Mercedes-Benz Actros F Plus tarjoaa enemmän käytännöllistä tilaa kuljettajalle. Uutuus on saatavissa kahdella eri ohjaamovaihtoehdolla, jotka ovat StreamSpace L ja BigSpace L.
Molempien vaihtoehtojen leveys on 2500 mm ja moottoritunneli korkeus vain 120 mm. StreamSpace L ohjaamon seisomakorkeus istuimen edessä on n. 1830 mm. Ohjaamoon sisältyy 750 mm levyinen mukavuusvuode. Kulkeminen ohjaamoon on kolmen askelman avulla helppoa, sillä se on asetettu 165 mm Actros-perusmallin ohjaamoa matalammalle.
Mercedes-Benz Actros F Plus versioon on mahdollista tilata varusteita, kuten peilikamerat ja 12,3 tuuman kokoisen multimedianäytön kojetaulussa sekä led-ajovalot.
Voimanlähteenä toimii kolmannen sukupolven OM471 moottorit, jotka ovat saatavissa kaikkiin 12,8-litraisten teholuokkiin, eli teholuokkiin 310 – 390 kW. Edelleen kehitetty voimanlähde kuluttaa jopa 4 % vähemmän polttoainetta ja päästöjä kuin edeltäjänsä.
Kulutusoptimoitua turboahdinta (M6E) käytetään rakennemalleissa, jotka on suunniteltu maantiekäyttöön. Teholuokkiin 375 kW (510 hv) ja 390 kW (530 hv) ja yleisesti Off-Road-käyttöön suunniteltuihin rakennemalleihin käytetään suorituskykyoptimoitua turboahdinta. Päätöksellä ottaa kaksi eri käyttötarkoitukseen räätälöityä pakokaasuahdinta voidaan optimaalisesti vastata asiakkaan tarpeisiin.
Lisää tehokkuutta ja vähemmän polttoaineen kulutusta saavutetaan moottorin rakenteen täydellisen uudistuksen ja uuden palamisjärjestelmän avulla. Kolmen rintaman palamisprosessin myötä otettiin käyttöön edistynyt mäntäkonsepti, modifioitu injektori huomattavasti suuremmalla hydraulisella virtauksella sekä uusi sylinterinkansi, jossa on pyörteen muodostus ja parannettu kaasunvaihto.
Kolmannen sukupolven OM471-moottorin täydentävät kitkatehon minimointiin liittyvät toimenpiteet, kuten öljynpaineen säätöventtiilin käyttöönotto ja uusi matalaviskositeettinen moottoriöljy 0W20.
Yhdessä optimoidun pakokaasun jälkikäsittelyn ja uusien säätö- ja käyttöstrategioiden kanssa tämä voimansiirtolinja on optimoitu tiukimpien pakokaasunormien, kuten Euro VI e, noudattamiseksi koko käyttöiän ajan. Se on myös sertifioitu käytettäväksi CO2-neutraalilla EN 15940 XtL -polttoaineella, eli esimerkiksi Neste MyDieselillä ja vastaavilla tuotteilla.
Optimoitu palamisjärjestelmä:
- Uudet 10-reikäiset suuttimet tuottavat jopa 50 % suuremman hydraulisen virtauksen, suurin ruiskutuspaine on 2 700 bar.
- Sylinterinkannen sisääntuloaukkojen uusi epäsymmetrinen geometria lisää pyörteilyä ja parantaa sylinterin täyttöä.
- Uusi männän geometria mahdollistaa suuremman puristussuhteen ja korkeammat huippupalamispaineet, mikä tehostaa palamista.
Optimoitu turboahdin ja turboahdinstrategia:
- Uusi kulutusoptimoitu turboahdin (M6E) enintään 350 kW:n (476 hv:n) tehotasoille ja maantiekäyttöön
- Uusi teho-optimoitu turboahdin teholuokille 375 kW (510 hv) ja 390 kW (530 hv) suorituskykypainotteiseen maantiekäyttöön ja kaikissa teholuokissa off-road-käyttöön.
Sisäisten kitkavastusten pieneneminen:
- Matalaviskositeettisen moottoriöljyn käyttö 0W20
- Käyttöteholtaan optimoidun polttonestepumpun käyttöönotto
- Vakiovarusteena säädettävä vesipumppu tieliikenteeseen suunnitelluissa rakennemalleissa
- Männän, kiertokangen ja öljyrenkaan muiden yksityiskohtien optimointi
Optimoitu Euro VI e Management:
- Paras kompromissi tehokkaasta palamisesta suhteessa hieman lisääntyneeseen AdBlue-kulutukseen 8 %:iin
- Uudistettu integroitu pakokaasun hallintastrategia, joka sisältää adaptiivisen NOx-valvonnan ja ennakoivan SCR-lämpötilan, jotka maksimoivat moottorin toiminnan korkeimmalla tehoalueella ja varmistavat päästöjen vakauden koko käyttöiän ajan
Kaikissa teholuokissa moottorit saavuttavat jo hieman alle 800 rpm:n kierrosluvulla vähintään 2 000 Nm:n vääntömomentin. Teholuokasta riippuen vääntömomentti on lähellä maksimiaan jo moottorin pyörimisnopeus välillä 800 – 950 r/min. Laajennettu Top Torque -ohjelma on Euroopan tieliikenteeseen suunnitelluille rakennemalleille, joissa on yksi vetävä akseli, vakiovarusteena teholuokassa 350 kW (476 hv) ja lisävarusteena teholuokassa 330 kW (450 hv) tarjoaa nyt vaihteilla 7–12 yli 200 Nm enemmän vääntöä moottorista.
Voimansiirron lisäoptimoinnit kolmannen sukupolven OM471-moottorin yhteydessä nostavat ajodynamiikan uudelle tasolle. Tämä sisältää ohjelmiston ja parametrien säädöt, jotka koskevat vaihteiston- ja kaasupolkimen ohjausta sekä uuden sukupolven ”Powershift Advanced” -vaihteistonohjausta.
PowerShift Advanced (G5L) on elektroninen järjestelmä, joka automatisoi ja säätää ajovaihteiston kytkentä- ja vaihtamistapahtumia. Pneumaattisen ja elektronisen ohjauksen optimointi yhdessä parannetun ohjelmiston kanssa johtaa optimaaliseen kytkimen ohjauksen.
Se mahdollistaa paremman liikkeellelähtö- ja vaihtamiskäyttäytymisen ja nopeamman vaihteen vaihtamisen ja vähentää siten vaihteita vaihdettaessa vedon katkeamista jopa 40 %.
Auto on esillä Jyväskylän kuljetusmessuilla.