Mersun tehokkaimmassa A-mallissa on 306 hv

21.9.2018 23.45

Mercedes-AMG esittelee Pariisin autonäyttelyssä uuden aloitusmallin urheilullisen ajamisen.

Uusi Mercedes-AMG A 35 4Matic on kehitetty alusta lähtien yhdessä uuden A-sarjan kanssa ja yhtä aikaa myöhemmin esiteltävän A 45 4Maticin kanssa.

AMG-perheen tulokkaan 2-litrainen uusi turbomoottori perustuu A-sarjan nelisylinteriseen M 260 -moottoriin.

Tehoa moottori kehittää kaksikanavaisen twin-scroll -turboahtimen avulla 225 kW (306 hv).

Moottorissa hyödynnetään myös muuttuvaa Camtronic-venttiilienajoitusta, moottorin jäähdytysnesteen ja öljykierron älykästä lämmönhallintaa, polttoaineen annosteluun tarkkoja piezo-suuttimia sekä useita moottorin sisäisiä kitkoja vähentäviä rakenteita.

Esimerkkinä näistä toimenpiteistä on Mercedes-Benzin patentoima Conicshape-prosessi, joka tunnetaan myös sylinteriseinämien ”trumpettihoonauksena”: kun sylinteriseinämiä hoonataan, seinämän muotoa laajennetaan hiukan alaspäin mentäessä, jolloin kitka männänhelmassa vähenee pienentäen kulumista ja samalla polttonesteen kulutusta.

AMG-vaihteisto ja -nelivetoratkaisu

Mercedes-AMG A 35 4Maticin voimansiirrossa hyödynnetään AMG Speedshift DCT 7G -kaksoiskytkinvaihteistoa, jonka välitykset on hiottu takaamaan väkevät kiihdytykset kaikilla nopeusalueilla.

Race-Start-toiminto on vakiovaruste, ja kaikissa ajomoodeissa automaatti voidaan ohittaa ja vaihteita valita ohjauspyörän siivekkeillä.

Elektronisesti ohjautuva AMG Performance 4Matic -neliveto säätää vääntömomentin jaon akseleiden välillä reaaliajassa perustuen vallitsevaan kitkaan ja kuljettajan ajotapaan.

Tasaisesti hyväpintaisella tiellä suoraan ajettaessa käytössä on etuvetopainotus.

Olosuhteiden muuttuessa haastavimmiksi vetosuhde vaihtuu tarvittaessa aina 50:50-jakoon saakka etu- ja taka-akselin välillä. Voimanjaosta akselien välillä vastaa taka-akselin yhteyteen sijoitettu, sähköisesti ohjattu monilevykytkin.

Käytössä on viisi ajotilaa: Slippery, Comfort, Sport, Sport+ sekä Individual.

Niin kauan kuin ESP on aktivoitu, nelivetojärjestelmä pysyy Comfort-moodissa. Kun kuljettaja painaa ESP Sport Handling – tai ESP Off -kytkintä, käyttöön valikoituu Sport-tila.

Uusi jääolosuhteissa kehitetty Slippery-tila sopii nimensä mukaisesti liukkaisiin oloihin, joissa pito on rajoitettu.

AMG Ride Control -jousitus

AMG Ride Control -jousitus on suoraa sukua uuden Mercedes-Benz A-sarjan jousitukselle. Edessä käytetään McPherson- joustintukia yhdistettyinä kevyisiin alumiinisiin tukivarsiin.

Parhaan mahdollisen ajonautinnon ja – suorituksen takaamiseksi etujousituksen geometria on suunniteltu tarjoamaan lineaarinen vaste ohjaukseen ja sitä kautta suora palaute kuljettajalle.

Takajousitus on rakenteeltaan nelitukivartinen Multi-Link.

Taka-akselia on kiinnitetty alumiiniseen apurunkoon, joka on asetettu korirakenteesta irti vahvojen kumityynyjen avulla – näin värinät ja äänet välittyvät mahdollisimman vähäisessä määrin alustasta koriin. Alumiinin osuus alustan komponenttien materiaalina on kaiken kaikkiaan yksi tämän autoluokan suurimpia.

Virtuaalinen kisainsinööri rata-ajoon

Sähkömekaanisesti ohjatun ohjauksen vaste säätyy ajonopeuden ja kuljettajan valitseman ajotilan perusteella.

Ohjauspyörän näppäimillä voi hallita mittariston ja näyttöjen eri toimintoja pyyhkäisyliikkeillä. Vasemmalta reunalta löytyvät myös Distronic-vakionopeussäätimen näppäimet.

Valinnaisvarusteena autoon saa AMG Track Pace -telemetrialiittymän eli virtuaalisen kisainsinöörin rata-ajojen tueksi.

Toiminto on osa auton MBUX-käyttöliittymää ja tallentaa yli 80 auton ominaisarvoa kuten nopeus- ja kiihdytystietoja.

Ajotiedot ilmestyvät näytöille korostettuna punaisella tai vihreällä sen mukaan, miten kuljettaja ajaa verrattuna aikaisempiin tuloksiinsa. Tietojen tallennusta ja niistä tehtyjä analyysejä voi hyödyntää oman ajotaidon kehittämisessä.

Palveluun on jo valmiiksi talletettu perustiedot ja -speksit kuuluisimmista moottoriradoista kuten Nürburgringistä ja Spa Francorchampsista, ja muidenkin ratojen tiedot voidaan vastaavasti syöttää järjestelmään.

Mercedes-AMG A 35 4Maticin sisustan AMG-tasoinen viimeistelyssä erottuvat mustat Artico-tekonahka/Dinamica-mikrokuituverhoillut istuimet punaisilla tikkauksilla sekä punaiset turvavyöt.

A-sarjan AMG-versiossa MBUX-käyttöliittymä korvaa kokonaan entisen Comand-käyttöjärjestelmän ja luo yhä tiiviimmän yhteyden auton, kuljettajan ja matkustajien välille. Eri toimintojen ääniohjaus aktivoidaan tuttuun tapaan ”Hey Mercedes” -komennolla.

Tekniset tiedot:

Mercedes-AMG A 35 4Matic

Moottori           2.0 R4 turbo
Iskutilavuus     1991 cm3
Teho                 225 kW (306 hv)/5800–6100 rpm
Vääntö            400 Nm/3000–4000 rpm
Voimalinja      AMG Performance 4Matic
Vaihteisto       AMG Speedshift DCT 7G
Yhd. kulutus  7,3–7,4 l/100 km
CO2-päästöt  167–169 g/km
Kiihtyvyys 0-100 km/h     4,7 s.
Huippunopeus                 250 km (raj.)

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän