Liikkua pitää ja tavaroita kuljettaa.

Polttoaineveroa on korotettu niin paljon kuin on kehdattu – ja kyllähän sitä on kehdattu!

Mitään rajaa ei näytä olevan uusienkaan verojen ja maksujen keksimisessä.

Viimeisin kotkotus on, että maksuton pysäköinti katoaa Espoosta. Pysäköinnin ei tarvitse olla kokonaan maksutonta, mutta jollain järkevällä tasolla myös maksuttomia paikkoja on oltava. Kiekolliset paikat takaavat autojen kierron.

Monet menevät asioille sinne, mihin on helpointa parkata. Tästä seuraa muun muassa, että auto ajetaan useimmin suurten kauppakeskusten ilmaispaikoille. Tämäkö on espoolaista elinvoimaa yrityksille, jotka eivät sijaitse kauppakeskuksessa vaan kivijalassa.

Parkkipaikkoja pitää olla tarjolla autoilijoille niin uusien kuin vanhojenkin asuntojen yhteydessä. Laaja-alueisessa Espoossa on tilaa tähän.

Ei ruuhkamaksuja, tietenkään. Työssäkäynnin hintaa ei saa korottaa ruuhkamaksuilla, eikä töihin kulkemista tule vaikeuttaa.

Jakeluvelvoite määrää suomalaiset huoltoasemat myymään sakon uhalla biopolttoaineita tietyn määrän. Biodieselin tuotantoa tuetaan sadoilla miljoonilla euroilla, vaikka itse tuottajatkaan eivät usko tuotteensa positiivisiin ilmastovaikutuksiin.

Pitkät biodieselin kuljetusmatkat lisäävät hiilidioksidipäästöjä ja nostavat kustannuksia. Huonomaineisesta palmuöljystä luopuminen nostaa muiden raaka-aineiden kuten jätteiden ja tähteiden hintaa. Biodiesel ei ole ekoteko.

Suomessa lobataan sähköauton puolesta. Vihreässä teknologiassa on tärkeää katsoa tuotteen koko elinkaarta. Kuten tiedämme: maailmalla akut valmistetaan epäekologisesti ympäristöä saastuttaen ja epäeettisesti usein lapsityövoimaa käyttäen.

Akku voi olla tarpeen vaihtaa auton käyttöiän aikana. Sähköä häviää matkalla voimalaitokselta auton liikkumiseen. Akun sähkö on juuri niin ekologista kuin on se voimalaitos, jossa se tuotetaan. Sähköauton valmistaminen vie enemmän energiaa kuin polttomoottoriauton valmistaminen. Välivaiheen sähköauto on kallis, turha odottaa siitä koko kansan kuplavolkkaria.

Julkisilla kulkuvälineillä liikkuville metro pidensi merkittävästi monien työmatkaan käytettyä aikaa Espoosta Helsinkiin. Siksi tietyt suorat bussilinjat Espoosta Helsinkiin pitää säilyttää juuri matka-ajan takia. Lisäksi metrot tulevat olemaan liian täysiä ruuhka-aikoina. Korona-viruksella on helpompaa levitä ruuhkassa.

Raideliikenteen rakentaminen on kallista. Raiteilla pääsee vain sinne, missä raiteet ovat. Kumipyörillä pääsee sinne, missä teitä on. Laaja-alueisessa Espoossa tällä on merkitystä. Monissa tilanteissa autoilu vaan on ainut vaihtoehto. Autoilijoiden kiusaaminen, pakottaminen ja syyllistäminen on lopetettava.

Teksti: Eija Pirinen

Katso tästä muita Politiikan puheenvuoroja.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

2 KOMMENTIT

  1. Hyvä, todenperäinen kirjoitus. Kivijalka kaupat lopettavat, kun autoja ei saa maksuttomaan parkkipaikkaan. Asiakkaat karkaavat markettien ilmaispaikoille. 👍

  2. Punaviherhallitus ymmärtää vain verojen ja maksujen korotukset. Ymmärryksen ja taitojen ulkopuolelle jäävät teollisten työpaikkojen ylläpitäminen suomessa, nykyiset toimet hylkivät työpaikkoja. Mitenhän voi väittää että EU paketti on hyväksi suomelle? Lapsemmeko maksavat hallituksen töppäilyt?

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!