Päivän automainos: Automaattivaihteistoa perusteltiin pysähtymällä suojatien eteen!

Klikkaa kuvaa isommaksi.

310.12.2017 11.05

Tällä kertaa saimme lukijaltamme automainoksen vuodelta 1976. Siihen aikaan automaattivaihteisto oli vielä harvinainen varuste.

Näin lukijamme kertoo.

”Syksyllä 1973 käynnistynyt, koko maailmaa järkyttänyt öljykriisi iski autojen myyntiin, etenkin isomoottorisiin amerikkalaisiin. Kilpailu kookkaiden autojen myynnissä koveni.

Myyntivaltiksi tuli luonnollisesti alhainen polttoaineen kulutus. Liekö se ollut eräs syy siihen, että amerikkalaisen autolehden Motor Trend Magazinen raati valitsi Vuoden Autoksi keväällä 1976 markkinoille tulleen kompaktin kokoisen ja pienikulutuksellisemman Dodge Aspenin.

Automainonnassa on yleisesti keskitytty esittelemään merkin ja mallin teknisiä ominaisuuksia.

Uuden Dodge Aspenin lanseeraus oli rakennettava auton käyttöön liittyvien tosiasioiden varaan. Merkittävin sellainen oli automaattivaihteiston mukavuus. Tekninen ratkaisu rauhoitti tunnetusti myös ajotyyliä.

Tämän ominaisuuden myötä haluttiin tulla mukaan myös liikenneturvallisuuden parantamiseen.

Näin haluttiin osaltaan tukea Taljan jo 60-luvulla aloittamaa tärkeätä valistustoimintaa. Talja muuttui vuodesta 1974 Liikenneturvaksi.”

Dodge Aspen oli vuosina 1976 – 1980 valmistettu yhdysvaltalainen automalli. Aspenia sai neliovisena sedanina, wagonina ja kaksiovisena coupéna.

Dodge Aspenin valmistus alkoi Dodge Dartin valmistuksen loputtua.

Mainos on julkaistu Uudessa Suomessa 21.10.1976. Auto maksoi silloin 66 700 markkaa.

Tekstin lähde: Usko Sipilä


JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here