Mika Häkkinen : "F1-kaudesta tulee jännittävä – mikään talli ei näytä erityisen heikolta!"

16.3.2018 23.20

Kaksinkertainen F1-maailmanmestari Mika Häkkinen analysoi Unibet-kolumnissaan F1-talvitestien antia. Lisäksi hän paljastaa oman veikkauksensa tallien marssijärjestyksestä

Nyt se on täällä. Uusi Formula 1 -kausi starttaa ensi viikon sunnuntaina Australian Melbournesta. Muiden tavoin minäkin odotan innolla, mitä uudet autot ja kuljettajaparit tuovat tullessaan, Häkkinen toteaa.

Talvitestien perusteella tilanne näyttää mielenkiintoiselta. Yllätyksiä saattaa tulla, vaikka kokemukseni mukaan tiimien ja yksittäisten kuljettajien testitulokset antavat vain harvoin tarkkaa osviittaa siitä, mitä on luvassa.

Eräs syy siihen, miksi testejä on niin vaikea tulkita, on se, että jokaisella tallilla on oma testiohjelmansa. Sen lisäksi tiimeillä oli yhteensä vain kahdeksan testipäivää. Se on pieni määrä siihen verrattuna, mistä itse pääsin nauttimaan 1990-luvulla, jolloin testaaminen oli sallittua vuoden ympäri.

Näiden rajoitusten takia tiimien pitää myös jakaa testivastuu kuljettajien kesken, jotta kuskit saavat arvokasta rata-aikaa ja pääsevät kokeilemaan uusia kehitysosia. Paineet onnistua ovat kovat, ja kun testejä vielä koetteli Barcelonaan saapunut lumisade, ensimmäinen viikko kärsi.

Mercedes ja Ferrari vievät – nouseeko McLaren haastajaksi?

Mitä siis voidaan päätellä testien perusteella? Hallitseva maailmanmestari Mercedes näyttää nopealta. Talli ei testannut hyperpehmeää rengasta ollenkaan ja näytti muutenkin käyttäneen melko konservatiivista testistrategiaa, mikä huolestuttaa kilpailijoita.

Heidän kisasimulaationsa näyttivät vahvoilta, mikä tuskin yllättää ketään.  Kun on dominoinut sarjaa neljän viimeisen vuoden ajan, Mercedeksen kaltainen talli ei yhtäkkiä unohda, miten rakentaa voittopaketti.

Lewis Hamilton tähtää viidenteen mestaruuteensa, ja Valtteri Bottas hyötyy suuresti siitä, että saa startata toiseen kokonaiseen kauteen tallin riveissä.

Ferrari antoi testeissä kaikkensa ja tykitti nopeimpia kierroksia. Toisen testiviikon aikana Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen olivat tuloslistan kärjessä kolmena päivänä neljästä.

Ferrari puristaa kovaa viime kauden pettymysten jälkeen ja toivoo, että auto sopisi tällä kaudella tasaisemmin erityyppisille radoille.

Sitten ovat Red Bull ja McLaren, joita molempia vauhdittaa nyt Renaultin moottori. Ne saavat kilpailijakseen myös itsensä Renault-tallin.

Taistelu Mercedeksen ja Ferrarin takana käy kuumana

Minusta vaikuttaa siltä, että taistelu Mercedeksen ja Ferrarin takana käy entistä kuumempana.

Kun Red Bull ja McLaren yrittävät molemmat pyrkiä voittokantaan, on mahdollista, että entistä useampi kuljettaja yltää voittoihin.

Daniel Ricciardo ja Max Verstappen voittivat viime vuonna, ja heidän voi ilman muuta odottaa pystyvän taas samaan.

Fernando Alonso jättää taakseen McLaren-Honda-kumppanuuden pettymykset, ja jos yhtään ymmärrän kilpailuviettiä, hän haistaa voittomahdollisuudet ja tekee kaikkensa onnistuakseen.

Hän kellotti Barcelonan toisen testiviikon kolmanneksi nopeimman ajan, mikä osoittaa hänen motivaationsa. Lisäksi tallikaveri Stoffel Vandoorne seuraa hänen kannoillaan joka askeleella.

Red Bullin ja McLarenin taistelusta tulee mielenkiintoista seurattavaa, ja odotan Renaultin Nico Hülkenbergin ja Carlos Sainzin järjestävän myös yllätyksiä.

Yllätyksistä puheen ollen amerikkalainen Haas-talli herätti paljon kiinnostusta omilla testituloksillaan.

Ottaen huomioon heidän vahvuutensa sekä nyt Hondan moottoreita käyttävän Toro Rosson vakuuttavan esityksen tuntuu siltä, että keskikasti on erittäin lähekkäin.

Williams, Force India ja Alfa Romeon sponsoroima Sauber puristavat kaikki täysillä. Mielestäni mikään talli ei näytä erityisen heikolta, mikä lupaa hyvää koko lajille.

Tämän hetkinen ennusteeni on, että Mercedes ja Ferrari taistelevat kärjessä, ja että Red Bull ja McLaren pyrkivät mukaan voitto- ja palkintopallikamppailuihin.

Myös Renault on mukana kahinoissa, ja muiden keskikastin tallien välinen kisa vaikuttaa erittäin tiukalta. Kaudesta tulee jännittävä.

Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here