Päivän museoauto: 1970-luvun Suomen merkittävin automalli

25.12.2017 22.40

Lada 1200 oli 1970-luvun Suomen merkittävimmän automerkin perusmalli. Auto perustui Fiat 124 -malliin, mutta 1,2 litran moottori oli venäläistä valmistetta. Ladan sarjatuotanto alkoi 1970 syksyllä, ja meille se ilmestyi syksyllä 1971.

Markkinoinnissa korostettiin Ladan perheauton ominaisuuksia: neliovisuutta, reiluja tiloja ja tavaratilaa sekä turvallisuutta.

Viimeistelyssä oli toivomisen varaa, ja auto oli meluisa. Lada kuitenkin lähti nöyrästi käyntiin kylminäkin aamuina ja lämmityslaite oli tehokas.

Ladan tilat ja onnistunut hinta nostivat sen suomalaisten suursuosikiksi. Se kipusi myyntitilaston kärkeen neljästi vuosikymmenen aikana.

Vuosien mittaan Ladan moottorikoko ja muu tekniikka vaihtelivat. Ulkonäkö muuttui mukana ja ”nappisilmän” eli Lada 1200:n rinnalle tuli muitakin malleja, jotka tunnistaa esimerkiksi keulasta tuplavaloista tai kulmikkaista etuvaloista.

Suomen markkinoilla on takavetoiselle Ladalle ollut käytössä kaikkiaan kolmisenkymmentä mallimerkintää. Lada on aina kuitenkin ollut neliovinen sedan tai vastaava farmari ja selvästi tunnistettavissa Ladaksi.

Lada 1200 on mallinumeroltaan 2101 eli alkuperäinen perusmalli, jota valmistettiin vuoteen 1980. Suomen vahvasta Lada-kannasta suuri osa on vuosien saatossa palannut takaisin isiensä maille.

Kuvan Lada 1200 vuodelta 1974 oli esillä keväällä Classic Motorshow -tapahtumassa. Auton omistaa Atte Hietalahti.

Tekstin lähde: Classic Motorshow -tapahtuman näyttelyteksti.

Kuva: CvB.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän