Päivän automainos: ”Oletko koskaan ajanut urheiluautoa, joka kiihtyy nollasta sataan 7,8 sekunnissa? Entä edustusautoa?”

”Suvun suurmies on saapunut Suomeen”, todetaan Fiat Croman mainoksessa 1986.

Mainoksen mukaan ”Fiat Croma on uuden sukupolven edustusauto, joka häkellyttävä suorituskyky on yksi sen ylellisistä ominaisuuksista.”

Mainoksesta selviää myös, että Saab oli mukana kehittämässä Cromaa. Saab 9000 oli teknisesti samanlainen kuin Croma.

Katso tästä muut Päivän automainokset.

”Fiat, Lancia, Alfa Romeo ja Saab kehittivät yhteistyössä uuden edustusautotyypin perusratkaisut. Puhdasverisen italialaisen autofilosofian mukaisesti Fiat teki Cromasta saavuttamattoman. Monille hinnaltaan. Lähes kaikille suorituskyvyltään.”

Croma oli mukana edustusautotestissä Tekniikan Maailman numerossa 13/1986.

”Fiat Croma voitti Tekniikan Maailman edustusautovertailun kilpailijoinaan Audi 100, Saab 9000, Mercedes-Benz 190, ja Ford Scorpio. Ryhmän paras ajotuntuma ja korkea varustelutaso olivat auton kehutuimmat piirteet.”

Vuonna 1986 markkinoilla oli kolme Croma-mallia. Kaikissa oli 1,995-litran moottori. Tehokkaimmassa versiossa oli 155 hevosvoimaa. Se kiihtyi nollasta sataan 7,8 sekunnissa ja sen huippunopeus oli 210 km/h.

Mainos oli Tekniikan Maailman numerossa 14/1986.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

1 KOMMENTTI

  1. Fiat Croman ja Saab 9000:n lisäksi tämän tipo quattro -projektin tuloksena syntyivät Lancia Thema ja Alfa Romeo 164. Alustarakenne oli sama, mutta kaikkien pintapellit ja moottorit olivat omia. Lancia Theman huippuversiossa oli jopa Ferratin V12.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here