Muutamissa päällystyskohteissa kokeillaan luontoystävällisempää matalalämpöasfalttia

ELY-keskuksen projektipäällikkö Lauri Suikki uskoo, että tulevaisuudessa merkittävä osa teiden päällystyskohteista on mahdollista tehdä luontoystävällisemmällä matalalämpöasfaltilla.

Asfalttimassan valmistus on suurin CO2 -päästöjen lähde päällystystöissä.

– Uudenmaan ELY:n alueella tehdään tänä vuonna matalalämpöasfaltteja viidessä kohteessa. Koska asfalttimassa kuumennetaan noin 20-30 astetta alhaisempaan lämpötilaan, pienenevät hiilidioksidipäästöt noin 11 prosenttia, Suikki kertoo.

Kyse on yksittäisistä kohteista, joihin vaadittiin matalalämpöasfalttia jo kilpailutusvaiheessa.

– Tämä on päänavaus, tarkoitus on testata matalalämpöasfalttia nyt hieman isommin ja oppia kokemuksista. Uskon, että tulevaisuudessa matalalämpöasfaltin valinnalla on merkittävä vaikutus päällystystöiden hiilidioksidipäästöihin, Suikki maalailee.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän