Mercedes-Benzin linja-autoihin on tarjolla runsaasti erilaisia turvajärjestelmiä.
Aktiivinen jarruavustin: ABA 4 -jarruavustin on vuodesta 2019 vakiovaruste pitkän matkan turistilinja-autoissa. Järjestelmä reagoi paitsi ajoneuvoihin, myös jalankulkijoihin, ja käynnistää hätäjarrutuksen havaitessaan auton edessä esteen tai muita liikkujia.
Varoitusten jälkeen auto voi jarruttaa osittain tai tehdä täysjarrutuksen ja näin estää tai lieventää törmäyksen seurauksia.
ABA 4 perustuu tutkajärjestelmään, jossa hyödynnetään sekä pitkän että lyhyen kantaman tutkien keräämää informaatiota.
Ennakoiva jarruavustin toimii periaatteessa hyvin samaan tapaan kuin ABA 4 -avustin. Havaitessaan törmäysriskin se varoittaa kuljettajaa äänimerkillä ja visuaalisesti punaisella varoituskolmiolla kojelaudassa. Samalla järjestelmä aloittaa osittaisen jarrutuksen.
Kuljettaja voi koska tahansa ottaa auton hallintaansa jarruttamalla tai ohjausliikkeellä.
Ennakoiva jarruavustin ei kuitenkaan tee automaattista hätäpysäytystä. Tämä pienentää loukkaantumisriksiä linja-auton sisällä, erityisesti seisovien matkustajien osalta.
Järjestelmä onkin suunniteltu nimenomaan kaupunkiliikenteeseen ja tulee valinnaisvarusteeksi Mercedes-Benzin Citaro- ja CapaCity-mallistoihin.
Ajovakauden hallintajärjestelmä (ESP) tuli vakiovarusteeksi Mercedes-Benzin pitkän matkan linja-autoihin jo vuonna 2003. Sen toiminta perustuu tietoon etupyörien kääntökulmasta, auton nopeudesta ja kiihtyvyydestä, ja tarkoituksena on estää auton suistuminen vaaralliseen luistoon.
ESP oli saatavana valinnaisvarusteena Citaroon ensimmäisenä matalalattia-linja-autona maailmassa. Nivelbusseissa on lisäksi ATC-järjestelmä (Articulation Turntable Controller), joka estää auton joutumisen linkkuun. ATC on vakiovaruste kaikissa Mercedes-Benzin nivelbusseissa mukaan lukien CapaCity.
Etutörmäyssuoja on passiivinen turvajärjestelmä, joka suojaa kuljettajaa ja edessä istuvaa matkanjohtajaa/opasta nokkakolarissa. Alleajosuoja estää törmännyttä ajoneuvoa ajautumasta linja-auton keulan alle, ja linja-auton keulan törmäyselementit absorboivat törmäysenergioita ja estävät ohjauspyörän, polkimien ja istuimen muodonmuutoksia.
Rajussa etutörmäyksessä koko istuin siirtyy taaksepäin, mikä parantaa kuljettajan selviytymismahdollisuuksia.
Jarruavustin on vakiovaruste Mercedes-Benzin pitkän matkan liikenteeseen tarkoitetuissa linja-autoissa. Se tunnistaa hätäjarrutustilanteen sen perusteella, kuinka nopeasti jarrupoljinta painetaan ja nostaa välittömästi jarrupaineen tasoa huomattavasti. Tämä lyhentää pysähdysmatkaa ja auttaa ehkäisemään onnettomuuksia.
Jatkuvatoiminen alamäkirajoitin rajoittaa linja-auton vauhtia alamäessä, kun nopeus on saavuttanut 100 km/h:n rajan. Sen ansiosta nopeusrajoituksen tahaton ylittäminen on mahdotonta alamäkiosuuksilla.
Kaista-avustin hyödyntää tuulilasin taakse sijoitettua kameraa, seuraa reunamerkintöjä ja varoittaa, mikäli auto on ajautumassa pois omalta kaistalta. Reunaviivan ylityksestä ilmoitetaan värisyttämällä kuljettajan istuinta ylityksen puolella. Kaista-avustin on aktiivinen 70 kilometrin nopeudesta lähtien.
Sivuvalvonta-avustin ilmoittaa kuljettajalle heti, kun jalankulkija, pyöräilijä tai ajoneuvo joutuu vaara-alueelle auton oikealle sivulle tai katveeseen. Seuraavassa vaiheessa kuljettajaa varoitetaan kolmiovalolla sivupeilissä tai (Citarossa) A-pilarissa sekä värisyttämällä kuljettajan istuinta.
Järjestelmä perustuu kahteen lyhyen kantaman tutkasensoriin. Ne valvovat auton sivua 3,75 metrin leveydeltä ja koko kyljen matkalta ja lisäksi kahden metrin matkalta auton edestä ja takaa 0–36 kilometrin nopeusalueella.
Yli 36 kilometrin nopeusalueella aina 100 kilometriin saakka sivuvalvonta-avustin seuraa kuljettajan siirtymistä oikealle kaistalle ja varoittaa tällöinkin kaistalla mahdollisesti olevista ajoneuvoista ja pyöräilijöistä. Järjestelmä on saatavissa Mercedes-Benzin Citaro-, CapaCity- ja Tourismo-malleihin.
Törmäysvoiman rajoitin: Citaron keulan törmäysvoiman rajoitin suojaa kuljettajaa vähentämällä häneen kohdistuvaa törmäysenergiaa. Järjestelmä koostuu vahvistetuista A-pilareista ja absorboivasta ja energiaa kohti alustaa suuntaavasta törmäysrakenteesta. Rakenteen ansiosta Citaro täyttää ECE R 29 -normin määräykset etuosan kestävyydestä nokkakolarissa.
Vireystila-avustin seuraa kuljettajan tilaa reaaliajassa ohjausliikkeiden, jarrujen ja suuntavilkun käytön, ajonopeuden ja vuorokaudenajan mukaan. Kerättyä tietoa verrataan kuljettajaprofiiliin, ja sen perusteella järjestelmä arvioi kuljettajan reaktionopeutta ja vireystilaa. Jos ennalta määrätyt raja-arvot ylittyvät, kuljettajaa kehotetaan pitämään tauko ajamisesta.
Älykäs vakionopeussäädin: Tutkaperusteinen älykäs vakionopeussäädin seuraa edessä ajavia ajoneuvoja, jarruttaa tarvittaessa aina kuljettajan säätämään turvaväliin saakka ja säilyttää halutun etäisyyden edessä ajavaan. Järjestelmä keventää kuljettajan ajamista maantieajossa ja moottoriteillä.
Täydentävä stop-and-go-toiminto tukee kuljettajaa ruuhkissa ja pysähtelevässä liikenteessä. Mikäli pysähdys ei kestä kahta sekuntia kauempaa, etäisyysavustin pysyy aktiivisena ja kiihdyttää auton uudelleen säädettyyn nopeuteen. Muussa tapauksessa kuljettaja voi aktivoida AICC-toiminnot uudelleen painamalla kevyesti kaasupoljinta tai ohjauspyörän painikkeesta.
Mercedes-Benz Tourismo M/2
Tourismo Safety Coach yhdistää kaikki kaupunkilinja-autoihin ja pitkän matkan turistilinja-autoihin saatavissa olevat turvallisuusjärjestelmät. Auto on ensimmäistä kertaa esillä Driving Experience 2018 -tapahtumassa.
Hyvä näkyvyys lisää turvallisuutta. Laajakulmaiset sivupeilit, kaksoisksenon-ajovalot, sumu- ja kääntymisvalot sekä led-huomiovalot helpottavat ajamista haastavimmissakin olosuhteissa.
Taka-akselin edessä on ylimääräiset peruutusvalot helpottamaan auton operointia pimeässä.
Kuljettajan käytössä on myös peruutuskamera, johon on integroitu pesuri ja peruutuksen varoitusmerkkiääni.
Matkustajia hemmotellaan kolmella taittuvalla kuvaruutunäytöllä sekä 2x usb-liittimen ja 230 voltin virtapistokkeen yhdistelmärasialla jokaista kahta istumapaikkaa kohti.
Tavaratilan koko on kaksiakselisessa autossa 12,1 m3. Istumapaikkoja on 48.
Pituus/leveys/korkeus 13115/2550/3680 mm
Akseliväli 6910 mm
Moottori/päästönormi OM 470/Euro VI
Sylinterit/iskutilavuus 6/10677 cm3
Teho max 335 kW (456 hv)/1600 rpm
Vääntö max 2200 Nm/1100 rpm
Vaihteisto Mercedes-Benz GO 250-8 PowerShift
Etuakseli ZF RL 75 E, erillisjousitus
Ajoakseli Mercedes-Benz RO 440