Moottorikelkkailussa vasemmalle kaartavat mutkat ovat haastavia — tiedätkö miksi?

Kuva: OTI.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien ennakkotietojen mukaan vuonna 2018 tapahtui 10 kuolemaan johtanutta moottorikelkkaonnettomuutta, joissa menehtyi 11 henkeä. Suurin osa sattui jäällä tai jäältä maalle siirryttäessä. Loukkaantumisia sattuu satoja vuosittain.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Neljässä kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa kelkalla ajettiin jäällä ja osuttiin sulaan. Kolmessa tapauksessa onnettomuus sattui jäältä maalle siirryttäessä. Lisäksi kaksi onnettomuutta sattui moottorikelkkareitillä ja yksi metsäautotiellä.

– Moottorikelkkaturmat sattuvat usein kuljettajalle aivan tutussa ympäristössä, kun otetaan riskejä ja lähdetään esimerkiksi heikoille jäille joskus huonoissakin olosuhteissa. Kokeneenkaan kuljettajan ei kannata aliarvioida olosuhteiden vaikutusta, OTIn liikenneturvallisuustutkija Arja Holopainen huomauttaa.

Kolmessa kuolemaan johtaneessa kelkkailuonnettomuudessa kuljettajaa epäillään rattijuopumuksesta.

Loukkaantumisia voidaan vähentää

Vuonna 2018 tutkijalautakunnat tutkivat 14 vakavaan loukkaantumiseen johtanutta moottorikelkkaonnettomuutta. Loukkaantumiseen johtavia onnettomuuksia sattuu moottorikelkkailussa satoja vuosittain, joten 14 onnettomuuden otos on näyteluontoinen.

Tutkintaan otetuissa 14 henkilövahinkoon johtaneessa onnettomuudessa loukkaantui kaikkiaan 21 henkilöä. Neljä henkilöä selvisi vammoitta. Kahdeksassa onnettomuudessa moottorikelkan kyydissä oli kuljettajan lisäksi matkustaja.

Katso tästä muita juttuja OTIsta.

– Matkustajan kanssa ajaminen on erityisesti kokemattomalle kuljettajalle haastavaa. Jos kuljettaja ja matkustaja ovat huomattavan eri kokoisia, se vaikeuttaa kelkan hallintaa, Holopainen varoittaa.

Vasemmalle kaartuvat mutkat ovat moottorikelkkailijoille haastavia. Yleisiä riskejä ovat myös liian lähellä kelkkareittiä sijaitsevat esteet, kuten puut ja suuret kivet. Havainnot ovat toistuneet onnettomuustutkinnassa vuosien ajan.

– Vasemmalle kaartuvat mutkat ovat haastavimpia, sillä silloin moni työntää oikealla kädellä ohjaustankoa ja samalla vahingossa puristaa oikeassa kahvassa sijaitsevan kaasuvivun pohjaan. Vauhdin äkillinen kiihtyminen yleensä yllättää, eikä törmäystä esimerkiksi reitin sivussa kasvaviin puihin ehdi enää estää, Eero Heikkilä Lapin tutkijalautakunnasta kuvailee onnettomuuden syntyä.

Viime vuonna tutkintaan otetuista loukkaantumisista kahdeksan tapahtui moottorikelkkasafareilla. Kelkkayrittäjät voivat vaikuttaa moottorikelkkailun turvallisuuteen monin tavoin.

– Viime vuonna tutkituista kelkalla sattuneista loukkaantumisista monessa oli mukana lumeen tottumaton turisti. Onnettomuuksia voidaan ehkäistä muun muassa uudistamalla kelkkaopetusta ottamaan huomioon erilaiset asiakasryhmät ja kiinnittämällä huomiota reittien suunnitteluun. Olemmekin julkaisseet erityisesti kelkkasafariyrittäjille suunnatun käytännöllisen oppaan auttamaan turvallisuuden kehittämisessä, Holopainen vinkkaa.

Kuolemaan johtaneista moottorikelkkaonnettomuuksista puolet tapahtui Lapissa vuonna 2018.

Kuolononnettomuuksien jakautuminen

  • Lappi 5
  • Pohjois-Karjala 2
  • Päijät-Häme 1
  • Etelä-Karjala 1
  • Pohjois-Savo 1

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here