Mika Häkkinen: "Monacon klassikkoautokisa muistutti siitä, mistä kaikki alkoi"

21.5.2018 22.30 

Mika Häkkinen kertoo Unibet-kolumnissaan kokemuksistaan Monacon klassikkoautokisassa, jossa hän ajoi vuoden 1970 McLaren M14A -autoa.

Olin toissa viikonloppuna mukana Monte Carlon klassikkoautojen Grand Prix de Monaco Historique -tapahtumassa. Se oli aivan fantastinen kokemus, Häkkinen toteaa.

Oli hienoa olla vanhojen kilpakumppaneideni kuten Eddie Irvinen, Thierry Boutsenin, John Watsonin ja Riccardo Patresen seurassa. Katsomot olivat täynnä, varikolla vallitsi vanhan ajan tunnelma ja meillä oli todella hauskaa.

Minut kutsuttiin ajamaan McLaren M14A -autoa, jota oli ohjastanut Denny Hulme.

Kiivetessäni ohjaamoon en ollut uskoa, miten pieni auto oli. Ratti oli todella kaukana verrattuna uusiin F1-autoihin, kyynärpääni osuivat ohjaamon laitoihin eikä liikkumatilaa juuri ollut. Ohjaustehostinta ei tietenkään ole, ja leveät eturenkaat tekivät ohjaamisesta melko fyysistä.

Sain mekaanikoilta hyviä ohjeita, joten moottorin käynnistyttyä laitoin vaihteen silmään, nostin hitaasti kytkintä ja ajoin ulos varikkosuoralta.

Katsoin peileihini ja näin Eddie Irvinen Ferrarin takanani. Minun piti päättää, mitä tehdä. Ajaisinko hitaasti viitisen testikierrosta vai antaisinko kaikkeni?

Suoraan sanoen heti kun pääsin radalle, päätin antaa kaikkeni. Kaikki palautui mieleeni: jarrutuskohdat, seinät, kääntymiskohdat, kiihdytyspaikat. Se oli todella hauskaa.

Vaikka auto on lähes 50 vuotta vanha, sitä oli hyvä ajaa. Balanssi oli hyvä sekä edessä että takana.

Mietin miten kovaa uskaltaisin jarruttaa, mutta autoa pystyi piiskaamaan äärirajoille. Ainoa ero oli se, että kovissa nopeuksissa takapää liukui enemmän kuin mihin olen tottunut, mikä oli hassua – ja pelottavaa!

Näissä autoissa on manuaalivaihteisto ja vain viisi vaihdetta. Se oli kuitenkin minulle helppoa, koska sama tilanne oli Formula 3:ssa, joten se tuntui luonnolliselta.

Sain hyvän tilaisuuden jutella Red Bull -tallin teknisen johtajan Adrian Neweyn kanssa. Hän ajoi itse kunnostamaansa Lotus 49 -autoa.

Juttelimme pitkään siitä, miten F1 on muuttunut. Oli mielenkiintoista nähdä hänet siellä kokemassa entisaikojen Formuloiden tunnelmaa ja henkeä erittäin mekaanisessa autossa. Jos korjaa autoa eikä oikeaa osaa löydy, sen voi vain mennä lainaamaan joltakulta muulta. Aivan erilaista kuin nykyään.

Historiallisissa F1-autoissa mielenkiintoista on myös se, että kaikki on näkyvissä. Moottoria ja vaihdelaatikkoa ei ole peitetty, ja voi nähdä kuskin ja kaikki auton toimintaan liittyvät yksityiskohdat sekä nauttia teknologiasta.

Nykyään kori peittää kaiken, jotta aerodynamiikka toimii paremmin, ja tietokoneet ovat pitkälti korvanneet ihmiset. Monacon klassikkoautokisa muistutti minua siitä, mistä kaikki alkoi. Toivottavasti tämän viikon F1-kisa tuo katsojille yhtä upean kokemuksen.

Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here