Nissanilla kattava uutuustarjonta Tokion autonäyttelyssä

Nissan IMk. Kuva: Nissan.

Nissan asettaa nyt 46. kertaa järjestettävässä Tokion autonäyttelyssä näytteille peräti 14 automallia, joihin kuuluu muun muassa täyssähköinen IMk-konsepti.

Uusi konseptiauto ilmentää yhtiön Nissan Intelligent Mobility -visiota siitä, kuinka autoilla tulevaisuudessa ajetaan, mistä ne saavat käyttövoimansa ja kuinka ne integroituvat osaksi yhteiskuntaa.

Lisäksi Tokiossa nähdään muun muassa Nissan Leaf e+, Serena e-Power, GT-R ja uusi Skyline, jossa on varusteena Nissanin älykäs kuljettajan avustusjärjestelmä ProPILOT 2.0. Tokyo Big Sight -messukeskuksessa järjestettävä näyttely on avoinna yleisölle 25.10.–4.11.

Nissan IMk – ajon aikana täysin päästötön kaupunkiauto

Nissan IMk on kaupunkiauton evoluution huippu. Uusin teknologia, sähköautolle tyypillinen sähäkkä kiihtyvyys ja kompakti muoto yhdistyvät uutuuskonseptissa tavalla, joka viitoittaa tietä Nissanin tulevaisuuden autosuunnitteluun.

IMk on kuitenkin paljon enemmän kuin pelkkä käytännöllinen kaupunkiauto.

Uusimmalla kuljettajaa avustavalla ProPilot-teknologialla ja saumattomilla yhteyksillä varustettu IMk antaa esimakua siitä, miltä kaupunkiautot saattavat näyttää ja tuntua lähitulevaisuudessa.

Konseptin minimalistinen tyyli heijastelee Nissanin uutta muotoilufilosofiaa, josta yhtiö käyttää nimitystä ”Timeless Japanese Futurism”.

Auton japanilainen DNA käy ilmi monista ulkomuotoilun ja matkustamon yksityiskohdista. IMk-konsepti antaa vihjeitä Nissanin muotoilun uusista kehityssuunnista ja siitä, kuinka muotoilu voi osaltaan tukea Nissan Intelligent Mobility -vision toteuttamista.

Nissan Serena e-Power. Kuva: Nissan.

Serena e-Power: kompakti tila-auto, jossa on e-Power-järjestelmä

Kompakti tila-auto Serena on edelläkävijä ProPilot- ja e-Power-järjestelmien kaltaisen uusimman huipputeknologian hyödyntämisessä. Serenan sähköinen e-Power-voimansiirtojärjestelmä lanseerattiin maaliskuussa 2018.

Japanin autoalan tutkijoiden ja toimittajien konferenssi (RJC) myönsi järjestelmälle Technology of the Year -palkinnon tänä vuonna. Elokuussa päivityksen saanut Serena tarjoaa nyt kaikkien malliversioiden vakiovarusteena auton ympäristöä 360 asteen säteellä tarkkailevan turvallisuusjärjestelmän. Tyylikkäästi uudistettu etusäleikkö paljastaa Serenan urheilullisen premium-luonteen yhdellä silmäyksellä.

Nissan Skyline. Kuva: Nissan.

Uusi Skyline: Nissanin urheilusedanissa on nyt ProPilot 2.0 -järjestelmä

Skylinen nimi on tarkoittanut huipputeknologiaa ja jännittävää ajoelämystä siitä lähtien, kun malli esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1957. Uudessa Skyline Hybridissä on nyt vakiovarusteena Pro-Pilot 2.0, maailman ensimmäinen kuljettajan avustusjärjestelmä, jossa navigointi moottoritiellä on yhdistetty autonomiseen ajoon.

ProPilot 2.0 on suunniteltu rampilta rampille ajamiseen moottoritiellä 1). Se toimii yhteistyössä auton navigointijärjestelmän kanssa ja avustaa auton pitämistä etukäteen määritetyllä reitillä. Järjestelmä mahdollistaa myös autonomisen ajamisen kädet irti ohjauspyörästä 2), kunhan kuljettaja tarkkailee jatkuvasti edessä olevaa tietä ja on valmis ottamaan ohjausvastuun tarpeen vaatiessa.

1) Japanin kansallisen moottoritieasetuksen mukainen moottoritie

2) Autonominen ajo ei ole mahdollista kaksikaistaisilla teillä, tunneleissa, voimakkaasti mutkittelevilla teillä, tietullien läheisyydessä, alueilla, joilla kaistat yhdistyvät tai niiden määrä vähenee, sekä alueilla, joilla auton ohjaaminen käsin on välttämätöntä. Saavuttaessa tieosuudelle, jolla autonominen ajo ei ole mahdollista, järjestelmä varoittaa kuljettajaa etukäteen, jotta kuljettaja voi aloittaa ohjaamisen ajoissa.

Nissan Leaf e+ . Kuva: Nissan.

Nissan Leaf e+: pidempi toimintamatka ja enemmän suorituskykyä

Nissan on myynyt maailmanlaajuisesti jo yli 430 000 Leaf-sähköautoa sen jälkeen, kun malli alun perin lanseerattiin vuonna 2010. Tänä vuonna julkistettu Leaf e+ tarjoaa entistä pidemmän toimintamatkan ja enemmän suorituskykyä uuden voimalinjan ansiosta.

Uusi suuren kapasiteetin ja suuren energiatiheyden akku pidentää toimintamatkaa 40 %, joten yhdellä latauksella on mahdollista ajaa jopa 458 kilometriä (WLTC-vakiosyklin mukaan). Leaf e+:n voimalinjan energiataloudellisuus, vääntö ja teho takaavat entistäkin nautinnollisemman sähköisen ajoelämyksen.

Nissan GT-R. Kuva: Nissan.

Nissan GT-R: äärimmäistä ajonautintoa jo puolen vuosisadan ajan

Mallivuoden 2020 Nissan GT-R:ssä on hyödynnetty kokonaisvaltaisesti Nissanin omaa kilpa-autoteknologiaa. Tuloksena on entistäkin parempi kiihtyvyys ja ohjattavuus. Tämänvuotisessa Tokion autonäyttelyssä Nissan asettaa näytteille Nissan GT-R 50th Anniversary -erikoismallin sekä mallivuoden 2020 Nissan GT-R Nismon.

  • Nissan GT-R 50th Anniversary: GT-R:n puolivuosisataista historiaa juhlistava erikoismalli korostaa superauton urheilullista, mutta eleganttia luonnetta ulkomuotoilun ja ohjaamon erityisillä yksityiskohdilla ja kaksisävyisellä korivärityksellä, joka muistuttaa Nissanin kilpa-autojen klassista kisaväritystä.
Nissan GT-R Nismo. Kuva: Nissan.
  • 2020 Nissan GT-R Nismo: Mallivuoden 2020 GT-R Nismo on kokenut merkittäviä parannuksia. Turboahtimet ovat nyt samanlaiset kuin mallivuoden 2018 GT3-kilpa-autossa, ja uudet hiilikeraamiset jarrut takaavat vertaansa vailla olevan jarrutustehon. Katto, konepelti ja etupyöräkotelot on valmistettu kevyestä hiilikuitukomposiitista. Tämän ratkaisun ja uusien Recaro-etuistuimien ansiosta auto on keventynyt miltei 30 kiloa. Jousituksen ja voimansiirron uusilla säädöillä on saatu aikaan kaikkien aikojen suorituskykyisin ja ajo-ominaisuuksiltaan nautittavin GT-R-tuotantomalli.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here