Kaikista MG:n malleista suomalaisten mieliin lienee pysyvimmin syöpynyt MGB. Edeltäjänsä MGA:sta poiketen se rakennettiin itsekantavaan koriin ja esiteltiin 1962. Siitä oli tuleva aikansa toiseksi myydyin urheiluauto koko maailmassa – vain Datsun 240Z ylsi korkeampiin lukemiin.
1965 saatiin MGB:stä markkinoille kiinteäkattoinen versio MGB GT, joita niitäkin tuotiin Suomeen uutena, joskin määrä jäi avomallia pienemmäksi.
MGB GT sai paljon kiitosta tavasta, jolla muotoiluun osallistunut Pininfarina onnistui sopusuhtaisesti muokkaamaan avoautosta katetun.
Toteutuksessa myötäiltiin tämän koriräätälin 1962 Austin Healeyn pohjalle tekemää tutkielmaa, joka perustui designkilpailun voittaneiden Ulmin yliopiston opiskelijoiden ideoihin.
Katso tästä muita Päivän urheiluautoja.
MGB sai moottorikseen BMC:n B-sarjalaisen nelosen, josta 1,8-litraisena irtosi tehoa 95 hv. Samalle alustalle asennettiin 1967 kolmilitrainen kuutonen, jolloin myös tyyppimerkintä muuttui MGC:ksi. MGB:n valmistus jatkui silti vuoteen 1980.
Suomalaiset ajoivat MGB:llä kilpaakin. Timo Mäkinen voitti sellaisella 1966 Targa Florion GT-luokan ja sijoittui yleiskilpailussa yhdeksänneksi.
Auto on kuvattu vuonna 2019 Classic Motorshow -tapahtumassa. Auto on vuosimallia 1969 ja sen omistaa Rauno Halme.
Tekstin lähde: Näyttelyteksti.