Taksiliikenteen kehittyminen liittyy vahvasti Mercedes-Benzin historiaan.
Daimlerin autotehtaan taksit alkoivat liikennöidä Stuttgartissa vuonna 1897. Toimintaa kutsuttiin nimellä Motor-Wagen-Kutscherei. Mainoksen mukaan taksa-auton etuja olivat ”meluton, hajuton ja täysin vaaraton käyttö”.
Daimler-Motor-Taxameterissa oli neljä hevosvoimaa tuottava kaksisylinterinen moottori, ja auto ylsi noin 35 kilometrin huippunopeuteen. Englannin kielessä sana taxameter kääntyi vuokra-autoksi jo 1894.
Katso tästä muut Päivän taksiautot.
Ensimmäinen Suomeen tuotu Mercedes-Benz-merkkinen dieseltaksi oli vuonna 1950 tullut 170 D –malli.
Ajan tuontisäännöstelystä huolimatta 1958 neuvoteltiin erillinen valuuttakiintiö taksikäyttöön tuleville autoille. Vuonna 1962 dieseltakseja olikin Suomessa jo lähes 3000 kappaletta.
Tuontisäännöstelyn purkaminen samana vuonna auttoi Mercedes-Benzin lopullista läpimurtoa taksimarkkinoilla.
Vuonna 1979 maahan tuli kuvan 15 000. Mercedes-Benz dieseltaksi.
Tekstin lähde: Vehon tiedote vuodelta 2014.