19.9.2017 22.15
Talvella 1971 myytiin vielä Kuplavolkkaria, ja auto kehuttiin mainoksessa hyväksi talviautoksi.
Mainoksessa todetaan muun muassa: ”Volkswagenin ilmajäähdytteinen moottori on siellä missä pitääkin. Vetävien pyörien päällä. Läpivirtaus (1300- 1302-, 1600- ja 411-malleissa) ja tehokas puhallin pitävät lasit kirkkaina.”
Tämä ensimmäinen huomio oli ihan faktaa. Kiistämättä se helpotti kulkua talvikeleissä verrattuna etumoottoriseen ja takavetoiseen autoon. Mutta kyllä lasit menivät joskus myös Volkkarissa huuruun…
Seuraava väite oli kuitenkin ehkä hieman liioiteltu:”Volkswagen on lämmin. Yhdeksän suutinta puhaltaa lämmintä ilmaa, viisi tuulilasin alapuolella ja neljä jalkatilassa.”
Kyllä Kuplassa ilmaa tuli, mutta ei lasit aina meinannut pysyä auki eikä lämpöä aina riittänyt etupenkille asti. Takapenkillä saattoi taas tulla liian kuumaa jaloille.
Mainos jatkuu:”Täysin tiivis teräksinen pohjalevy suojaa kaapelit, johdot ja putket lumelta ja sohjolta. Termostaatin ohjaama ilmajäähdytys saa moottorin oikeaan käyntilämpötilaan lyhyessä ajassa. Imuilman esilämmitys on ohjattu termostaatilla. Siksi kaasutin ei voi jäätyä eikä kylmä moottori pysähtyä tyhjäkäynnillä.”
Lopuksi todetaan vielä:”Käynnistysautomatiikka tuntee pienetkin lämpötilaerot. Varhainkytkeytyvä 12 voltin laturi lataa akkua jo tyhjäkäynnillä.
Volkswagen on uudenaikaisempi kuin uskotkaan.
Kun valitset Volkswagenin tiedät mitä saat.”
Mainos oli Tekniikan Maailmassa 3/1971.
Katso myös: Tekniikan Maailma: ”Surkeiden talviautojen aika on ohi”
En tästä löytänyt ikivanhaa Volkswagenin mainosta joka on jäänyt mieleeni. Kupla takaapäin, lumessa jäljet ja kysymys kuului millä lumiauran kuljettaja ajaa töihin.