Päivän urheiluauto: NSU Sport Prinz Coupé 1960

Saksan Neckarsulmissa toiminut NSU valmisti vuodesta 1958 alkaen Prinz-malliaan, jonka saattoi lukea kääpiöautoksi. 1960 esiteltiin samalle alustalle rakennettu Sport Prinz.

Kaksisylinterinen, 600-kuutioinen ja ilmajäähdytteinen moottori sijoitettiin siinä kuitenkin pitkittäin, toisin kuin perusmallissa.

Fastback-muodot suunnitteli Bertone ja ensimmäiset 250 koria myös valmistettiin sen tehtaalla Torinossa.

Kuva: CvB.

Katso tästä muut Päivän urheiluautot.

Sport Prinzin ulkonäkö lupaili ehkä vähän enemmän kuin mihin tekniikka antoi eväitä: huippunopeutta ei irronnut kuin vähän yli 120 km/h ja kiihdytys nollasta sataan vei yli 28 sekuntia.

Ajo-ominaisuuksissa ei kuitenkaan löytynyt paljon moitittavaa, sillä autossa oli erillisjousitus kaikissa pyörissä.

Kuva: CvB.

Sport Prinz piirsi syvemmän jäljen autohistoriaan, kun sen avoversiota vuodesta 1963 alkaen alettiin valmistaa Wankelin kiertomäntämoottorilla. Tämä kohensi auton suorituskykyä tuntuvasti – huippuakin löytyi jo 150 km/h – ja samalla sai perusmallikin etupäähän levyjarrut.

Sport Prinzin alkuperäisiversiota tuotiin Suomeenkin muutamia uutena.

Kuvan auto oli esillä tämän vuoden Classic Motorshow -tapahtumassa. Auton omistaja on Pentti Pihlaja-Kuhna.

Tekstin lähde: Näyttelyteksti.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

 

Kuva: CvB.
Kuva: CvB.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän