Mercedes-Benz Frankfurtin autonäyttelyssä: GLE Coupé ja GLE AMG 53 4Matic+ Coupé

Kuva: Daimler.

Premium-SUV-autoperheen uudistuksen myötä Mercedes-Benz on uudistanut myös GLE Coupén teknisen puskurista puskuriin.

Autossa on aiempaa voimakkaammin kallistettu tuulilasi. Kattolinja päättyy tietoisen rauhalliseksi muotoiltuun reunaan. Pyöränkoteloiden mustat lokasuojalevikkeet, jotka AMG Line -malliversiossa on maalattu autonvärisiksi, sekä lisävarusteena saatava astinlauta korostavat auton SUV-ilmettä.

Coupé-linjojen dynaamisuus ilmenee parhaiten auton takaosassa. C-pilarin alapuolella auton kylkien pinnoista pullistuvat leveät ”muskelit”, jotka saavat alkunsa takaovista ja ympäröivät vielä takavalotkin.

Omintakeiset, kaksiosaiset takavalot sulautuvat Mercedes-Benzin SUV-autojen takavalojen päivä- ja pimeädesigniin, jolle ovat ominaisia kulmistaan pyöristetyt valoryhmät matalien ajovaloyksiköiden sisällä.

Takaluukun ja puskurin välinen tasainen siirtymäkohta, puskuriin sijoitettu rekisterikilpi korkeakiiltokromatun alleajosuojan yläpuolella sekä integroidut pakoputkenpäät täydentävät coupé- ja SUV-auton synteesin.

Kuva: Daimler.

Urheilullinen ilme

Kojelaudassa on kaksi kookasta 12,3 tuuman näyttöä. Kojelaudan yläpinta on verhoiltu GLE Coupéssa vakiovarusteena Artico-tekonahkalla.

Urheilullisesta ilmeestä pitävät huolen vakiovarusteiset urheiluistuimet, joissa on Artico-tekonahkaverhoilu, sekä uusittu urheiluohjauspyörä.

Auton SUV-luonnetta korostaa korkea keskikonsoli, jossa on näyttävät tartuntakahvat.

Neliovisen coupé-korin linjat ovat GLE-malliin verrattuna tietoisesti urheilullisemmat. Siitä huolimatta coupé tarjoaa edeltävää coupé-mallia tuntuvasti enemmän tilaa ja istuinpaikat jopa viidelle matkustajalle.

Akseliväli on tosin 60 mm pienempi kuin GLE SUV -mallissa, mutta se on kasvanut edeltävästä coupé-mallista 20 mm. Tämä lisämitta kasvattaa matkustajien istuma- ja jalkatilaa. Oviaukon mittoja on suurennettu 35 millimetrillä.

Tavaratila on normaalitilassa 655 litraa. Se kätkee sisältönsä magneetein kiinnitetyn taittuvan ja irrotettavan peitteen alle. Takaistuimen selkänojat ovat lisäksi käännettävissä eteen suhteessa 40:20:40, jolloin tavaratilan tilavuus kasvaa 1 790 litraan.

Selkänojien kääntäminen kasvattaa tavaratilan tasaisen pituuden yli kahteen metriin vähimmäisleveyden ollessa 1 080 mm – nämä mitat merkitsevät 87 millimetrin ja 72 millimetrin parannuksia edeltäjämalliin verrattuna.

Kuva: Daimler.

Kuusisylinteriset dieselmoottorit Euroopan markkinoille

Lanseeraushetkellä perusmoottoreina ovat vahvasti vääntävät kuusisylinteriset turbodieselmoottorit.

Molemmissa dieselmoottorisissa GLE Coupé -malleissa on moottorina OM 656, joka on nykyisen moottoriperheen kuusisylinterinen rivimoottori.

Siitä on saatavana kaksi tehoversiota: GLE Coupé 350 d 4MATIC, jossa on tehoa 200 kW (272 hv) ja vääntöä 600 Nm (polttoaineen kulutus yhdistetty: 8,0-7,5 l/100 km; CO2-päästöt yhdistetyt: 211-197 g/km) sekä GLE Coupé 400 d 4MATIC, jonka teho on 243 kW (330 hv) ja vääntö 700 Nm (polttoaineen kulutus yhdistetty: 8,0-7,5 l/100 km; CO2-päästöt yhdistetyt: 212-198 g/km).

Molemmat vahvat moottoriversiot täyttävät Euro 6d -normin myös vaativissa RDE-ajo-olosuhteissa.

Pienet NOx-päästöt on saavutettu lisäämällä voimansiirtolinjaan toinen SCR-katalysaattori, jossa on ammoniakkijäämien puhdistuskatalysaattori (ASC). Siten on mahdollista sopeuttaa AdBlue-pelkistysaineen annostelu vielä paremmin yksilölliseen ajotapaan, koska ammoniakin mahdolliset ylijäämät pystytään keräämään ja muuntamaan toisella SCR-katalysaattorilla.

Kuva: Daimler.

Elektronisesti säätyvä lamellikytkin

Uuden GLE Coupén kaikissa versioissa 9G‑Tronic-automaattivaihteiston jatkeena on vakiona jakovaihteisto, jossa on elektroninen säätyvä lamellikytkin. Sen avulla moottorin voima jaetaan akseleille täysin mukautuvasti välillä 0-100 prosenttia (Torque on Demand).

Kaarteissa ajettaessa mukautuva voimansiirto voi säätää vetosuhdetta kohdennetusti yli- tai aliohjautumisen suuntaan parantaen siten uuden GLE Coupén ajettavuutta yhdessä aiempaa lyhyemmän akselivälin kanssa.

Uusitussa GLE Coupéssa on vakiona kierrejousiin perustuva urheilulliseksi ja jäykemmäksi viritetty alusta.

Tukivarsien kumipuslat ovat edeltäjämallia jäykemmät, alustan geometriaa on parannettu ja se on suojattu paremmin tienpinnan epätasaisuuksien aiheuttamilta tärinöiltä. Lisäksi pyöräntuenta on Mercedes-Benzin tiedotteen mukaan aiempaa tarkempi.

Lisävarusteena autoon on saatavana edelleen kehitetty Airmatic-ilmajousitusjärjestelmä urheilullisesti sovitettuna.

Sen adaptiivinen iskunvaimennus sopeutuu älykkäiden tunnistimien ja algoritmien ohjaamana reaaliajassa tienpinnan epätasaisuuksiin ja ajotilanteeseen.

Ilmajousitus pitää korin korkeustason samana, riippumatta siitä, miten paljon kuormaa autoon on lastattu. Myös maavara on säädettävissä ajonopeuden ja tilanteen mukaan joko automaattisesti tai napista painamalla.

Mukavuuden huipulta löytyy vielä Airmatic-ilmajousitukseen yhdistetty, lisävarusteena saatava E-Active Body Control -alusta.

Se on markkinoiden ainoa järjestelmä, jossa kunkin pyörän jousitusta ja iskunvaimennusta voidaan säätää pyöräkohtaisesti.

Sillä pystytään vaikuttamaan kallisteluliikkeiden ohella myös korin nyökkäily- ja nousuliikkeitä vastaan. E-Active Body Control tarjoaa yhdessä kameran avulla tienpintaa tutkivan Road Surface Scan -toiminnon sekä Curve-kaarrekallistelutoiminnon kanssa tiepidon ja mukavuuden täydellisen synteesin ja korostaa samalla Mercedes-Benzin päämäärää rakentaa maailman älykkäin SUV-auton alusta.

E-Active Body Control toimii 48 voltin sähköjärjestelmän avulla. Huonokuntoisilla teillä järjestelmä voi jopa ottaa sähköenergiaa talteen. Näin energiankulutus on saatu puolitettua S-sarjassa käytössä olleeseen edeltävään järjestelmään verrattuna.

Hydropneumatiikan avulla muodostetaan ilmajousien voimien ohella vaikuttavia voimia, jotka tukevat ja vaimentavat auton koria aktiivisesti esimerkiksi pitkittäis- ja sivuttaiskiihdytyksissä tai epätasaisella ajoalustalla ajettaessa.

Pistokehybridi tulee Coupé- mallistoon hieman myöhemmin.

Suomen hinnat julkaistaan tammikuussa 2020, ensimmäiset autot saatavilla Q2 2020.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here