Mobiilimaksaminenkin lisääntyy koronan takia

Kuluva vuosi on ollut mobiilimaksamisen lopullinen läpimurto maailmassa. Syy kiihdytykseen on koronapandemia, joka on ohjannut ihmiset kiinnittämään yhä enemmän huomiota hygieniaan ja suosimaan tapoja välttää kontakteja.

Muutos näkyy mobiilipysäköinnin palveluja tarjoavan EasyParkin datassa. Vaikka pandemiasta johtuen ihmiset ovat liikkuneet tänä vuonna tavanomaista vähemmän, parkkisovellusta on käytetty Suomessa saman verran kuin viime vuonnakin. Globaalisti EasyParkin sovelluksen käyttö on lisääntynyt 11 prosenttia viime vuodesta.

40 prosenttia maailman väestöstä välttää tai saattaa välttää koronapandemian takia joukkoliikennettä vielä ainakin seuraavien 6–12 kuukauden ajan.

Drive-in-palvelujen käyttäminen, esimerkiksi ravintoloissa, terveydenhoidossa ja elokuvanäytöksissä, on tänä vuonna moninkertaistunut aiemmista vuosista maailmassa. Tiedot selviävät Googlen maailmanlaajuisesta Trends data -tutkimuksesta (Lähteet tarkemmin lopussa).

Kansainvälisen tutkimusyhtiö Ipsosin tutkimus kertoo, että Kiinassa, joka on koronan leviämisen suhteen myönteisesti Suomea edellä, joka toinen kokee, ettei joukkoliikenteessä ole turvallista.

77 prosenttia auton äskettäin hankkineista sanoo syyksi sen, että yksityisautoilu vähentää tartuntariskiä. Heistä, joilla ei ole autoa, 66 prosenttia sanoo, että haluaisi ostaa auton seuraavan puolen vuoden aikana.

– 72 prosenttia kiinalaisista näkee, että korona voimistaa halua ostaa auto. Se on luonnollisesti ymmärrettävä näkemys. Samansuuntaista tutkimustietoa ja analyysiä on julkaistu Suomessa. Yleinen mielipide on poispäin joukkoliikenteestä, yksityisautoilua kohti, EasyPark Suomen maajohtaja Aleksi Kolehmainen sanoo.

– Toki on huomioitava, ettei autoilu riipu vain mielihalusta, vaan esimerkiksi taloustilanne vaikuttaa. Korona on iskenyt talouteen äärimmäisen ankarasti. Siksi näillä mielipidetutkimuksilla kannattaa ennen kaikkea luodata tulevaa. Korona vaikuttaa väistämättä tiettyihin asioihin elämäntavassamme, ja liikenne näyttää olevan yksi muuttuja, Kolehmainen jatkaa.

38 prosenttia on muuttanut maksamistaan

Korona on kasvattanut kotona vietettävän ajan määrää merkittävästi. Taloustutkimuksen huhtikuun puolivälissä julkaiseman tutkimuksen mukaan 88 prosenttia suomalaisista oli maalis–huhtikuun vaihteeseen mennessä vähentänyt vierailuja sukulaistensa ja ystäviensä luona. Kotoilun yleistyminen ja hygienian korostaminen ovat nostaneet mobiilimaksamisen merkitystä.

– Yksi maailman suurimmista informaatioteknologian palveluntarjoajista Capgemini kertoi lokakuussa huhtikuisen tutkimuksensa perusteella, että maailmanlaajuisesti 38 prosenttia ihmisistä on liikkumisrajoitusten aikana alkanut käyttää uudenlaisia maksutapoja. Tarkoittaen käytännössä kaikkea muuta kuin käteistä ja kortin höyläämistä. Tämä johtaa kulutuskulttuurissa erittäin todennäköisesti pysyvään muutokseen. Siitä näkyy viitteitä EasyParkinkin datassa, Kolehmainen kertoo.

Suomessakin mobiilimaksaminen lisääntyy

Koronan vauhdittama kulttuurinmuutos näkyy EasyParkin datassa. EasyParkin päätuote eli mobiilisovellus on nimenomaan vaihtoehto yleisessä näppäilykäytössä oleville automaateille.

– Parkkisovellusta on käytetty Suomessa tänä vuonna saman verran kuin viime vuonnakin. Se kertoo kulttuurinmuutoksen kiihtymisestä, sillä on selvää, että tänä vuonna on autoiltu tavanomaista selkeästi vähemmän. Parkkeerauksia on vähemmän, mutta mobiilimaksamisen osuus niistä on suurempi, Kolehmainen toteaa.

Ruotsin verrattain löyhä suhtautuminen koronapandemiaan on puhututtanut paljon Suomessa ja näkyy myös parkkisovelluksen käyttämisaktiivisuudessa. EasyParkin sovellusta on käytetty tänä vuonna Ruotsissa 22 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Siellä sovelluksen käyttö ei tauonnut keväälläkään.

Vaikka pandemia on luonnollisesti hidastanut kasvua, EasyParkin vuosi on ollut globaalisti hyvä. Parkkisovelluksen käyttökertojen määrä on kasvanut viime vuodesta 11 prosenttia. Suomalaiset ovat kansainvälisessä vertailussa verrattain aktiivisia käyttämään sekä mobiilipysäköintiä että mobiilipalveluja ylipäätään. Siksi nykyään sekä lataamismäärät että käyttökerrat kasvavat globaalisti huomattavasti nopeammin kuin Suomessa.

Lähteet:
(1) Google Trends Data, Worldwide, January – July 21 2020 vs 2019, 2018, “Drive-in”
(2) Google / C Space qualitative survey activity, July 14 – July 15 2020, US, UK, MX, BR, DE, FR, IN, n = 587
(3) Ipsos, Impact of Coronavirus to new car purchase in China, March 12, 2020.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here