Mercedes-Benzin Arocs-mallisto on laajentunut

15.11.2017 10.20

Mercedes-Benz Arocs -mallisto on laajentunut neljä vuotta ensiesittelynsä jälkeen.

Arocs tarjoaa käyttäjilleen akselivaihtoehdot: 4×2, 4×4, kolmeakselinen 6×2, 6×4 ja 6×6. Neliakseliset versiot ovat 8×2 kahdella etuakselilla, 8×4, 8×4 kahdella etuakselilla tai kolmeakselisella telillä, 8×6 ja 8×8, sanotaan Mercedes-Benzin tiedotteessa.

Saatavana ovat teräs- ja ilmajousitus, erityisesti maantie- tai maastokäyttöön räätälöidyt runkoratkaisut, laaja valikoima eri akselivälejä, ohjaamoja ja moottoreita sekä kolme jokapyörävetoratkaisua.

Erikoismalli Arocs Loader on hyötykuormaltaan optimoitu versio puoliperävaunun vetoautoksi tai betoniautoksi. Arocs Grounder puolestaan raskaaseen käyttöön vahvistettu malli veto-, kippi- ja betoniautoksi.

Malliston huipulla on jopa 250 tonnin Arocs SLT -raskaskuljetusveturi, joka on kehitetty ja varustettu erityisesti suurten kuormien kuten maansiirto- ja työkoneiden kuljettamista varten.

Tehoa on jopa 460 kW (625 hv) ja vääntöä 3000 Nm. Käytössä on 16 vaihdetta, Mercedes PowerShift-vaihdeautomatiikka sekä turbohidastinkytkin. Arocs SLT on saatavana BigSpace- ja 2300 millimetriä leveällä StreamSpace-ohjaamolla.

Uusia vaihtoehtoja

Arocs-malliston uusia vaihtoehtoja ovat aikaisempaa 100 milliä matalakattoisemmat, 2300 milliä leveät ClassicSpace M- ja L-ohjaamot.

Ne soveltuvat käyttökohteisiin, joissa auton korkeus on rajoitettu tai kun päällirakenteet ulottuvat osin ohjaamon päälle. Kattokorkeus on jopa 280 milliä aikaisempaa pienempi autoissa, joissa käytetään OM 470 -moottoria, 320 milliä korkeaa moottoritunnelia sekä ClassicSpace-matalakatto-ohjaamoa.

Arocseihin, joissa on 2500 milliä leveä ohjaamo, on nyt saatavana Home Line ja Style Line -tyylinen muotoilu ja varustetasot.

Kaikkiaan Arocsiin on tarjolla kaksi ohjaamoleveyttä (2300 ja 2500 mm), kolme ohjaamopituutta (S eli 1700, M eli 2000 ja L eli 2300 mm) sekä kaksi moottoritunnelin korkeutta 2300 milliä leveissä ohjaamoissa (170 ja 320 mm).

Arocs tarjoaa myös uusia vaihtoehtoja jousitukseen ja voimansiirtoon.

Tällaisia ovat esimerkiksi sähköinen Sertotwin-ohjaus sekä HAD (Hydraulic Auxiliary Drive) eli hydraulinen etuveto. Kun auto lähtee liikkeelle, HAD välittää etuakselin pyöränapamoottoreille jopa 450 baarin hydraulipaineen ja siten kaivattua lisäpitoa.

Auton käsittelyssä pienillä nopeuksilla auttaa turbohidastinkytkin (TRC). Huhtikuusta 2018 alkaen kaksiakselisiin Arocs 4×2- ja 4×4-malleihin on saatavana myös uusi tehdasasenteinen hydraulinen kippijärjestelmä.

Arocsiin on saatavana rengaspaineen valvontajärjestelmä, joka näyttää jokaisen renkaan vaaditun painetason sekä (2- ja 3-akselisiin Arocseihin) neljännen sukupolven aktiivinen hätäjarruavustin, joka reagoi myös jalankulkijoihin.

Turvallisuus kohenee myös Actros-mallistossa: puoliperävaunun vetotehtäviin tarkoitettu Actros 4×2 LS voidaan varustaa muun muassa kääntymisavustimella (Sideguard Assist), joka huomioi jalankulkijat ja pyöräilijät ja parantaa siten mallin käytettävyyttä rakennustyömailla urbaanissa ympäristössä.

Neljä moottoria ja 18 tehovaihtoehtoa

Arocsin moottorivalikoima koostuu 6-sylinterisistä moottoreista, joiden iskutilavuudet ovat 7,7, 10,7, 12,8 ja 15,6 litraa.

Tehovaihtoehtoja on saatava yhteensä 18 välillä 175–460 kW (238–625 hv). Enimmäisvääntö vaihtelee vastaavasti 1000–3000 newtonmetriin.

Erityisen suorituskykyinen on uusimman sukupolven OM 470 -dieselmoottori. Ruiskutuspaine on 2700 baaria, ja moottorissa hyödynnetään esimerkiksi epäsymmetristä ruiskutusta sylintereille 1–3 ja 4–6, uudenmuotoista palotilaa ja muuttuvaa pakokaasujen takaisinkierrätystä.

Turboahdin on Mercedes-Benzin omaa tuotantoa. Perinteistä hukkaportti-venttiiliä tai pakokaasujen kierrätyksen EGR-anturia ei käytetä enää lainkaan.

Kaikki Arocsin moottorit täyttävät Euro VI -normin vaatimukset.

7,7-litraisen Mercedes-Benz OM 936 -moottorin vaihtoehdot ovat

  • 175 kW (238 hv)/2200 rpm 1000 Nm/1200–1600 rpm 
  • 200 kW (272 hv)/2200 rpm 1100 Nm/1200–1600 rpm 
  • 220 kW (299 hv)/2200 rpm 1200 Nm/1200–1600 rpm 
  • 235 kW (320 hv)/2200 rpm 1300 Nm/1200–1600 rpm 
  • 260 kW (354 hv)/2200 rpm 1400 Nm/1200–1600 rpm 

10,7-litraisen Mercedes-Benz OM 470 -moottorin vaihtoehdot ovat

  • 240 kW (326 hv)/1600 rpm 1700 Nm/1100 rpm 
  • 265 kW (360 hv)/1600 rpm 1800 Nm/1100 rpm 
  • 290 kW (394 hv)/1600 rpm 1900 Nm/1100 rpm 
  • 315 kW (428 hv)/1600 rpm 2100 Nm/1100 rpm 
  • 335 kW (456 hv)/1600 rpm 2200 Nm/1100 rpm 

12,8-litraisen Mercedes-Benz OM 471 -moottorin vaihtoehdot ovat

  • 310 kW (421 hv)/1600 rpm 2100 Nm/1100 rpm 
  • 330 kW (449 hv)/1600 rpm 2200 Nm/1100 rpm 
  • 350 kW (476 hv)/1600 rpm 2300 Nm/1100 rpm 
  • 375 kW (510 hv)/1600 rpm 2500 Nm/1100 rpm 
  • 390 kW (530 hv)/1600 rpm 2600 Nm/1100 rpm 

15,6-litraisen Mercedes-Benz OM 473 -moottorin vaihtoehdot ovat

  • 380 kW (517 hv)/1600 rpm 2600 Nm/1100 rpm 
  • 425 kW (578 hv)/1600 rpm 2800 Nm/1100 rpm 
  • 460 kW (625 hv)/1600 rpm 3000 Nm/1100 rpm 

Arocsissa on vakiona Mercedes PowerShift 3 -vaihdeautomatiikka, joka ohjaa saumattomasti 8-, 12- tai 16-vaihteisen vaihteiston toimintaa. Käyttötarkoituksesta riippuen kuljettajan käytössä ovat Offroad- ja Power-vaihtamisohjelmat.

Offroad-käyttöön

Arocsissa on tarjolla kolme vetovaihtoehtoa: manuaalisesti kytkettävä jokapyöräveto, automaattinen jokapyöräveto alennusvaihteella sekä hydraulinen etuveto (HAD), jossa kuljettaja voi napin painalluksella kytkeä etupyörien napamoottorit toimintaan ja saada näin käyttöön 450 baarin hydraulipaineen pidon parantamiseksi.

Hydraulisella etuvedolla on monia etuja: se on tehokas, keveämpi kuin perinteiset jokapyörävedon tekniset ratkaisut, helppokäyttöinen, huoltovapaa ja toimintavarma ratkaisu.

Arocsin kuluttaman polttoaineen määrää voi pienentää ennakoivalla PPC-vakionopeussäätimellä (Predictive Powertrain Control), joka sopeuttaa vaihteiston toiminnan ja vaihteensiirrot reitin vaatimuksiin ja maaston muotoihin.

Käytännössä PPC voi leikata polttoainekuluista jopa 5 prosenttia. Jos autolla ajetaan esimerkiksi 60 000 kilometriä vuodessa (josta 35–40 % maanteillä ja moottoriteillä), säästö voi olla 400–500 euroa. PPC maksaa hintansa takaisin noin kahden vuoden kuluessa, todetaan Mercedes-Benzi

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here