Saksan Neckarsulmissa toiminut NSU valmisti vuodesta 1958 alkaen Prinz-malliaan, jonka saattoi lukea kääpiöautoksi. 1960 esiteltiin samalle alustalle rakennettu Sport Prinz.
Kaksisylinterinen, 600-kuutioinen ja ilmajäähdytteinen moottori sijoitettiin siinä kuitenkin pitkittäin, toisin kuin perusmallissa.
Fastback-muodot suunnitteli Bertone ja ensimmäiset 250 koria myös valmistettiin sen tehtaalla Torinossa.
Katso tästä muut Päivän urheiluautot.
Sport Prinzin ulkonäkö lupaili ehkä vähän enemmän kuin mihin tekniikka antoi eväitä: huippunopeutta ei irronnut kuin vähän yli 120 km/h ja kiihdytys nollasta sataan vei yli 28 sekuntia.
Ajo-ominaisuuksissa ei kuitenkaan löytynyt paljon moitittavaa, sillä autossa oli erillisjousitus kaikissa pyörissä.
Sport Prinz piirsi syvemmän jäljen autohistoriaan, kun sen avoversiota vuodesta 1963 alkaen alettiin valmistaa Wankelin kiertomäntämoottorilla. Tämä kohensi auton suorituskykyä tuntuvasti – huippuakin löytyi jo 150 km/h – ja samalla sai perusmallikin etupäähän levyjarrut.
Sport Prinzin alkuperäisiversiota tuotiin Suomeenkin muutamia uutena.
Kuvan auto oli esillä tämän vuoden Classic Motorshow -tapahtumassa. Auton omistaja on Pentti Pihlaja-Kuhna.
Tekstin lähde: Näyttelyteksti.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //