Päivän automainos: Öljykriisin synnyttämä jenkkiläinen "pikkuauto"

 

15.9.2018 22.50

 

 

Syksyllä 1973 tapahtunut öljykriisi yllätti koko maailman. Siitä oli seurauksena raju hintojen nousu. Se johti öljynkäytön rajoittamiseen.

Automaailmassa isku kohdistui pahiten isojen amerikkalaisten autojen markkinointiin. Silloinen mallivalikoima ei vastannut uutta tilannetta. Myyntiin oli saatava pienikulutuksellisempia malleja. Se merkitsi uutta ajattelua.

Chrysler Corporation reagoi välittömästi. Oli kehitettävä uudet vaatimukset täyttävä, amerikkalaisittain ajatellen ”pikkuauto.”

Vuoden 1976 alussa sellainen, Dodge-sarjan suosittuun Dart-malliin perustunut uusamerikkalainen Aspen esiteltiin.

Mainonnassa korostettiin amerikkalaisille tärkeitä ominaisuuksia, kuten tilavuus ja turvallisuus. Uutta oli myös korirakenne, tietokoneella testattu alustarakenne, paras mitä tehdas milloinkaan oli valmistanut.

Etupään jousitukseen kehitettiin poikittaisiin vääntövarsiin perustuneet tuennat.
Kolariturvallisuuden varmistamiseksi Aspen sai törmäysvoimaa vaimentaneet, pikkukolarit kestäneet joustopuskurit.

Kun näihin ominaisuuksiin vielä lisättiin jenkeille tutut automaattivaihteisto, sekä ohjaus- että jarrutehostin, runsaat ja mukavat sisätilat, taloudellinen 6-sylinterinen 3700 kuution moottori, voitiin todeta uutuusmallin ansainneen mainonnassa käytetyn termin – uusamerikkalainen .

Lanseerausvuonna Aspen joutui rankkaan Motor Trend Magazinen testiin.

Lehden päätoimittaja Mike Knepper painotti erityisesti turvallisuutta sekä käyttäjän nykytarpeiden huomioonottamista ja jatkaa: ”Panimme myös merkille, kuinka ison auton mukavuus ja suorituskyky on onnistuneesti yhdistetty kompaktimman auton ketteryyteen.”

Motor Trend Magazine korotti Aspenin vuoden Autoksi Yhdysvalloissa. Näin uutuudelle oli luotu merkittävät menestymisen mahdollisuudet. Suomessakin Aspen päihitti monet kovat kilpailijansa.

 

Mainoksen mukaan Dodge Aspen maksoi siihen aikaan 66 700 markkaa.

Tämä kokosivun mainos oli Helsingin Sanomissa 18.6.1976

Teksti: Usko Sipilä

 

 

<b

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here