Peugeot uudisti kojelaudan 2012 ensimmäisen sukupolven Peugeot 208:n julkistuksen yhteydessä tuomalla markkinoille i-Cockpit-nimisen kojelaudan.
Tämän jälkeen i-Cockpitilla varustettuja autoja on valmistettu melkein 10 miljoonaa kappaletta, ja se löytyy nykyään myös Peugeotin jokaisesta mallista.
i-Cockpit on luotu kolmen keskeisen osatekijän ympärille, jotka ovat pysyneet alusta alkaen ennallaan:
- kompakti ohjauspyörä, jonka tarkoituksena on parantaa ajokokemusta ja ajettavuutta
- korotettu mittaristo, joka mahdollistaa kaiken tarvittavan tiedon näkemisen kerrallaan ilman, että katsetta tarvitsee siirtää pois tiestä
- iso kosketusnäyttö, joka sijaitsee lähellä kuljettajaa ja mahdollistaa kuljettajan käyttää auton tärkeimpiä toimintoja.
Nykyään i-Cockpit on luonnollinen osa jokaista Peugeotia ja löytyy koko Peugeotin mallistosta.
Tarina alkoi Peugeot SR1 -konseptiauton julkistuksen yhteydessä Geneven autonäyttelyssä vuonna 2010. Kyseessä oli elegantti coupé-cabriolet, joka esitteli brändin ympärillä olevia ajatuksia.
Tuohon aikaan Peugeotin suunnittelutiimit halusivat kehittää kuljettajan ympäristön, joka tarjoaisi aiempaa enemmän tunteita ajon aikana, lisäksi se olisi aiempaa ergonomisempi ja turvallisempi. Pieni muotoilijoista ja insinööreistä koostuva suunnittelutiimi aloitti työnsä; varsin pian syntyi ehdotelma tavallista pienemmästä ohjauspyörästä.
Siihen asti autojen ohjauspyörät olivat isokokoisia ja mittaristoa katsottiin ratin lävitse. Pienemmän ohjauspyörän tausta-ajatuksena oli, että ohjauspyörän ja mittariston perinteinen asettelu oli kuljettajaa häiritsevää.
Paras paikka tiedon nopealle omaksumiselle oli katseen korkeudella, joten mittaristo oli myös asennettava korkealle. Tämä uusi sijainti yhdistettynä kompaktiin ohjauspyörään loivat aivan uuden järjestelmän, jota kutsuttiin myöhemmin HUD-näytöksi.
Kokonaisuuteen lisättiin kosketusnäyttö, joka teki kaikista hallintalaitteista aiempaa yksinkertaisempia ja paransi liitettävyyttä. Tämä oli myös ensimmäinen kerta, kun Peugeotissa käytettiin kosketusnäyttöä.
Alati kehittyvä, jotta se vastaisi paremmin asiakkaiden tarpeisiin
Lanseerauksensa jälkeen Peugeot on kehittänyt ja modernisoinut i-Cockpitia jatkuvasti. Vuonna 2016, toisen sukupolven 3008- ja 5008-mallien lanseerauksen yhteydessä i-Cockpitista julkistettiin versio, jossa on muokattavissa oleva 12,3-tuumainen digimittaristo. Lisäksi kosketusnäytön alle tuotiin painikkeita, jotka tarjoavat näppäriä oikopolkuja tärkeimpiin toimintoihin.
Vuonna 2019 toisen sukupolven 208:n yhteydessä i-Cockpitin mittaristoon tuotiin olennaisinta tietoa korostava 3D-efekti.
Peugeot i-Cockpit otti vielä askeleita eteenpäin uusien 308- (2021) ja 408- (2022) mallien yhteydessä. Autot toivat mukanaan uuden i-Connect-tietoviihdejärjestelmän, uuden kompaktin ohjauspyörän sekä kosketusnäyttöön perustuvat i-Toggles-painikkeet. Viimeiseksi mainittuja voidaan muokata mieleiseksi esimerkiksi vuodenaikojen mukaan, jotta tärkeimmät toiminnot olisivat aina tarjolla nopeasti.
Kehitys ei ole pysähtynyt tähän
Peugeot Inception -konsepti esiteltiin CES-elektroniikkamessuilla Las Vegasissa tammikuussa 2023. Konsepti näyttää i-Cockpitin seuraavan evoluution ja osoittaa, että intuitiivisuudessa voidaan ottaa askel vieläkin pidemmälle.
Hypersquare on mullistava uusi ohjauslaite, joka tarjoaa uudenlaisia ajamiseen liittyviä eleitä sukupolvelle, joka on kasvanut tablettien ja erilaisten älylaitteiden kanssa.
Uudistunut Peugeot 508 tarjolla vain lataushybridinä
Peugeot 3008 ja 5008 saavat hybridivoimalinjan
Peugeot tuo markkinoille kahden vuoden sisällä viisi uutta sähköautoa!