Moottorin kesärengastestissä vertailtiin kahden eri valmistajan renkaita kolmessa sporttisemmassa koossa.
Halvat renkaat hävisivät premium-renkaille selvästi käytännössä kaikissa turvallisuuteen vaikuttavissa osioissa. Testiryhmä havaitsi halvoissa renkaissa myös yllättäviä laatuvaihteluja.
Autojen rengaskoot ovat vaivihkaa kasvaneet yhä suuremmiksi. Isokokoisilla renkailla haetaan usein autoon väkevämpää ulkonäköä. Vannekoon kasvaessa renkaiden profiilit madaltuvat ja rengasvalmistajien tarjonta painottuu suorituskykyisempään suuntaan – eikä tämä tapahdu ilmaiseksi.
Moottori vertaili kevään kesärengastestissä, millaisia eroja löytyy nk. laaturenkaiden ja halparenkaiden välillä sporttisemmissa 17, 18 ja 19 tuuman kokoluokissa.
Testiin valikoitui Michelin Pilot Sport 4, joka on tunnetusti erittäin korkean suoritustason omaava rengas, ja melko yleinen nyt testatuissa kokoluokissa.
Toiset kolme rengassarjaa olivat kiinalaisen Star Performerin valmistamat UHP-3:t.
Michelinin rengassarja oli koosta riippuen noin 250-400 euroa Star Performerin vastaavaa kalliimpi.
Hyvää ja halpaa ei ole
Heti ensimmäiset kokeet osoittivat, että jos haluaa hyvät ja halvat renkaat, pitää ostaa kahdet. Star Performerin jarrutusmatka märällä asvaltilla oli parhaimmillaankin useita metrejä Michelinin kaikkia kokoluokkia pidempi.
Kiinalaisrengas jäi selvästi ranskalaiskilpailijastaan myös märällä käsittelyradalla.
Tavallisen autoilijan kannalta kierrosaikoja merkittävämpää oli kuitenkin se, että halparengas menetti tietyissä tilanteissa pidon varoittamatta, kun taas kilpailijan renkaiden käyttäytyminen oli loogisempaa.
Vesiliirtokokeessa saatiin varsin isoja eroja myös eri kokoluokkien välillä. Leveämpi rengas vastustaa lähtökohtaisesti vesiliirtoa kapeaa samanlaista rengasta huonommin.
Siinä missä Michelinin 17-tuumainen joutui Moottorin testissä vesiliirtoon reilussa 80 km/h -nopeudessa, 19-tuumainen Pilot Sport 4 nousi vesipatjan päälle alle 74 km/h -vauhdissa.
Kaikkien Star Performerien vesiliirtonopeus jäi alle 70 km/h -tason. Aiemmin tehdyssä 16-tuumaisten renkaiden testissä tämän testin paras Michelin olisi sijoittunut vesiliirto-ominaisuuksillaan keskikastiin.
– Kapean renkaan suurempi pintapaine syrjäyttää vettä paremmin, ja kahden sentin leveyslisä vaikuttaa merkittävästi vesiliirtoherkkyyteen. Kapeus yksistään ei kuitenkaan takaa paremmuutta, Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen huomauttaa.
Epätasainen laatu yllätti
Kuivalla kelillä tehdyissä väistö- ja jarrutuskokeissa trendi jatkui samana kuin märällä asvaltilla. Premium-renkaat pysähtyvät nopeammin ja käyttäytyvät väistössä loogisemmin. Star Performerin yllättävä käytös vaatii nopeasti reagoivaa ja taitavaa kuljettajaa.
Yllättävintä halvoissa renkaissa oli niiden epätasainen laatu. Ajokokeissa testiryhmä havaitsi, että yhdellä Star Performer -sarjalla auton keula ja perä tuntuivat olevan enemmän eri paria.
Kun kokeilumielessä eturenkaat vaihdettiin taakse ja takarenkaat eteen, auton ääritilannekäytös muuttui parempaan suuntaan. Tämä tarkoittaa sitä, että halpisrenkaan laatu voi vaihdella hyvinkin paljon.
– Testiolosuhteissa tällaiset laadunvaihtelut ja niiden vaikutukset renkaiden ominaisuuksiin on vielä mahdollista havaita, varsinkin kun pystymme jatkuvasti vertaamaan renkaita toisiinsa. Tavallisen autoilijan on sen sijaan hyvin vaikeaa todeta asiaa normaalissa liikenteessä: petollinen käytös kun tulee usein esiin vasta tosipaikan sattuessa kohdalle, Saarinen toteaa.
Lopputuloksissa Michelinin rengas sai joka koossa yli 9 pistettä ja Star Performer jäi joka koossa alle 8 pistettä.
Michelinien hintahaarukka oli 117 – 192 euroa ja Star Performerin 66 – 95 euroa.
Sporttisten kesärenkaiden testi löytyy kokonaisuudessaan Moottorista 5/2022, joka ilmestyy keskiviikkona 27.4. Lehden voi lukea ilmestymispäivästä alkaen myös sähköisenä irtonumerona Lehtiluukun kautta.
Uutinen rengastestiin liittyen löytyy tästä linkistä.
Testatut renkaat, koot 225/45 R17, 225/40 R18 ja 235/35 R19:
- Michelin Pilot Sport 4
- Star Performer UHP-3
Kapean renkaan pienempi vesiliirtoherkkyys ei johdu suuremmasta pintapaineesta vaan kosketuskuvion kapeudesta. Vedellä on lyhyempi matka pois renkaan alta sivuille. Myös kulutuspinnan avarat pitkittäisurat mahdollistavat veden kulkemisen kosketuskuvion läpi pituussuunnassa. Pintapaine ei riipu renkaan leveydestä vaan kosketuskuvion pinta-alasta ja pyörän kuormasta eli auton painosta ts. renkaan ilmanpaineesta.