Mika Häkkinen analysoi Unibetin kolumnissaan toista Itävallassa ajettua osakilpailua, jonka voittoon ajoi Lewis Hamilton.
Valtteri Bottas säilytti MM-johtonsa ajamalla hienosti toiseksi.
Ferrarin kilpailusta tuli pannukakku Charles Leclercin törmättyä Sebastian Vetteliin ensimmäisellä kierroksella.
Bottas teki kaiken voitavansa ja on yhä MM-sarjan johdossa ajettuaan eilen toiseksi, mutta voitto meni tällä kertaa Hamiltonille. Hallitseva maailmanmestari teki vahvaa työtä aika-ajoissa ja dominoi kisaa alusta loppuun.
Aavistelen, että näemme jatkossakin Mercedeksen ykköspaikalla. Tällä hetkellä ainoastaan Red Bull Hondan Max Verstappen on lähellä heidän vauhtiaan.
Maxin tallikaveri Alexander Albon ei ole aivan samalla tasolla, joten tilanne on yksi Red Bull vastaan kaksi Mercedestä.
Tallikaverit ovat ennenkin kolaroineet Itävallassa
Tavallisesti Ferrarikin olisi mukana kärkitaistelussa, mutta tällä hetkellä näin ei ole. Maranellossa eletään synkkiä aikoja, eivätkä tilannetta auta kuljettajien tekemät virheet.
Minullekin on käynyt Itävallassa niin, että olen osunut tallikaverini kanssa yhteen ensimmäisellä kierroksella.
Vuonna 1999 David Coulthard otti sisälinjan toisessa mutkassa ja pyöräytti minut ympäri. Ei koskaan ole hyvä törmäillä tallikaverin kanssa, mutta me sentään pystyimme molemmat jatkamaan kisaa ja ajamaan palkintopallille.
Ikävä kyllä Ferrarin Leclercin ja Vettelin yhteentörmäys samassa mutkassa ensimmäisellä kierroksella johti molempien keskeytykseen.
Olenkin jo sanonut, että kauden viivästyminen johtaa kuskien ja tallien virheisiin. Charlesilla ei ollut mitään mahdollisuuksia päästä Sebastianin ohi siinä mutkassa. Hän oli aivan liian kaukana heidän tullessaan jarrutukseen.
Se oli selvä virhe. Charles teki oikein pyytäessään julkisesti anteeksi Sebastianilta ja tallilta, mutta tärkeintä on, että hän ottaa opikseen.
Selkkaus oli pienimuotoinen katastrofi kisassa, jossa Ferrari toivoi pääsevänsä testaamaan pohjan ja etusiiven uusia päivityksiä 71 kierroksen ajan.
Kun auto ei ole iskussa eikä testaamista kauden aikana sallita, täytyy hyödyntää kisat datan keräämiseen, päivitysten arvioimiseen ja siihen, että auttaa tallin insinöörejä saamaan paremman käsityksen auton suorituskyvystä.
Ferrari on kahden kisan jälkeen viidentenä valmistajien mestaruussarjassa. Italialaistallin tilanne ei ole helppo.
Valtteri teki hienoja ohituksia
Carlos Sainz ajoi erittäin hyvän aika-ajotuloksen, mutta oli jo etukäteen tiedossa, että McLaren-kuskin olisi vaikea pitää kisassa Bottas takanaan.
Mercedeksen auto on nopeampi, ja Valtteri teki hienon ohituksen kierroksella 6. Startattuaan neljännestä lähtöruudusta Valtteri tiesi, että hänen piti keskittyä Verstappenin kiinni ottamiseen.
Ensimmäinen merkki Valtterin asettamasta paineesta saatiin, kun Red Bull päätti ottaa Maxin aikaisemmin varikolle.
Viimeisten 15 kierroksen aikana oli selvää, että suomalaiskuski ryhtyisi kovaan hyökkäykseen. Valtterin renkaat olivat 10 kierrosta uudemmat kuin Maxin, ja lisäksi Red Bull -kuskilla oli pieniä vaurioita etusiiven oikealla puolella.
On tärkeää ajaa joka kierros erittäin tarkasti, etenkin jos radalla on korkeita kanttareita. Max varmaan osui ihan kevyesti kanttariin, mutta se riitti rikkomaan etusiiven niin, että vaurio vaikutti auton aerodynamiikkaan.
Oli hienoa nähdä, miten upeasti Max puolusti Valtteria vastaan kierroksella 67. Loppujen lopuksi mitään ei ollut tehtävissä, ja Valtteri otti kakkossijan itselleen. Maxin turhautuminen oli silminnähtävää.
Lando Norris loisti taas lopussa
Jo toista kertaa peräkkäin McLarenin Lando Norris ajoi erinomaisen kisan, ja tälläkin kertaa hän säästi parhaan iskunsa kisan loppuun.
Sijoitusta auttoi erittäin hyvä taktiikka. Lando ajoi 39 kierrosta pehmeillä renkailla, mikä tarkoitti, että hänellä oli lopussa käytössään tuoreet renkaat.
Kaksi kierrosta ennen maalia hän oli kahdeksantena Renault’n Daniel Ricciardon ja Racing Pointin Lance Strollin takana.
Lando kuitenkin onnistui ohittamaan molemmat ja viimeisellä kierroksella vielä Sergio Pérezin, jonka auto oli ottanut vähän osumaa Albonin Red Bullista.
On hienoa nähdä moista opportunismia, sillä se osoittaa, että Lando ei anna periksi, vaan ajaa täysillä loppuun asti. Se totisesti toi jännitystä sunnuntaihin.
Ja kun tallikaveri Sainz ajoi yhdeksänneksi, McLaren otti taas hyvät pisteet. Talli on nyt Mercedeksen jälkeen toisena valmistajien sarjassa, ja Lando pitää hallussaan kuskien kolmossijaa. Kauden alku on ollut poikkeuksellisen hyvä vanhalle tallilleni.
Unkariin mennään Hamiltonin komennossa
Nyt huomio kääntyy ensi viikonloppuun ja Unkariin. Rata on erilainen kuin Itävallassa, ja Hamilton on pitänyt siellä komentoa.
Hän on ottanut siellä seitsemän voittoa, mukaan lukien ensimmäisellä kaudellaan vuonna 2007 ja myös kahtena viime vuotena. Sunnuntaisen voittonsa jälkeen hän tulee Hungaroringille uusi voitto mielessään.
Unkarin radalla riittää mutkia, ja siellä on vaikeaa ohittaa. Siksi paalupaikka on erittäin tärkeä. Valtterin täytyy puristaa kovaa päästäkseen starttaamaan paalulta.
Hän tietää, että jos Lewis vie paalupaikan, voittaminen ja MM-sarjan ykkössijan pitäminen on paljon vaikeampaa. Valtterille voitto olisi ihanteellinen ennen brittikuskin kahta Silverstonessa ajettavaa kotikisaa.
Viime vuonna Max otti Unkarissa paalupaikan ja johti kisaa aina kierrokselle 66, mutta Lewis ohitti hänet tuoreemmilla renkailla. On siis toivoa, että Red Bull voi taas haastaa Mercedeksen. Toivotaan niin.
Näiden tallien takana nähdään hyviä taisteluita muista MM-pisteistä. Saamme myös nähdä, löytääkö Ferrari lisää vauhtia. Formula 1 tarvitsee Maranellon punaiset takaisin kärkikahinoihin mahdollisimman pian.
Teksti: Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider.