Päivän automainos: Datsun 120 A — Isompi, voimakkaampi talousihme

Kuva: CvB.

Vuonna 1979 Datsun toi markkinoille uuden 120 A -mallin.

”Datsunilla on kova maine taloudellisena ja kestävänä autona. Käyttäjien taholta se on saanut erikoista kiitosta myös runsaan Finn-varustelunsa vuoksi. Tätä linjaa edustaa myös Datsun 120 A. Sen terhakka, vähän kuluttava moottori on kuuluisa voitoista taloudellisuusajokilpailuissa eri puolilla maailmaa, mm. USA:ssa. Mainittakoon voitto Auto- ja liikennetoimittajien taloudellisuusajossa 1978 tuloksella 5,63 l/100 km. Kilpailu suoritettiin vaihtelevilla valtatie- ja soratieosuuksilla 76 km:n ja 62 km:n keskinopeuksilla 3 hengen kuormalla.

Etupyöräveto ja tarkka hammastanko-ohjaus sekä joka pyörän erillisjousitus tekevät 120 A:sta luotettavan ajettavan talven liukkailla, mutkaisilla kesämökkipoluilla ja myös pidemmillä ajotaipaleilla. Sen tekniset ratkaisut ovat jo osoittaneet luotettavuutensa ihanneautossa, 100 A:ssa. Korkea jälleenmyyntiarvo kertoo selvää kieltä käyttäjien tyytyväisyydestä.”

Alkutekstin lisäksi on nostettu esiin neljä erityistä asiaa.

”Ohjauspyörän akseli on kaksinivelinen, törmäystilanteessa kokoonpainuva ja ohjauspyörän asento on ajajalle miellyttävä”

”Suuret, selkeät mittarit ovat häikäisemättömät. Radio ja kello vakiovarusteena. Hallintalaitteet, valokatkaisin, -vaihdin ja vilkkuvalokatkaisin ovat ohjauspylväässä.”

”UUTTA! Istuinten entistä miellyttävämpi tekstiiliverhoilu tekee yhdessä oikein mitoitettujen ja muotoiltujen istuinten kanssa matkanteon mukavaksi.”

”380 litran tasapohjainen tavarasäilö on tämän kokoluokan suurimpia. Vastapainotettu kannen aukipitomekanismi.”

Katso tästä muut Päivän automainokset.

Mainoksessa esitellään myös molemmat muut versiot.

”Combi Coupé mallin todella suuri takaluukku tarjoaa hyvän kuormausmahdollisuuden. Avattava takasivulasi on varustettu spoilerilla, joka estää vedon ja ilmavirran äänen.”

”Farmari-mallin etuveto ja edullinen painojakautuma, pitkä akseliväli ja leveä raideväli tekevät ajon lumessa, soralla ja mutkaisilla teillä nautittavaksi ja vakaaksi. Tasainen alustarakenne ja suuri maavara (185 mm) suojaavat auton alustaa huonoilla teillä.”

Mainos oli Tekniikan Maailmassa 7/1979.

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here