Peugeot julkisti ensimmäisen sähköisen GTi-mallinsa

GTi-logo tekee paluun yhden B-segmentin menestyneimmän auton yhteyteen, Peugeot E-208:aan. Ajamisen nautintoon keskittyvä E-208 GTi tarjoaa sähköisten hot hatchien parhaan suorituskyvyn 280 hevosvoiman turvin.

Neljäkymmentä vuotta sitten Peugeot kirjoitti uuden luvun autoilun historiaan esittelemällä 205 GTi:n. Sekä 1,6-litrainen versio (1984) että myöhemmin 1,9-litrainen malli (1986) toivat 205 GTi:n korissa tarjolle täysin uudenlaisen pienen ja urheilullisen auton. Siinä yhdistyi ainutlaatuisella tavalla suorituskyky ja nautinnollinen ajettavuus tyylikkään urheilulliseen muotoiluun ja ainutlaatuiseen monipuolisuuteen.

Neljän vuosikymmenen aikana Peugeotin GTi-logo on ollut osana monien urheilullisen mallien tarinaa – 306, 206, 207, 208… – unohtumatta tietenkään moottoriurheilua ja lukuisia voittoja etenkin rallipoluilta. GTi ei ole pelkkä logo; se on tunnus, joka kuvastaa Peugeotin ikonisimpien mallien erinomaisuutta.

Ensimmäinen sähköinen GTi

Nyt Peugeot jatkaa GTi:n tarinaa tulkitsemalla uudelleen hauskuuden symbolia modernilla ja itsevarmalla tavalla. Peugeot E-208 GTi on ensimmäinen täysin sähköinen GTi. Se on nykyaikainen ja vastuullinen tulkinta ajamisen nautinnolle, jossa yhdistyvät ainutlaatuinen ja luokkansa johtava suorituskyky sekä B-segmentin monipuoliseen käytettävyyteen.

Uusi Peugeot E-208 GTi on yhdistelmä suorituskykyä, muotoilua ja hienostunutta viimeistelyä. Se on tulosta Peugeot Sportin ja Peugeotin muotoilijoiden yhteistyöstä – luokkansa tehokkain sähköinen B-segmentin auto, jonka luonne on vaatimaton mutta määrätietoinen. Se on auto niille, jotka ymmärtävät, mistä on kyse.
GTi-perimä sydämessä

Kuva: Peugeot.

E-208:n kompakti, leveäharteinen muoto toimii hyvänä perustana GTi-mallin suunnittelulle. Madallus ja leveämmät raidevälit lisäävät selkeästi auton dynaamisuutta. Peugeotille ominainen kynsien jälkiä mukailevat kolmeviiruiset päiväajovalot tuovat visuaalista voimaa niin edessä kuin takana. Viimeistelyssä GTi-tyyli näkyy hienostuneina punaisina yksityiskohtina säleikössä, valoissa, jarrusatuloissa ja kojelaudan tikkauksissa – kaikki harkitusti toteutettuja.

Pitkä perintö

E-208 GTi rakentuu yli 40 vuoden GTi-perinnölle. Sen madallettu kori (-30 mm) ja levennetyt raidevälit (edessä +56 mm ja takana +27 mm) antavat autolle jykevän, matalan olemuksen. 18-tuumaiset GTi-vanteet viittaavat 205 GTi:n ikonisiin vanteisiin. Pelkän ulkonäön lisäksi vanteiden muotoilulla tehostetaan jarrujen jäähdytystä. Urheilullista ilmettä täydentävät levennetyt pyöränkaaret, hillityt punaiset yksityiskohdat ja kiiltävän musta takasumuvalon sisältävä takadiffuusori. 205 GTi:n perintöä kunnioittava kirkkaan punainen erikoisväri viimeistelee kokonaisuuden.

Sisätiloissa punaiset yksityiskohdat kuten matot, turvavyöt ja tikkaukset luovat tunnistettavan GTi-tunnelman. Integroiduilla niskatuille varustetut etuistuimet tukevat aktiivista ajoa, mutta ovat mukavat myös arjessa. Kompakti ohjauspyörä yhdistää Alcantaran® ja punaisen rei’itetyn nahan jatkaen GTi:n perinteistä urheilullista ilmettä.
Ranskalaista osaamista – ketteryyttä ja voimaa

E-208 GTi on pitkälti Peugeot Sportin käsialaa. Erityisesti akuston lämmönhallinnassa, alustan virityksessä sekä energian talteenotossa on hyödynnetty moottoriradoilta 9X8 Hypercarista kerättyjä kokemuksia. Tuloksena onkin luokkansa tehokkain ja suorituskykyisin auto.

Toimintamatka 350 km

E-208 GTi:n Ranskassa Trémeryssä valmistettu sähkömoottori tarjoaa 280 hevosvoiman tehon ja 345 newtonmetrin väännön. Näiden turvin kompakti sähkötykki selvittää 0-100 km/h kiihdytyksen 5,7 sekunnissa ja saavuttaa 180 km/h huippunopeuden. Akustona toimii 54 kWh:n CATL:n valmistama ja erityisestä urheilulliseenkin käyttöön optimoidulla lämmönhallinnalla varustettu akusto. WLTP-syklin mukainen toimintamatka yhdellä latauksella on jopa 350 kilometriä. Lataaminen onnistuu parhaimmillaan 100 kW:n teholla ja latausväli 20-80 % taittuu parhaimmillaan alle 30 minuutissa.

Riittävästä vetopidosta ja loogisesta kaarrekäyttäytymisestä huolehtii alennusvaihteesta löytyvä luistonrajoitin (ns. tasauspyörästön lukko). Myös voiman välittämisessä ajoalustaan luotetaan ranskalaiseen osaamiseen – E-208 GTi:n alla pyörivät Michelin Pilot Sport Cup 2 -renkaat koossa 215/40 R18.

Peugeot Sportin virittämä jousitus, iskunvaimennus, takavakaaja ja Sport-tila mahdollistavat aidot GTi-elämykset ilman kompromisseja. Vauhdin hidastamisesta huolehtivat etenkin etuakselilta löytyvät 355 mm jarrulevyt ja kiinteät nelimäntäiset jarrusatulat.

Peugeotille ominainen i-Cockpit täydentää ajokokemusta. Kompakti ohjauspyörä ja tukevat etuistuimet tukevat dynaamista ajotyyliä. Digitaaliset näytöt, urheilullinen äänimaailma ja punainen tunnelmavalaistus tekevät ajamisesta kokonaisvaltaisen kokemuksen.

Peugeot E-208 GTi ensiesiteltiin perjantaina 13.6. Le Mansissa legendaarisen 24h-kilpailun aattona. Uusi GTi saapuu Suomeen vuonna 2026.

Lue muita Peugeot-juttuja.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän