Neljännes pohjoismaalaisista tuntee turvattomuutta ratissa pimeällä

11.11.2017 12.10

Tuoreen tutkimuksen mukaan yli puolella pohjoismaalaisista on ollut hankaluuksia ajaa yöllä tai iltahämärällä. Yleisin ongelma ovat vastaantulijan sokaisevat ajovalot. 

Talven tullen illat pimenevät ja ajaminen muuttuu haasteellisemmaksi. Yleisin pimeän aikaan liikenteessä kohdattu ongelma ovat vastaantulevan auton sokaisevat ajovalot, selviää Specsaversin tuoreesta tutkimuksesta.

Tutkimuksessa selvitettiin pohjoismaalaisten* tietoja, asenteita ja käytöstä liittyen näköön, sen huoltoon sekä ajamiseen.

43 prosenttia tutkimukseen vastanneista mainitsi vastaantulijan ajovalojen häirinneen ajamistaan. Ruotsalaiset kärsivät sokaisevista ajovaloista muita pohjoismaalaisia kuskeja enemmän: lähes puolet ilmoitti muiden autojen ajovalojen häiritsevän heitä, todetaan Specsaversin tiedotteessa.

– Suoraan vastaantulevan ajovaloihin katsomista tulisi välttää. Sen sijaan kannattaa katsoa sivuun, jolloin valot eivät häiritse yhtä paljon. Jos vastaantulijan ajovalot tuntuvat häikäisevän todella paljon ja edellisestä näöntarkastuksesta on vierähtänyt aikaa, kannattaa mennä tarkastuttamaan näkö. Taustalla saattaa olla esimerkiksi harmaakaihi, joka on tavallinen ikään liittyvä muutos silmissä. Se aiheuttaa usein silmien herkempää häikäistymistä, toteaa optikko Maarit Saarikoski.

Vanhemmat kuljettajat varmempia hämärällä

Neljännes pohjoismaalaisista vastaajista myöntää tuntevansa olonsa joskus turvattomaksi ratissa, koska he näkevät heikommin pimeässä. Naiset kokevat keskimäärin miehiä useammin ongelmia tai haittoja yöllä tai hämärällä ajaessaan: naisista noin kolme neljästä kokee ongelmia ja miehistä hieman yli puolet.

Yllättäen mitä vanhempia tutkimukseen vastanneet olivat, sitä useammin he kokivat, ettei heillä ole ongelmaa ajaa hämärällä tai pimeällä.

Yli 60-vuotiaista pohjoismaalaisista 42 prosenttia ei kokenut ongelmia ajaessaan yöllä, kun taas alle 30-vuotiaissa sama luku oli huomattavasti matalampi, 26 prosenttia.

– Varmuus liikenteessä kasvanee harjoituksen myötä. Näön muutoksiin kannattaa joka tapauksessa kiinnittää huomiota: jos näkökyky heikentyy pimeällä, omaa liikennekäyttäytymistä tulisi olla valmis muuttamaan. Tärkeintä on, että kaikkien on turvallista liikkua liikenteessä, Saarikoski muistuttaa.

Miltei jokainen ajohaasteita hämärällä kohdanneista kuskeista oli muuttanut käytöstään välttääkseen vastaavia ongelmia jatkossa. Lähes 70 prosenttia tutkimukseen vastanneista autoilijoista on muuttanut omaa ajotapaansa.

Käytännössä ajonopeutta muutetaan tai edellä ajavaan autoon jätetään pidempi etäisyys. Yleinen tapa on myös laittaa pitkät ajovalot tai sumuvalot päälle (41 % vastanneista) tai välttää ajamista kokonaan (38 % vastanneista).

Optikon vinkit hämärässä näkemiseen liikenteessä:

  • Jos hämärässä autoileminen tuntuu haastavalta, kannattaa ensin selvittää oman näkemisen tila. Pienikin korjaamaton miinusvoimakkuus hankaloittaa hämärässä näkemistä. Taustalla saattaa olla myös esimerkiksi harmaakaihi, joka on tavallinen ikään liittyvä muutos silmissä. Optikko ohjaa tarvittaessa silmälääkäriin jatkotutkimuksiin. 
  • Vaikka muuten pärjäisi ilman laseja, kannattaa kaukolaseja kuitenkin käyttää aina ajaessa. Silloin näkö on liikenteessä liikkuessa parhaassa mahdollisessa terässä. 
  • Jos ajaa paljon ja kokee hämäränäön ongelmaksi, kannattaa hankkia yöajolasit. Ne voivat olla voimakkuudeltaan erilaiset kuin päiväsaikaan käytettävät silmälasit. Yöajolasien linssien keltainen väri parantaa kontrastia hämärässä. 
  • Ajolaseissa pitää aina olla heijastuksenestopinnoite. Pinnoite estää valoa heijastumasta linsseistä häiritsevästi ja parantaa siten näkemistä hämärässä. 
  • Hämärässä heikosti näkevien kannattaa ennen ratin taakse istumista totuttautua hetken aikaa pimeään. Kirkkaasta sisätilasta tullessa pimeään tiehen tottuminen voi viedä aikansa. 

* Suomi, Ruotsi, Norja ja Tanska

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän