Päivän museoauto: Tämä auto oli luotettava perheauto, arkinen työkalu, näyttävä edustusauto ja menevä sporttihenkinen katuauto

Tällä kertaa Päivän museoautona on Volvo 240 vuodelta 1977.

Volvo 240 korvasi 140-mallin vuonna 1974. Iso ja tilava, takapyörävetoinen auto jatkoi tuttua ja turvallista linjaa. Korissa muutoksia aiheutti varsinkin etupään MacPherson-tuenta. Samalla kehitettiin koriturvallisuutta.

Tuhdit joustopuskurit antoivat raskaan vaikutelman, mutta sopivat Volvon korostamaan turvallisuusteemaan.

Volvo onnistui luomaan 240-mallisarjasta luotettavan perheauton, arkisen työkalun, näyttävän edustusauton ja menevän sporttihenkisen katuauton. Mielikuvia luotiin sisustuksilla, verhoiluilla, väreillä, raidoilla, vanteilla ja varusteilla.

Tarjolla oli myös teknisiä vaihtoehtoja. Autot näyttivät erilaisilta ja tarjosivat erilaisia
ominaisuuksia.

Vuonna 1979 Volvo astui dieselkauteen, minkä ansiosta sen suosio takseissa kasvoi kerta heitolla.

Katso tästä muut Päivän museoautot.

240-mallin ensimmäinen kasvojen kohotus 1979 toi autoon kulmikkaat ajovalot, tavaratilan pyöreämmät muodot ja kulman ympäri ulottuvat takavalot.

Volvon 240-malliston elinkaari jatkui vuoteen 1993. Kaikkiaan niitä valmistettiin 2 862 413 autoa.

Kuvassa on Volvo 244 GL vuodelta 1977. Auto on kuvattu Classic Motorshow -tapahtumassa 2017 ja auton omistaja oli Heikki Toivanen.

Kolmannessa kuvassa on 240-mallin kilpa-auto vuodelta 1985. Autolla kilpailtiin ETC-sarjassa.

Tekstin lähde: Classic Motorshow -tapahtuman näyttelyteksti.

Kuva: CvB.
Volvo 240 Turbo 1985 ETC-sarjassa. Kuva: Volvo.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän