Moottorin tämänvuotinen nastarengastesti osoitti, että talvirenkaiden välillä on edelleen yllättävän suuria eroja. Ylimääräistä draamaa tuotti se, että ominaisuuksiltaan testin paras rengas jouduttiin hylkäämään nastojen irtoamisen vuoksi, todetaan Moottorin tiedotteessa.
Moottorin keskiviikkona 26.8. ilmestyvässä numerossa 9/2020 julkaistava rengastesti paljastaa, mikä on tämän hetken paras nastarengas muuttuviin suomalaisiin talviajo-olosuhteisiin. Nastarenkaat valittiin testiin niiden jatkuvan suosion vuoksi.
– Suurin osa eli neljä viidestä suomalaisautoilijasta valitsee edelleen autonsa alle nastarenkaat. Siksi pidämme niiden testaamista liikenneturvallisuuden kannalta ensiarvoisen tärkeänä asiana, toteaa tiedotteessa Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen.
Testi toteutettiin yhdessä suomalaisen Test Finland Oy:n kanssa. Mukaan valittiin kahdeksan nastarengasta tunnetuilta valmistajilta: Bridgestone, Continental, Gislaved, Goodyear, Hankook, Michelin, Nokian ja Pirelli. Renkaiden kokoluokka on 225/50 R17.
– Edellisvuosina olemme testanneet pääasiassa suosituinta kokoa 205/55 R16. Nyt oli mielenkiintoista havaita, muuttuuko tunnettujen merkkien järjestys, kun renkaat ovat astetta leveämpiä, testin kokoamisesta vastannut toimittaja Jussi Saarinen kertoo.
Testiin osallistui myös Continentalin uudentyyppisillä kumirunkoisilla Flexstud-nastoilla varustettu Conti Ice Contact 3 -rengas. Sen osalta testi ei kuitenkaan sujunut odotetusti, sillä asvalttikokeissa todetun nastojen irtoamisen vuoksi rengas oli pakko jättää loppuarvostelun ulkopuolelle.
– Viimeisenä vuorossa olleessa märkäkäsittelykokeessa Continentalin renkaista irtosi kymmeniä nastoja muutaman renkaille rankan ratakierroksen aikana. Muissa renkaissa ei vastaavaa nastakatoa esiintynyt, testijohtaja Pasi Piironen Test Finland Oy:stä raportoi.
Testissä todettu nastojen irtoaminen ei ollut yksittäistapaus, sillä Continental veti viime keväänä kuminastoitetut renkaansa väliaikaisesti pois markkinoilta nastojen pysyvyysongelman vuoksi. Testimme toteutusaikaan kuminastoitettu rengas oli vielä myynnissä, mutta nyt samasta renkaasta myydään alumiinirunkoisilla nastoilla varustettua versiota.
– Continental olisi ollut yleisarvosanaltaan oikeutettu testin voittoon, mutta hylkäyksen ansiosta edellisvuosien voittaja, 250-nastainen Michelin X-Ice North 4 nousi ykköseksi. Hopeatilan vei suomalaisten perinteinen suosikki Nokian Hakkapeliitta 9, Saarinen paljastaa.
Katso tästä muita talvirengastestejä.
Testin perusteella tunnettujenkin talvirenkaiden välillä löytyy edelleen yllättävän suuria eroja sen mukaan, millaisella kelillä ajetaan. Osalla renkaista on painotettu mahdollisimman hyvää jää- ja lumipitoa kohtuullisilla sulan kelin ominaisuuksilla, osalla taas asvalttiominaisuuksien painoarvo on ollut suurempi maksimaalisen talvisen suorituskyvyn kustannuksella.
– Jokaisen kannattaakin harkita tarkkaan, mitä ominaisuuksia talvirenkaaltaan haluaa. Testimme tarjoaa tähän oivat lähtökohdat, päätoimittaja Parviainen sanoo.
Moottorin testissä olivat mukana seuraavat nastarenkaat:
- Bridgestone Noranza 001
- Continental Conti Ice Contact 3
- Gislaved Nord Frost 200
- Goodyear Ultra Grip Ice Arctic
- Hankook Winter iPike RS2
- Michelin X-Ice North 4
- Nokian Hakkapeliitta 9
- Pirelli Ice Zero 2
Moottori 9/2020 ilmestyy 26.8. Lehden voi lukea ilmestymispäivästä alkaen myös sähköisenä irtonumerona Lehtiluukun kautta.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //