Päivän museoauto: Näillä kuorma-autoilla oli hyvin merkittävä rooli Suomessa

Bedford-kuorma-autot olivat 1950- ja 1960-luvuilla Suomessa hyvin merkittävässä roolissa. Merkki oli pitkään markkinajohtaja Suomessa, mutta 1970-luvulla muut merkit nousivat Bedfordin ohi.

Bedford-autojen valmistus alkoi 1930-luvun alussa, kun General Motors perusti tytäryhtiön Englantiin Vauxhall-merkin alaisuuteen.

Bedford oli merktittävä kuorma-automerkki koko Euroopassa toisen maailmansodan jälkeen. Bedfordin tarina loppui 1990-luvun alussa.

Kuvassa olevan vuoden 1960 Bedford J4 LC2 on varustettu kuusisylinterisellä bensiinimoottorilla. Moottorin koko on 3,52 litraa ja tehoa 101 hevosvoimaa. Tarjolla oli myös dieselmoottori.

Katso tästä muita Päivän museoautoja.

Auton kokonaispaino on 8000 kiloa.

Autossa on alipainetehostetut nestejarrut ja nelivaihteinen vaihdelaatikko.

Auto oli 2011 esillä Oulun automuseossa ja sen omisti ailloin Kalevi Toivanen.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here