Mika Häkkinen: "Red Bull -kuskien kannettava vastuunsa"

Getty Images / Red Bull Content Pool

Daniel Ricciardo.

4.5.2018   20.00

Mika Häkkinen viimeisimmässä Unibet-kolumnissaan Bakun jännittävän kisan tapahtumiin, ja kertoo näkemyksensä Red Bull -kuljettajien kolaroinnista.

Red Bullin Daniel Ricciardon ja Max Verstappenin törmäys Bakun kisassa on saanut paljon huomiota. Tallikaverien keskinäinen kolarointi ei ole koskaan hyvä idea.

Minulla on valitettavasti asiasta kokemusta; kolaroinhan David Coulthardin kanssa McLaren-vuosinani.

Kaikki tekevät virheitä, ja tiedän, kuinka tuskallista se on tiimille kun omat kuljettavat poistavat toisensa kisasta. Joskus tällaisestakin saattaa tosin olla hyötyä, sillä tiimi voi tietyn rajan ylityttyä istua viimein kuljettajien kanssa alas ja todeta, että: ”Tämä ei voi tapahtua enää uudelleen, meidän täytyy selvittää asiat ja alkaa taas työskennellä tiimin eteen”.

Sunnuntain kisan jälkeen oli helppo alkaa kritisoida Maxia tai Danielia onnettomuudesta. He tappelivat sijoituksista koko kisan ajan ajamalla tiukasti ja jännittävästi kilpaa. Max ei ainakaan antanut yhtään tilaa Danielille – mikä on täysin normaalia – mutta mitkään vaaralliset liikkeet eivät kuulu kisaan.

Kun Daniel ohitettiin varikkokäyntien aikana, kuulin hänen sanovan tiimiradiossa, että hän aikoo ohittaa jälleen Maxin. Se tuntui minusta virheeltä, koska Daniel kasasi itselleen paineita.

Maxin taas pitäisi tietää, että yrittäessään ohitusta Daniel todella yrittää sitä, etkä siten voi vaihtaa ajolinjaasi enemmän kuin kerran puolustaaksesi sijoitustasi. Pienikin lisäliike ja onnettomuus on varma.

Voittajat hyväksyvät vastuunsa

On hyvä, että talli on pyytänyt kuljettajia vierailemaan tehtaalla ja pyytämään henkilökunnalta anteeksi. Kuljettajalle on haastavaa mennä puhumaan staffille ja pyytää anteeksi, varsinkin kun olet juuri törmännyt tallikaveriisi.

Tässä kohtaa tiimikulttuurin pitää nousta esiin. Kuljettajana sinun on pakko olla valmis katsomaan suoraselkäisesti tiimiäsi silmiin ja pyytämään anteeksi.

Samaan aikaan on tärkeää, että kuljettajat tutkivat saatavilla olevan datan erittäin tarkasti ja ymmärtävät, miksi näin tapahtui. Faktat ovat kaikkien saatavilla, joten jos olet syypää, nosta käsi pystyyn ja hyväksy vastuusi.

Minun mielestäni tällaiset tehdasvierailut ovat aivan kriittisen tärkeitä. Jos haluat olla maailmanmestari ja voittaja, sinun pitää haluta mennä sinne: kysyä kysymyksiä, olla utelias ja motivoida kaikkia tiimin jäseniä.

On aivan sama lukeeko asia sopimuksessasi, sillä jokaisen todellisen kuskin pitää olla valmis siihen. On kuljettajan tehtävä saada tiimi seisomaan takanaan – kaikissa mahdollisissa tilanteissa.

Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider

Lue myös nämä


Mika Häkkinen: ”Tiedän kokemuksesta, että Valtterin epäonni on valtava shokki kuljettajalle!”

Mika Häkkinen: ”Mercedeksellä kova savotta edessä”

Mika Häkkinen: ”Erilaisella Ferrarin taktiikalla Kimi olisi jo voittanut”

Mika Häkkinen: ”Hyväksi ohittajaksi tulee vain harjoittelemalla”


Mika Häkkinen: ”F1-kaudesta tulee jännittävä – mikään talli ei näytä erityisen heikolta!”


Mika Häkkinen: ”F1-sarjan tekniset sääntömuutokset tärkeitä”


Mika Häkkinen uskoo Bottaksen nousuun!


Mika Häkkinen: ”F1-sarjan uusi moottorisääntö on uskomaton haaste”


Mika Häkkinen: ”Varikkopysähdykset otettava syyniin!”


Mika Häkkinen: ”Bottas olisi voittanut kisan, jos kierroksia olisi ollut muutama lisää!”

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here