Oslon kaupungissa ollaan vapauttamassa merkittävällä tavalla vuokrattujen sähköpotkulautojen sääntelyä. Uuden ehdotuksen mukaan yöllinen ajokielto ollaan kumoamassa. Toisin kuin Helsingissä Oslossa ei ole sähköpotkulaudoille määritetty keskustassa pakollisia alueita pysäköinnille.
Oslo oli yksi ensimmäisistä pohjoismaisista pääkaupungeista, joka ryhtyi sääntelemään vuokrattuja sähköpotkulautoja noin kolme vuotta sitten. Nyt kaupungissa suunnitellaan merkittäviä lievennyksiä rajoituksiin.
”Oslon liikenteestä vastaava päällikkö on kertonut, että rajoitusten purkamisten taustalla on halu lisätä ihmisten mahdollisuutta liikkua ilman omaa autoa pääkaupunkiseudulla. Oslossa on havaittu, että vuokratut sähköpotkulaudat edistävät sekä julkisen liikenteen käyttöä että kävelyä ja mahdollistavat yksityisautoilun vähentämisen”, Voin yhteiskuntasuhteista vastaava Hannu Oskala sanoo.
Uuden suunnitelman mukaan Oslo aikoo luopua vuokrattujen sähköpotkulautojen yöllisestä ajokiellosta, joka on ollut voimassa kello 23–05 välillä.
”Norjassa on ymmärretty, että yöaikaiset sulkemiset estävät palvelun käytön juuri sinä aikana, jolloin julkisia liikennepalveluja on saatavilla rajoitetusti. Bergen ja Trondheim Norjassa ovat jo mahdollistaneet sähköpotkulautojen vuokrauksen myös yöaikaan ja kokeilukauden aikana ei tapahtunut onnettomuuksia. Kaupunkien positiiviset kokemukset kannustavat nyt myös Osloa luopumaan yöllisestä kiellosta”, Oskala jatkaa.
Toisin kuin Helsingissä Oslossa ei ole koskaan ollut käytössä pakollisia pysäköintialueita keskustan alueella. Nyt kaupunki aikoo luopua myös sähköpotkulautojen määrän säätelystä keskusta-alueen ulkopuolella.
”Oslossa toiveena on lisätä vuokrattavien sähköpotkulautojen saatavuutta kaupungin keskustan ulkopuolella. Näin esimerkiksi lähiöistä on helpompi liikkua julkisen liikenteen solmukohtiin. Ylipäätään Oslossa halutaan tiivistää julkisen liikenteen toimijoiden ja sähköpotkulautaoperaattorien yhteistyötä”, Oskala summaa.
Oskalan mukaan myös Suomessa kannattaa tarkkaan seurata, millaisia kokemuksia uudesta Oslon mallista saadaan.
”Sähköpotkulautojen käyttäjät noudattavat yhä paremmin sääntöjä ja esimerkiksi meillä Suomessa turvallisuutta on pystytty lisäämään merkittävästi muun muassa uusien kehittyneiden sähköpotkulautamallien avulla. Nyt kun pakollinen liikennevakuutus tulee voimaan, ala vastaa itse onnettomuuksien kustannuksista. Tämän kaiken ansiosta myös Helsingissä tulee pohtia, onko yölliselle ajokiellolle enää perusteita. Monelle yötyöläiselle sähköpotkulaudat olisivat mieluinen keino siirtyä paikasta toiseen, kun julkista liikennettä on tarjolla vähemmän. Lähtökohtaisesti sähköpotkulautailun, kuten kaikkien muidenkin liikennemuotojen tulisi olla aina käytettävissä”, Oskala sanoo.
Suomesta poiketen Oslossa on käytössä sähköpotkulautaoperaattorien kilpailutus, jolla toimijoiden määrää rajoitetaan muun muassa laatuun perustuen.
Lue myös
Merkittävä osa sähköpotkulautoja käyttäneistä myöntää ajaneensa päihtyneenä