Polestar esittelee uuden Polestar 4:n, joka on sähköinen suorituskykyinen SUV coupe ja toinen SUV-malli merkin valikoimassa. Polestar 4 yhdistää coupen aerodynamiikan ja SUV-mallin tilat uudenlaiseksi kokonaisuudeksi.
Alun perin Polestarin konseptiautoissa esitellyt muotoiluratkaisut tulevat nyt sarjatuotantoon tässä Polestarin tähän asti nopeimmassa tuotantoautossa. Polestar 4 sijoittuu kooltaan ja hinnaltaan Polestar 2:n ja Polestar 3:n välimaastoon.
Paljon samaa kuin Polestar Precept -konseptiautossa
Polestarilla kaikki lähtee muotoilusta, ja Polestar 4:n muotokielessä on nähtävissä paljon samaa kuin Polestar Precept -konseptiautossa. Autossa ei ole takalasia, minkä ansiosta matkustuskokemus on takana istuville varsin vaikuttava. Polestarin ainutlaatuista valokuviota toistavat kaksoissiiven malliset ajovalot on erotettu kahteen osaan. Niitä täydentää millimetrin tarkkuudella taustavalaistu Polestar-logo.
Aerodynaamista tehokkuutta on vahvistettu matalalla keulalla, sisäänmenevillä ovenkahvoilla, kehyksettömillä ikkunoilla ja takailmanohjaimilla. Myös takavalopalkin ympärille muodostuva ilmavirtaus on optimoitu.
Geely Holdingin kehittämälle Sustainable Experience Architecture (SEA) -alustalle rakennettu Polestar 4 on D-segmentin SUV coupe, jolla on suuri kori ja pitkä, 2 999 mm:n akseliväli.
Auton kokonaispituus on 4 839 mm, leveys 2 139 mm ja korkeus 1 544 mm. Mittojen ansiosta sisätilat ovat avarat erityisesti takana, jossa matkustajat istuvat kallistettavilla istuimilla. Säädettävä sisävalaistus tuo matkustamoon lisää tunnelmaa. Aurinkokunnasta innoituksensa saaneen valaistuksen avulla kuljettaja voi säätää omaa ajoympäristöään mieleisekseen.
Lue myös:Polestar tuo markkinoille uuden rajoitetun valmistusmäärän erikoismallin
Vakiona malliin kuuluvaan, täyspitkään lasikattoon on saatavilla valinnainen elektrokrominen toiminto, jolloin katon saa läpikuultamattomaksi tai -kuultavaksi. Koska autossa ei ole takaikkunaa, lasikatto jatkuu takamatkustajien taakse luoden matkustamoon ainutlaatuista tunnelmaa. Takana matkustavilla on oma median ja ilmastoinnin ohjausnäyttö, joka on sijoitettu etuistuinten väliin.
Taustapeili on korvattu korkeatarkkuusnäytöllä, joka näyttää reaaliaikaista kuvaa kattoon asennetusta takakamerasta. Tämä mahdollistaa tavallista laajemman näkökentän. Kameran kuvan voi kytkeä pois käytöstä, mikäli kuljettaja haluaa nähdä sen sijaan takamatkustajat.
Auton sisätilat ja materiaalit on suunniteltu “pehmeän tekniikan” mukaisesti, ja ne ovat saaneet inspiraatiota niin muodin kuin urheiluvarusteiden maailmasta. Polestar 4:n väri- ja materiaalivalinnat edustavat uutta suuntaa Polestarille. Autoon on saatavilla uudet korivärit Storm ja Electron sekä uusi ainutlaatuinen sisustaväri Mist.
Kestävä kehitys
Polestar 4:ssä perinteisiä ratkaisuja on korvattu yhä enemmän kierrätys- ja vähähiilisillä materiaaleilla. Tähän kuuluvat myös toimitusketjun läpinäkyvyyttä lisäävät toimenpiteet, kuten akkujen riskimateriaalien lohkoketjujäljitettävyys. Auton todellisen hiilijalanjäljen osoittava elinkaariarviointi (LCA) julkaistaan Polestar 4:n ympäristöselosteen kanssa vuonna 2024.
Sisustusmateriaaleissa hyödynnetään ensimmäisen kerran Polestarin sähköisessä roadster-konseptissa vuonna 2022 esiteltyä monomateriaalikäytäntöä, jossa kaikki tiettyjen komponenttien kerrokset valmistetaan samasta perusmateriaalista. Tämän ansiosta ne voidaan kierrättää tehokkaammin, eikä yhteensopimattomia materiaaleja tarvitse erotella ennen kierrätystä.
Uusia sisustusmateriaaleja ovat sataprosenttisesti kierrätetystä PET-materiaalista neulottu tekstiili, MicroTech-vinyyli ja hyvinvointisertifioitu nappanahka.
Neulottu verhoilu on uusi tekniikka autoteollisuudessa. Ensimmäisen kerran Precept-konseptiautossa esitelty tekstiili on valmistettu sataprosenttisesti kierrätetystä polyesteristä. Materiaalista ja muotoilusta ovat vastanneet Polestarin suunnittelijat yhdessä Borås Textilhögskolanin kanssa, ja sitä on jatkokehitetty eteenpäin materiaalitoimittajien kanssa. Se on tehty valmiiksi sopivaksi eikä siitä jää hukkapaloja, mikä vähentää kokonaisjätteen määrää.
Matkustamon lattiaverhoilu on valmistettu kierrätetystä PET-materiaalista. Mattojen valmistuksessa on käytetty ECONYLiä, jossa on muun muassa käytettyjä kalastusverkkoja.
Ovipaneelit on valmistettu NFPP:stä (luonnonkuitupolypropeeni), mikä vähentää ensiömuovin käyttöä 50 prosentilla ja säästää painossa jopa 40 %. Polestar 3 -mallissa ensimmäistä kertaa esitelty MicroTech on vinyylimateriaali, jonka rakenteessa raakaöljy on korvattu mäntyöljyllä ja joka sisältää kierrätystekstiilipohjan.
Polestarin nopein tuotantoauto
Polestar 4 on merkin tähän asti nopein tuotantoauto. Kiihtyvyys 0–100 km/h nopeuteen on vain 3,8 sekuntia ja suurin teho 400 kW (544 hv). Moottorit ovat synkronoituja kestomagneettimoottoreita. Mallin ajodynamiikka on Polestarille tunnusomainen – terävän ohjattavuuden ansiosta ajokokemus on innostava ja ketterä.
Mallistossa tulee olemaan sekä kaksi- että yksimoottorisia versioita. Yksimoottoriset mallit ovat takavetoisia. Suuresta tehosta ja korkeasta suorituskyvystä huolimatta hallittavuus ja luotettavuus ovat aina avainasemassa kun halutaan kehittää nautinnollinen jokapäiväinen sähköautokokemus.
Kaksimoottorisen version puoliaktiivinen jousitus tarjoaa säätömahdollisuuksia mukavuuden ja suorituskyvyn välille. Vanteet ovat kooltaan 20–22 tuumaa versiosta riippuen. Rengastoimittajat ovat Pirelli ja Michelin.
Molemmissa Long range -malleissa on 102 kWh:n akku. Long range Dual motor -versio kehittää tehoa 400 kW (544 hv) ja vääntöä 686 Nm, ja sen alustava toimintamatka on jopa 560 km WLTP. Etumoottori voi tarvittaessa kytkeytyä pois käytöstä, mikä maksimoi toimintamatkaa ja taloudellisuutta.
Kaikki versiot käyttävät enintään 200 kW:n DC-latausta ja 22 kW:n AC-latausta. Latausluukku on sähkötoiminen. Auto hyödyntää kaksisuuntaista latausta, ja V2L-ominaisuuden ansiosta Polestar 4 voi antaa virtaa myös ulkoisille laitteille. Autossa on vakiona lämpöpumppu, jonka avulla auto hyödyntää ympäristön lämpöä matkustamon ja akun lämmityksessä.
Uudella ajon optimointitoiminnolla kuljettaja voi valita Long range Dual motor -malleissa toimintamatkan ja suorituskyvyn välillä. Suorituskykytila terävöittää voimansiirron vastetta ja käyttää koko ajan molempia moottoreita täyden tehon ja parhaan suorituskyvyn tuottamiseksi. Toimintamatkatila puolestaan priorisoi taloudellisuutta, säätää voimansiirron rauhallisemmaksi ja käyttää vain takamoottoria.
Long range Single motor -mallissa on 200 kW:n (272 hv) ja 343 Nm:n takamoottori. Sen alustava toimintamatka on jopa 600 km WLTP.
Googlen palveluita
Polestar jatkaa edelleen teknologian kehittämistä kohti viihdyttävämpää, paremmin yhdistettävää ja autonomista tulevaisuutta. Polestar 4:n tieto- ja viihdejärjestelmä perustuu Android Automotive OS:ään ja Snapdragon Cockpit Platformiin ja käyttää nyt 15,4-tuumaista vaakasuuntaista näyttöä.
Autossa on sisäänrakennettuna Googlen palveluita, kuten Google Assistant, Google Maps ja Google Play, joiden avulla Polestar tarjoaa jatkossakin alan johtavan kokemuksen yhdistettävyydessä. Polestar tekee tiivistä yhteistyötä Googlen kanssa, mikä auttaa kehittämään järjestelmää jatkuvasti eteenpäin.
Lue myös: Polestarin ja Luminarin yhteistyö jatkuu myös Polestar 5 -mallissa
Lisävarusteena on saatavana Harman Kardon -audiojärjestelmä 12 kaiuttimella ja 1 400 watin kanavahybridivahvistimella. Etuistuinten pääntukiin on valinnaisessa Nappa-verhoilussa lisätty kaksi ylimääräistä kaiutinta, mikä nostaa kokonaismäärän kuuteentoista. Myös Apple CarPlay on käytettävissä.
Kuten kaikissa muissakin Polestarin malleissa, säännölliset verkon yli tehtävät OTA-päivitykset (Over the Air) mahdollistavat uusien toimintojen ja parannusten lähettämisen kaikkiin autoihin ilman, että kuljettajan tarvitsee käydä hakemassa uusin ohjelmisto huoltoliikkeestä.
Kaksitoista kameraa
Turvallisuus on tärkeä osa Polestarin DNA:ta vahvan Volvo Cars -yhteyden ansiosta. Nämä turvallisuusgeenit on sisäänrakennettu myös Polestar 4 -malliin. Mallissa on alan johtavaa turvallisuusteknologiaa, joka on testattu samojen tiukkojen vaatimusten mukaisesti kuin kaikki muutkin Polestar-mallit.
Polestar 4:ssä on jopa yhdeksän turvatyynyä. Uusien yhteistyökumppanien myötä mallissa on älykästä turvallisuusteknologiaa, kuten Mobileyen SuperVision Advanced Driver Assistance -järjestelmä.
Polestar 4:ssä on vakiona yhteensä kaksitoista kameraa, yksi tutka ja kaksitoista ultraäänianturia. Kokonaisuuteen kuuluu kuljettajan valvontakamera, joka välittää vain tietoja eikä tallenna videota. Se tarkkailee kuljettajan silmiä ja päänliikkeitä ja auttaa ehkäisemään kuljettajan väsymykseen tai toimintakyvyn menetykseen liittyviä onnettomuuksia.
Ohjauspyörässä oleva käsientunnistustoiminto ja kuljettajan valvontajärjestelmä auttavat pitämään kuljettajan aktiivisena.
Kuljettajan 10,2-tuumainen näyttö sisältää nopeus-, akku- ja toimintamatkatiedot. Avustinjärjestelmät käynnistävät virtuaalisen ympäristön, joka näyttää muut tielläliikkujat, nykyiset ajoavustintoiminnot ja navigointitiedot.
Kuljettajan keskittymiskykyä parantava, 14,7 tuuman heijastusalueella toimiva tuulilasinäyttö näyttää kuljettajalle tärkeitä auto-, puhelin- ja navigointitietoja tuulilasissa. Kätevä “snow” -tila vaihtaa tuulilasinäytön tekstin värin valkoisesta keltaiseksi ja parantaa näkyvyyttä lumisessa ympäristössä.
Valinnaiseen Pilot-varustepakettiin kuuluu parannettu Pilot Assist -toiminto kaistanvaihtoavustimella, joka käynnistyy napauttamalla suuntavilkun valitsinta haluttuun suuntaan.
Useampia varustepaketteja
Kattavan vakiovarustelun lisäksi tarjolla on varustepaketteja, jotka tarjoavat kokonaiskokemusta entisestään parantavia erityisvarusteita.
Plus-paketti sisältää mukavuus- ja teknologiapäivityksiä, ja Plus Pro -paketti lisää kokonaisuuteen korinväriset helmat, elektrokromisen lasikaton ja enemmän sisävaloja.
Nappa-paketti voidaan lisätä Plus-pakettiin, ja se sisältää hyvinvointisertifioidun nappanahkaverhoilun tuuletus- ja hierontatoiminnoilla sekä lisäkaiuttimet etuistuinten pääntuissa.
Pilot-pakettiiin kuuluu Pilot Assist -toiminto ja sen laajat ominaisuudet.
Performance-paketti kohentaa Long range Dual motor -version ulkoasua ja suorituskykyä 22 tuuman vanteilla, Brembon 4-mäntäisillä jarruilla, Polestar Engineered -alustavirityksellä sekä ruotsalaisen kullan sävyisillä yksityiskohdilla jarruissa, turvavöissä ja venttiilinhatuissa.
Ensimmäiseksi Kiinaan
Polestar 4 esitellään ensimmäiseksi Kiinassa, ja tuotannon on määrä käynnistyä Kiinan Hangzhou Bayssa marraskuussa 2023. Geelyn omistama tuotantolaitos toimii sataprosenttisesti uusiutuvalla sähköllä.
Lanseeraus muilla markkinoilla, kuten Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasian-Tyynenmeren alueella, on suunniteltu vuoden 2024 alkupuolelle. Myynti ja tuotanto alkaa näillä markkinoilla saman vuoden aikana. Kaikki näitä markkinoita koskevat tiedot julkaistaan vuonna 2024. Polestar 4:n suuntaa antava lanseeraushinta on alkaen 60 000 euroa. Lisätietoja on osoitteessa Polestar.com.
Rekisteröinti: Hurja kasvu sähköautojen rekisteröintimäärässä